Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47003 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Maxell01 link=msg=1337956 date=1426685424
Die kun je taken kunnen je toch ook onderbrengen bij de assistenten / surveillanten van dat aandachtsgebied.

Precies  en de handhaving weer een overheidstaak maken. Het blijft toch bijzonder dat er BOA's in dienst zijn van particuliere bedrijven zoals de NS of Arriva (dan beodel ik de medewerkers service&veiligheid en niet de conducteurs).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Hartley link=msg=1337918 date=1426675489
Ik geloof niet dat het probleem de wildgroei aan BOA's is, maar de onduidelijkheid bij de burger wie ze nou precies zijn. Laat de overheid maar eens een landelijke campagne beginnen over de BOA zodat iedereen gelijk weet dat je hier niet met een toezichthouder te maken hebt en dat je moet luisteren als er wat gezegd wordt.

"De" BOA bestaat toch niet? Het is toch een verzamelnaam voor ambtenaren die op verschillende gebieden verschillende bevoegdheden hebben m.b.t. opsporing en handhaving?
Voor mij als burger is het helemaal niet duidelijk, juist ook omdat er zo veel verschillenden zijn en er op sommige gebieden geen eenduidige manier van handhaven is.

En volgens mij moet ik als burger bij een toezichthouder ook gewoon "luisteren als er wat gezegd wordt". Sterker nog, volgens mij gaan de bevoegdheden van een toezichthouder veel verder dan die van een opsporingsambtenaar, en heb ik meer verplichtingen als burger. Dat BOA en toezichthouder in de praktijk vaak op 1 hoop worden gegooid, wil niet zeggen dat het juridisch ook het zelfde is.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: Maxell01 link=msg=1337933 date=1426679335
Had je vroeger ook niet de (spopo) spoorwegpolitie? kan ook een aandachtgebied zijn voor assistenten / surveillanten, net zoals milieu en ga zo het riedeltje maar af. Vanuit de NP kunnen andachtsgebieden worden aangegeven waarop kandidaten kunnen solliciteren. Was vroeger ook zo, alleen had je geen nationale politie en nu wel dus waarom het dat niet kunnen?

De spopo is tot 2000 altijd in handen geweest van de NS. Zij hadden mensen rondlopen in politie uniform met een NS Logo erbij. Tevens VuWa op de heup. (In 1993 privatiseerde het bedrijf al volledig)

De BOA bij de conducteur is er als beschermingsmiddel. De verdachte wordt zwaarder gestraft en de conducteur kan een reiziger staande houden die geen vervoerbewijs heeft. Uiteraard ging vroeger alles anders (Geen BOA) maar tijden en wetten zijn veranderd. Als je de BOA weghaalt bij de conducteur dan breng je het zwartrijden weer massaal terug en tevens de agressie (Die er al in hoge maten is.)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: Hand-haver link=msg=1337951 date=1426684423
Vergeet de medewerkers van Service & Veiligheid van de NS niet. Die zijn er voor de ondersteuning van o.a. de conducteurs, en hebben taken die vroeger door de spoorwegpolitie werden uitgeoefend.

Deze heb ik bewust ook niet genoemd omdat technisch gezien mijn functie makkelijker is weg te leggen in een politie rol?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Citaat van: zwelgje link=msg=1337966 date=1426686273
"De" BOA bestaat toch niet? Het is toch een verzamelnaam voor ambtenaren die op verschillende gebieden verschillende bevoegdheden hebben m.b.t. opsporing en handhaving?
Voor mij als burger is het helemaal niet duidelijk, juist ook omdat er zo veel verschillenden zijn en er op sommige gebieden geen eenduidige manier van handhaven is.

En volgens mij moet ik als burger bij een toezichthouder ook gewoon "luisteren als er wat gezegd wordt". Sterker nog, volgens mij gaan de bevoegdheden van een toezichthouder veel verder dan die van een opsporingsambtenaar, en heb ik meer verplichtingen als burger. Dat BOA en toezichthouder in de praktijk vaak op 1 hoop worden gegooid, wil niet zeggen dat het juridisch ook het zelfde is.....
Als jij als burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren al moet nadenken hoe e.e.a zit en lees toch dat je interesse in wetgeving hebt, hoe moeten dan "normale mensen" zoals Jan met de pet, ouderen etc. het onderscheid zien. Laat staan wie over welke bevoegdheden beschikt. Dus de handhaving etc onderbrengen bij de NP dan is het voor iedereen weer duidelijk net zoals vroeger..


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: RemRoof link=msg=1337962 date=1426685910
Precies  en de handhaving weer een overheidstaak maken. Het blijft toch bijzonder dat er BOA's in dienst zijn van particuliere bedrijven zoals de NS of Arriva (dan beodel ik de medewerkers service&veiligheid en niet de conducteurs).

RemRoof

Een conducteur is ook BOA en als we het willen hebben over handhavers bij private bedrijven dan kunnen we nog heel ver terug gaan in dat "vroeger" ;)

Vroeger waren de meeste hondengeleiders die werkzaam waren bij PSV wedstrijden van Philips. Zij droegen ook een lange wapenstok en mochten deze gebruiken. Dit waren beveiligers.

De NS heeft tot 2000 de spopo altijd zelf in dienst gehad. Deze droegen ook het vuurwapen en liepen in een politie uniform. Dat mijn functie bestaat is niet omdat de NS dat perse wil, maar omdat de arbo dienst en de overheid ooit besloten hebben dat wij er moesten zijn ter ondersteuning van de conducteur.

Even ter vergelijking. De spopo had zo'n 300 medewerkers in heel het land, Veiligheid & Service heeft er bijna 800. Zelfs met die aantallen kunnen wij niet alles tegenhouden op het gebied van agressie en zwartrijden. We doen veel en we stoppen er ook veel, maar het zwartrijden blijft bestaan. Dus ook de behoefte aan een handhaver in de trein. Als je het handhavingstak onder wil brengen bij de politie heeft de NS alleen zo'n 7000 agenten nodig. Immers werkt een agent nooit alleen en zullen alle treinen gecontroleerd moeten worden. De conducteur hoeft dan alleen nog maar de gastheer te zijn en de andere, niet boa gerelateerde veiligheidszaken oplossen.

Dus, is dit een haalbaar idee? Nee, absoluut niet. Moet de BOA weg? Ook niet, het is een prachtig mooi beroep waarin de Politie een hele hoop voordelen uit kan halen. Waarbij de agent zich kan focussen op zware criminaliteit en de BOA kan dan de kleinschalige problemen oplossen. Zoals zwartrijden of controleren op de APV.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: zwelgje link=msg=1337966 date=1426686273
"De" BOA bestaat toch niet? Het is toch een verzamelnaam voor ambtenaren die op verschillende gebieden verschillende bevoegdheden hebben m.b.t. opsporing en handhaving?
Voor mij als burger is het helemaal niet duidelijk, juist ook omdat er zo veel verschillenden zijn en er op sommige gebieden geen eenduidige manier van handhaven is.

En volgens mij moet ik als burger bij een toezichthouder ook gewoon "luisteren als er wat gezegd wordt". Sterker nog, volgens mij gaan de bevoegdheden van een toezichthouder veel verder dan die van een opsporingsambtenaar, en heb ik meer verplichtingen als burger. Dat BOA en toezichthouder in de praktijk vaak op 1 hoop worden gegooid, wil niet zeggen dat het juridisch ook het zelfde is.....

De toezichthouder binnen het OV (Bijvoorbeeld alle machinisten, service medewerkers er cetera) hebben bevoegdheden, maar kunnen bij niet opvolgen van de aanwijzing alleen maar aanhouden. Dat is verregaand, maar niet zo ver als de BOA.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Hartley link=msg=1337986 date=1426691350
De toezichthouder binnen het OV (Bijvoorbeeld alle machinisten, service medewerkers er cetera) hebben bevoegdheden, maar kunnen bij niet opvolgen van de aanwijzing alleen maar aanhouden. Dat is verregaand, maar niet zo ver als de BOA.

Buiten de wereld van het OV zijn er natuurlijk ook nog veel BOA's en toezichthouders. ;)
Laat ik het zo zeggen: wat ik niet begrijp is je opmerking over het "moeten luisteren" en "dat men niet met een toezichthouder te maken hebt". Want als BOA ben je toch ook toezichthouder, en gebruik je ook toezichthoudende bevoegdheden? En ik moet als burger toch ook gewoon meewerken als een toezichthouder gebruik maakt van zijn bevoegdheden? Dat jij als opsporingsambtenaar daarnaast ook (aanvullende) bevoegdheden hebt, is mij natuurlijk duidelijk.

In de praktijk worden taken van BOA's en toezichthouders vaak verenigd, wat logisch is. Toch blijft het onderscheid juridisch gezien wel belangrijk, ook vanuit het oogpunt van mijn rechten en plichten als burger.

Citaat van: Maxell01 link=msg=1337983 date=1426690857
Laat staan wie over welke bevoegdheden beschikt. Dus de handhaving etc onderbrengen bij de NP dan is het voor iedereen weer duidelijk net zoals vroeger..

Dat is maar 1 domein en zal niets veranderen aan de onduidelijkheid op de andere domeinen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Dat is ook onder de nationale politie te regelen.

De politieagent is overal voor bevoegd maar behoud zich in normale omstandigheden bezig met zijn taak gebied. Opgelost


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: zwelgje link=msg=1338013 date=1426700609
Buiten de wereld van het OV zijn er natuurlijk ook nog veel BOA's en toezichthouders. ;)
Laat ik het zo zeggen: wat ik niet begrijp is je opmerking over het "moeten luisteren" en "dat men niet met een toezichthouder te maken hebt". Want als BOA ben je toch ook toezichthouder, en gebruik je ook toezichthoudende bevoegdheden? En ik moet als burger toch ook gewoon meewerken als een toezichthouder gebruik maakt van zijn bevoegdheden? Dat jij als opsporingsambtenaar daarnaast ook (aanvullende) bevoegdheden hebt, is mij natuurlijk duidelijk.

In de praktijk worden taken van BOA's en toezichthouders vaak verenigd, wat logisch is. Toch blijft het onderscheid juridisch gezien wel belangrijk, ook vanuit het oogpunt van mijn rechten en plichten als burger.

Dat is maar 1 domein en zal niets veranderen aan de onduidelijkheid op de andere domeinen.

Ik had hem anders moeten formuleren. Inderdaad de toezichthouder mag veel en de boa en toezichthouder worden vaak gecombineerd. Alleen zonder de boa is het lastiger doorpakken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.