Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47376 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Dan kan je net zo goed de Boa's (net als vroeger) weer (onbezoldigd) politieambtenaar maken.  998765

Bollie

• Forum gebruiker
Sterker nog hang alles onder een algemeen opsporingsambtenaar. Is gelijk iedere medewerker bevoegd voor alle zaken. Iedereen is politieagent. Dan is het ook duidelijk voor de burger. Ik weet nog in de oude tijd dat politieagenten in Rotterdam ook waren aangesteld om op bestuursrecht te handhaven en apv(eventueel landelijk dat agenten ook bestuursrecht kunnen handhaven via de politiewet). Doe dat gelijk voor elke agent en men is klaar. Wil men per gemeente meer blauw op straat dan doet men een extra bijdrage in de politiekas.

sylvester1986

• Gast
Even een vraag tussendoor:
Zijn er in het buitenland ook 'BOA's?
Dus een groep die meer mag dan beveiligers en minder dan agenten?

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Sylvester link=msg=1337546 date=1426514347
Zal misschien wel ergens, maar ik er geen. Tenminste niet zoals het in NL geregeld is. Wel dat ze maar voor bepaalde vakgebieden zijn aangewezen als toezicht of opsporingsdienst.

Om alle BOA's nu onbezoldigd politieambtenaar te maken gaat mij iets te ver. Als je dit zou doen zal het eerder bij de domein 6 ambtenaren zijn en niet bij de andere domeinen. Waarom? omdat de andere domeinen dusdanig specifiek zijn en maar voor beperkte taken worden ingezet. De domein 6 (generieke opsporing) zijn al vaak al voor alles bevoegd en worden beleidsmatig ingeperkt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

MNL-5200

• Senior gebruiker
Citaat van: Sylvester link=msg=1337546 date=1426514347

Ja.

Duitsland : Ordnungsamt / Stadt Polizei
Belgie : Politieassistent (Hulpagent van Politie)
Frankrijk : Police Municipale
Spanje : Vigilantes Municipales

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1337602 date=1426534410
Ja.

Zijn dar niet gewoon politieagenten met minder bevoegdheden (net als onze politieboa's)?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Ludovicus

• Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • Errare humanum est
Citaat van: Oscar link=msg=1337273 date=1426364013
Dan kan je net zo goed de Boa's (net als vroeger) weer (onbezoldigd) politieambtenaar maken.  998765
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1337632 date=1426541755
Zijn dar niet gewoon politieagenten met minder bevoegdheden (net als onze politieboa's)?
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1337602 date=1426534410
Ja.

Laten we ze dan gewoon gemeentepolitie gaan noemen?  098uo 98uiye
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!

Maxell01

• Forum gebruiker
Citaat van: Oscar link=msg=1337273 date=1426364013
Allemaal geneuzel over BOA's ik vind dit een diskwalificatie voor deze groep. Schaf ze dan af en maak ze surveillant van de nationale politie, hebben ze de geweldmiddelen bevoegdheden en weet iedereen waar ze aan toe zijn en kunnen breed ingezet worden.. Voor de burger ook allemaal duidelijk. Geen discussies over het salaris ( is een BOA duurder dan.....) zoals in de 2e kamer, laten we even de koe bij de horens pakken willen we uiteindelijk  allemaal niet hetzelfde doel bereiken, veiligheid  en handhaving in de samenleving.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Alsjeblieft niet Maxell01 maak lang niet alle BOA's surveillant bij de Nationale Politie.
Als ik alleen al in Rotterdam naar de Stadswachten kijk hoe belabberd sommigen de Nederlandse taal machtig zijn dan zou ik me als agent of surveillant echt rot schamen als dat me collega moet worden. Sterker nog ik denk dat een (groot) deel van de huidige stadswachten niet eens door de testen zou komen van de NP.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Maxell01

• Forum gebruiker
Citaat van: enrico1972 link=msg=1337816 date=1426623980
Alsjeblieft niet Maxell01 maak lang niet alle BOA's surveillant bij de Nationale Politie.
Als ik alleen al in Rotterdam naar de Stadswachten kijk hoe belabberd sommigen de Nederlandse taal machtig zijn dan zou ik me als agent of surveillant echt rot schamen als dat me collega moet worden. Sterker nog ik denk dat een (groot) deel van de huidige stadswachten niet eens door de testen zou komen van de NP.
Klopt wat je zegt en dit zal ook niet voor ieder zijn weggelegd. Wat ik er mee wil zeggen dat de er momenteel een wildgroei van BOA's is en de burger geen onderscheid weet wie wat nu doet. Vandaar de opmerking breng deze taken weer onder bij de nationale politie in de rang van surveillant of assistent. Een ieder die daarvoor in aanmerking kan / wil komen zou dan gewoon de selectieprocedure in moeten net zoals ieder andere diender en zal blijken wie geschikt is of niet. Je kan de lat dan net zo hoog leggen als je wilt als het gaat om kwaliteit. Voordeel is dat je deze medewerkers voor verschillende aandachtsgebieden kunt inzetten en er ook veel meer blauw op straat is te zien. Ik denk dat je hierdoor veel problemen oplost zoals je kunt lezen op het forum en voor de burger meer duidelijkeid schept.