Ongeval ambulance en busje 4 gewonden Europaweg Lubeckweg - Groningen 12-01-2013

Auteur Topic: Ongeval ambulance en busje 4 gewonden Europaweg Lubeckweg - Groningen 12-01-2013  (gelezen 9119 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Wat ik heb begrepen was dat de extra inzittende een verpleegkundige was van een tweede ambulance die bij het ongeval in Appelscha terplekke was.
Deze verpleegkundige is als extra in de 02-134 meegegaan.

bron: iemand binnen de ambulancedienst.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Was er geen extra begeleiding bij dit transport?
Dat wordt in de richtlijnen (LPA 7.2) zelfs ontraden, zie daarvoor betreffende topics, daar is uitgebreide discussie over.
Als je tenminste doelt op politiebegeleiding.

En ja, er gaan wel eens verpleegkundigen of andere personen extra mee:

-Een stagair (meldkamer, defensie, SEH, HAIO etc.)
-Een begeleider bij het inwerken van een nieuwe collega of leerling
-Een verpleegkundige van SEH of IC bij het overplaatsen van een patiënt die binnen de criteria valt van de protocollen 5.13
(dit is een protocol wat bepaald wanneer een ter zake deskundige mee moet)
-Een arts, met dezelfde reden als die hierboven
-Een MMT arts, wanneer tijdens een inzet het MMT geconsulteerd is en de levensbedreigende situatie blijft bestaan
-Een verpleegkundige van een andere eenheid die bij hetzelfde incident is ingezet, als de patiënt niet stabiel is
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Waarom zou dat überhaupt gebeuren?

Dit zie ik ook in Amsterdam, Rotterdam gebeuren, vandaar mijn vraag of je dit niet beter wel kunt doen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dat wordt in de richtlijnen (LPA 7.2) zelfs ontraden, zie daarvoor betreffende topics, daar is uitgebreide discussie over.
Als je tenminste doelt op politiebegeleiding.

En ja, er gaan wel eens verpleegkundigen of andere personen extra mee:

-Een stagair (meldkamer, defensie, SEH, HAIO etc.)
-Een begeleider bij het inwerken van een nieuwe collega of leerling
-Een verpleegkundige van SEH of IC bij het overplaatsen van een patiënt die binnen de criteria valt van de protocollen 5.13
(dit is een protocol wat bepaald wanneer een ter zake deskundige mee moet)
-Een arts, met dezelfde reden als die hierboven
-Een MMT arts, wanneer tijdens een inzet het MMT geconsulteerd is en de levensbedreigende situatie blijft bestaan
-Een verpleegkundige van een andere eenheid die bij hetzelfde incident is ingezet, als de patiënt niet stabiel is

Ik doelde inderdaad op politiebegeleiding.  :)
Maar waarom gebeurd het dan wel in Rotterdam b.v.?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Ik doelde inderdaad op politiebegeleiding.  :)
Maar waarom gebeurd het dan wel in Rotterdam b.v.?

Rotterdam heeft ruim 600.000 inwoners (bron: wikipedia), Amsterdam heeft er net geen 800.000 (bron: wikipedia), en Groningen "slechts" 200.000 (bron: wikipedia).
Er zijn in Rotterdam en Amsterdam dus aanzienlijk meer inwoners dan in Groningen ; daarbij horen ook meer en grotere verkeersproblemen en opstoppingen.
Om deze opstoppingen zo snel mogelijk voorbij te gaan roept de MKA een spoedbegeleiding op. Ik denk dat dit in Groningen een minder groot probleem is.

Bedankt hoefhaan voor het uitgebreid antwoord op mijn vraag over een 2e verpleegkundige.
Is er al iets meer bekend over de (situatie van de) slachtoffers
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dit zie ik ook in Amsterdam, Rotterdam gebeuren, vandaar mijn vraag of je dit niet beter wel kunt doen.

In jouw eerste reaktie kreeg ik het idee dat dit standaard gebeurt en dat het een uitzondering is dat het niet gebeurt. Volgens mij is het nog altijd een uitzondering dat een ambu begeleiding krijgt, ook in spoedgevallen, in welke regio of gemeente dan ook.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Bedankt! Gaan er ook wel eens (volledige) verpleegkundige van een andere ambulance mee, en zo ja onder welke voorwaarde?

Ja dat gebeurd. Bijvoorbeeld bij een reanimatie of bij andere zwaar gewonden waarbij een verpleegkundige handjes tekort heeft...
Incidenteel kunnen er ook politie of brandweermensen in een ambulance meegaan voor bijvoorbeeld hartmassage.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Incidenteel kunnen er ook politie of brandweermensen in een ambulance meegaan voor bijvoorbeeld hartmassage.

Ja? Komt dat voor?
Bij ons in de regio in ieder geval niet, we hebben ten eerste een Lucas en ten tweede altijd een tweede eenheid (ambulance of RR) ter plaatse voordat tot vervoer wordt over gegaan.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Ja? Komt dat voor?
Bij ons in de regio in ieder geval niet, we hebben ten eerste een Lucas en ten tweede altijd een tweede eenheid (ambulance of RR) ter plaatse voordat tot vervoer wordt over gegaan.
http://www.regio15.nl/weblogs/peter-smit/een-standaard-klusje


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
In jouw eerste reaktie kreeg ik het idee dat dit standaard gebeurt en dat het een uitzondering is dat het niet gebeurt. Volgens mij is het nog altijd een uitzondering dat een ambu begeleiding krijgt, ook in spoedgevallen, in welke regio of gemeente dan ook.

Nee, dat is het hem juist, het gebeurd hier in het noorden bijna niet tot nooit.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.