Zijn brandweermensen wel eens bang?

Auteur Topic: Zijn brandweermensen wel eens bang?  (gelezen 4462 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2013, 15:53:36
Als je geen angst kent is het ook niet goed, want dan ga je met een beetje pech gewoon te ver.
Ik denk dat een zekere gezonde angst zeker geen reden is om je af te vragen of je het goede werk doet, het zorgt er ook voor dat je goed alert blijft op mogelijke gevaren.

Hier zat ik ook aan te denken, wist even niet hoe het te omschrijven.

De vraag is inderdaad "wat is angst?" Als je helemaal geen angst kent ben je een gevaar voor de rest.

Ik denk dat als je goed getraind bent en dus weet wat je doet geen echte angst hoeft te hebben,als je dat wel hebt in dat geval kan je beter ander werk zoeken.

Angst is een gezonde raadgever, maar mag je handelen natuurlijk niet overheersen.
Kijk, daar zat ik op te wachten. vandaar mijn opmerking, wat is bang zijn.
Een gezonde angst houdt je scherp voor zaken die je door bravour of door op de automatische piloot werken over het hoofd zou zien.
Angst mag inderdaad je werk niet gaan beinvloeden. O0

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2013, 21:49:04
Als ik mag reageren: Bang ben ik niet, wel altijd op mijn hoede als ik naar binnen ga. Niet alleen voor brandbestrijding, maar ook bij doorverkenning of ventileren etc: zolang ik een pand in wordt gestuurd waar brand is of is geweest ben ik op mijn hoede. Ik ben wel eens erg geschrokken achteraf, ook van mijn eigen keuzes die net goed afliepen.

Ik denk dat bang als je bang bent niet naar binnen goed gaan. Dan kan je je werk niet doen omdat de angst overheerst. Wel is het een duidelijk signaal: als je binnen bent en je word bang: eruit, je hebt vast een goede reden.

Goed onderwerp trouwens! O0
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2013, 23:33:04
Dank je, Jacky X. Tuurlijk mag je reageren.
Ik denk dat je zeker voor het laatste helemaal gelijk hebt, eruit als je bang wordt.
Een brandweerman die opeens bang wordt is voor je collega's extra gevaarlijk, lijkt mij.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2013, 23:13:13
Aan de andere kant zou ik nog willen toevoegen dat (brandweer)collega´s die vaak bang zijn toch eens zich af moeten vragen of ze wel het geschikte beroep hebben.  Neem bijvoorbeeld een collega die bij een zolderbrandje beneden al onrustig wordt en zegt dat hij het binnen al erg warm vind; dan ben ik van mening dat je dan maar even moet wisselen van maatje en achteraf een woordje moet spreken met die betreffende collega.
Het werk brengt risico's met zich mee en die willen we minimaliseren maar met de juiste ingrediënten: lef, behoedzaamheid, inschattingsvermogen en nuchter nadenken is het mogelijk om heel wat voor elkaar te kunnen krijgen. O0
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma