Ik ben zelf beveiliger geweest, vervolgens BOA, daarna werkzaam bij de politie als surveillant en doorgestroomt tot agent.
Nu weer werkzaam als beveiliger / eigen ondernemer.
Ik durf te zeggen dat de meeste agressie / geweldadige situaties voortvloeien uit de meest simpele casussen. Denk hierbij aan een staande houding, geen ID / RB willen afgeven, wat vervolgens escaleert tot ..... Tja pak de krant er maar bij.
Als je een inbreker, straatrover, dealer, geweldpleger (buiten)Heterdaad aanhoud, vaak werken deze mee, in verhouding vele malen vaker als bij een eenvoudige staande houding. Waarom? Misschien omdat je als diender in een ernstigere zaak veel hoger inschaalt wbt geweld en overredingskracht ed.
Maar goed, de Boa met name domein 1 heeft juist regelmatig te maken met "eenvoudige" staande houdingen. Mulder, APV, Wet Personenvervoer 2000, ga zo maar door.
Als het aan mij ligt krijgt iedere Boa, die een publiekelijke taak uitoefend en dus geregeld op straat te vinden is en daar optreed en handhaaft, handboeien, wapenstok en pepperspray.
Daarnaast vind ik een wapenstok heftiger dan pepperspray, pepper is alleen maar weerloosmakend, met een wapenstok kun je simpel gezegd botten breken. Alleen pepper of alleen een wapenstok in combinatie met handboeien is ook geen optie. Als je geweldsmiddelen hebt moet je van laag naar hoog kunnen opschalen.
Maar goed, bovenstaande is mijn mening.