Aanhouden bij artikel 6 wegenverkeerswet

Auteur Topic: Aanhouden bij artikel 6 wegenverkeerswet  (gelezen 7718 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2013, 09:48:54
Art. 5 is een overtreding. Art.6 een misdrijf


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2013, 10:02:40
Art. 5 is een overtreding. Art.6 een misdrijf

Dat klopt en voor allebei kun je iemand aanhouden. Artikel 53 strafvordering heeft het nl niet over een misdrijf..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2013, 12:08:45
@Jerommeke: niet helemaal met je eens, ik denk dat het sterk situatie afhankelijk is. Ja iemand die na een straatrace een jongen doodrijdt (zoals in Den Haag onlangs) wordt natuurlijk aangehouden, de huisvrouw die de fietser rechts niet zag en hem aanrijdt vaak niet. Nogmaals, verklaren wanneer je vol emoties zit is niet verstandig. Dan kan je idd beter 24 uur wachten voordat je iets op papier zet. Zoals jij het stelt, een week, is een beetje overdreven.

Natuurlijk is het volledig situatie-afhankelijk. Alleen is het ''iemand van zijn vrijheid beroven'' natuurlijk puur juridisch. Iemand overbrengen naar het bureau, een bak koffie (& slachtofferhulp) aanbieden en hem/haar uitleggen waarom iemand verdachte is en dat hij/zij recht heeft op bijstand van een advocaat hoort er nou eenmaal bij. Dat dit koud op een dak valt en misschien de emotie's nog even aanwakkerd kan ik me ook voorstellen.
Anderzijds heb ik ook al een aantal rijbewijzen ingevorderd n.a.v. art.6 aanrijdingen (meestal op grond van art.130).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2013, 12:33:10
Ik heb zelf ook wel eens iemand aangehouden op basis van art. 6 wvw. Het gaat erom hoe je de boodschap brengt en hoe je hem behandeld.

Vergeet niet dat de grootste shock voor iemand is dat hij een persoon heeft dood gereden, de aanhouding (is mijn ervaring) gaat vaak wat meer langs hun heen. Zie het inderdaad als gedeeltelijke slachtofferhulp. Iemand koud naar huis sturen met de boodschap "oh btw, u bent formeel verdachte, dus u hoeft niks te verklaren, gaat u maar lekker naar huis en u hoort nog van ons". Ik ben van mening dat zo'n iemand daar veel meer mee geraakt kan zijn. Hij/zij blijft in onzekerheid wat er nu precies gaat gebeuren.

Kan je mijnsinziens maar beter gelijk alles afhandelen. Het is toch al een klotedag voor zo'n iemand.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2013, 15:00:31
Weet ik dat het KAN maar ik zie de meerwaarde niet om aan te houden voor een overtreding WVW?


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2013, 15:09:58
art 6 wvw is een misdrijf  98uiye


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2013, 15:13:31
even een stukje terug lezen, Was een reactie op een eerder bericht


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2013, 15:30:23
Bij ons handelt de VP de gehele artikel 6 af of complexe aanrijdingen (doodrijding, veel betrokken partijen, complex technisch gebrek etc.)
Heb nu 1 keer mee gemaakt dat iemand werd aangehouden door hen en dit betrof een Poolse vrachtwagenchauffeur, die niet in Nederland woonachtig was.

Ikzelf ben niet echt een voorstander van een persoon bij een aanrijding aanhouden ivm alle emoties.

Bij een simpelere aanrijding en iets andere casus heb ikzelf er niet voor gekozen om aan te houden.
Een van de betrokken partijen (niet de veroorzaker) reed met een ongeldig verklaard rijbewijs. Ik heb deze persoon hem toen op zijn rechten gewezen en ook op het salduz.
Mocht hij hier gebruik van willen maken dan had ik hem alsnog aangehouden. Na de eerste afhandeling ter plekke is deze persoon vrijwillig mee gegaan naar het bureau voor het afleggen van een verklaring.
(Natuurlijk reed hij niet zelf naar het bureau). Hierbij hebben we de persoon neergezet in de hal van het bureau en na wat zaken inlezen heb ik deze persoon gehoord. De persoon in kwestie kon dit erg waarderen en op deze manier is ook de afhandeling compleet.

Aanhouden of niet hebben allebei voor- en nadelen.
Ik ben van mening dat de meeste dienders professioneel genoeg zijn om een zelf afweging te maken en ben blij dat er niet een standaard procedure is die zegt dat we perse moeten aanhouden of niet.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2013, 16:46:07
Ik lees veel mensen spreken over emoties.
Als een man zijn vrouw dood schiet, zit hij ook vol emoties. Ook dan houden we toch gewoon aan?

Het is inderdaad niet standaard om aan te houden voor 6 echter ben ik duidelijk een voorstander.
Allereerst de opvang van de bestuurder.
Als je als vrachtwagenchauffeur een meisje van 5 doodrijdt, moet die man gewoon minimaal 2 uur bij zinnen komen.
Het is ook niet het moment om direct zwaar te gaan verhoren maar in het bureau komt iemand wel weer even bij zijn positieven.

Op het wijkteam maakten we de beslissing zelf, nu inmiddels zelf of op advies van art. 6.


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2013, 19:32:16
Ik lees veel mensen spreken over emoties.
Als een man zijn vrouw dood schiet, zit hij ook vol emoties. Ook dan houden we toch gewoon aan?

Een verkeersongeval heet niet voor niets een verkeersongeval
De opzet ligt in zo'n situatie totaal anders en dan is het logisch dat de verdachte direct wordt aangehouden desnoods met geweld.

In simpel gezegd is art 6. ernstige schuld (dus niet met opzet) hebben aan het veroorzaken van een verkeersongeval waarbij zwaar lichamelijk letsel of de dood bij ontstaat.
Moord of doodslag is met opzet en dus willens en wetens.