Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #150 Gepost op: 25 maart 2015, 19:19:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1339526 date=1427307296
Even voor mijn duidelijkheid Een jachtopziener is toch niet hetzelfde als een boswachter??
Zo te lezen niet.
Verschillende BOA-functies zijn: boswachters, brandweercommandanten, brugwachters, conducteurs, controleurs vaarwegen, douanebeambten, gemeentelijke handhavers, inspecteurs dierenbescherming , jachtopzieners, leerplichtambtenaren. marktmeesters, medewerker bouw- en woningtoezicht, medewerkers van de Arbeidsinspectie, milieuopsporingsambtenaren, parkeercontroleurs, scheepvaartmeesters, sociale rechercheurs, en tunnelwachters.

Berger

• Forum gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 25 maart 2015, 19:20:13
Citaat van: Sylvester link=msg=1339521 date=1427306254
Inderdaad.
Natuurlijk is er altijd iemand met een negatieve reactie  98uiye

Die negatieve reactie lijkt mij behoorlijk op zijn plaats, een jachtopzichter op een landgoed die op inbrekers schiet.....poging tot doodslag, lijkt me.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: http://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2015/maart/25/02-dodewaard-–-verdachten-vast-na-inbraak.html?geoquery=Dodewaard%2C+Nederland&distance=5.0
Dodewaard - Dinsdagavond zijn door de politie 2 verdachten aangehouden in Dodewaard. Aanleiding was een inbraakmelding bij een stationsgebouw waar een bijzonder opsporingsambtenaar twee inbreker overliep. Omdat de verdachten op hem inreden is geschoten.

Na de inbraakmelding op de Boelehamsestraat ging de ambtenaar bij het oude stationsgebouw kijken en trof het duo aan. Toen deze wilde vluchten in hun auto, zouden ze hebben ingereden op de bewuste jachtopzichter van landgoed Hemmen waarop deze enkele schoten loste. Gewaarschuwde politieagenten hadden tussentijds de omgeving afgezet, zagen het voertuig met inzittenden en hebben het duo gearresteerd. De verdachten zijn afkomstig uit Tiel en 32 en 40 jaar oud; zij worden verdacht van poging doodslag en geweld tegen ambtenaren. Hun voertuig is in beslag genomen en de plaats van schieten is vannacht afgezet voor onderzoek.  

De afdeling communicatie is er ook nog niet uit, maar ik vermoed dat we hier wel te maken hebben met een BOA.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 25 maart 2015, 19:22:21
Citaat van: Berger link=msg=1339528 date=1427307613

Die negatieve reactie lijkt mij behoorlijk op zijn plaats, een jachtopzichter op een landgoed die op inbrekers schiet.....poging tot doodslag, lijkt me.

Oh dus als je voor je werk bent uitgerust met een dienstwapen zoals bij de groene BOA's het geval is mag je jezelf niet meer verdedigen met het aan jou toegekende geweldsmiddel maar moet je jezelf gewoon dood laten rijden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

sylvester1986

• Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1339529 date=1427307626
De afdeling communicatie is er ook nog niet uit, maar ik vermoed dat we hier wel te maken hebben met een BOA.
Alleen jammer dat er nog steeds fouten worden gemaakt als het om een BOA gaat.
Het is namelijk geen bijzonder opsporingsambtenaar, maar buitengewoon opsporingsambtenaar.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Zowel een jachtopzichter als een boswachter zijn Boa in Domein 2.
Zelf ben ik "Flora en Faunabeheerder".
Eigenlijk drie verschillende namen voor dezelfde functie met exact dezelfde bevoegdheden.
Het verschil is dat een jachtopziener in dienst is bij een wildbeheersorganisatie en een boswachter bijvoorbeeld bij een natuurbeschermingsorganisatie.
De werkzaamheden zijn bijna exact hetzelfde.
Boa's in domein 2 zijn ook bevoegd voor alle in de wet economische delicten genoemde strafbare feiten, waaronder diefstal.
In het betreffende geval mocht de Boa (net als een politieagent) zijn vuurwapen gebruiken.
Ik heb al weer een hoop commentaar gehoord van mensen die niet weten waarover ze praten.
Zoek eerst de wetgeving na voordat je commentaar geeft.
De jachtopzichter heeft juist en goed gehandeld.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Oscar, ik denk dat je het wel goed bedoelt, maar het even verkeerd verwoord, want diefstal is duidelijk art 310 wetboek van Strafrecht en valt niet onder de wet economische delicten.
Bij instappen begint de inzet.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Je hebt gelijk, art.310 W.v.Strafrecht wordt apart genoemd in de Domeinenlijst voor Domein 2.  e050
De betreffende Boa is in ieder geval wel bevoegd voor dit artikel.

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Ik ben zelf beveiliger geweest, vervolgens BOA, daarna werkzaam bij de politie als surveillant en doorgestroomt tot agent.
Nu weer werkzaam als beveiliger / eigen ondernemer.

Ik durf te zeggen dat de meeste agressie / geweldadige situaties voortvloeien uit de meest simpele casussen. Denk hierbij aan een staande houding, geen ID / RB willen afgeven, wat vervolgens escaleert tot ..... Tja pak de krant er maar bij.

Als je een inbreker, straatrover, dealer, geweldpleger (buiten)Heterdaad aanhoud, vaak werken deze mee, in verhouding vele malen vaker als bij een eenvoudige staande houding. Waarom? Misschien omdat je als diender in een ernstigere zaak veel hoger inschaalt wbt geweld en overredingskracht ed.

Maar goed, de Boa met name domein 1 heeft juist regelmatig te maken met "eenvoudige" staande houdingen. Mulder, APV, Wet Personenvervoer 2000, ga zo maar door.

Als het aan mij ligt krijgt iedere Boa, die een publiekelijke taak uitoefend en dus geregeld op straat te vinden is en daar optreed en handhaaft, handboeien, wapenstok en pepperspray.

Daarnaast vind ik een wapenstok heftiger dan pepperspray, pepper is alleen maar weerloosmakend, met een wapenstok kun je simpel gezegd botten breken. Alleen pepper of alleen een wapenstok in combinatie met handboeien is ook geen optie. Als je geweldsmiddelen hebt moet je van laag naar hoog kunnen opschalen.

Maar goed, bovenstaande is mijn mening.  ^-^
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)

Maxell01

• Forum gebruiker
Citaat van: RemRoof link=msg=1337962 date=1426685910
Precies  en de handhaving weer een overheidstaak maken. Het blijft toch bijzonder dat er BOA's in dienst zijn van particuliere bedrijven zoals de NS of Arriva (dan beodel ik de medewerkers service&veiligheid en niet de conducteurs).

RemRoof

Volgende week 9 april 2014 BOA's onderwerp in de commissievergadering Veiligheid en Justitie

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2015D06933&did=2015D06933