Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Remix

• Boa domein 1
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Het gaat ook niet om gebruikers tijdens deze dienst maar om handelaren. Die overlast verzorgen door middel van het op een agressieve manier mensen aansporen tot het kopen van drugs op straat.

Een signalerende functie is lichtelijk aanwezig. Maar de hoofdtaak is het aanpakken van de overlast tijdens deze dienst.

Politie assistentie is niet altijd voor handen als er andere prioriteiten zijn op dat moment en men verwacht ook van handhavers dat ze aanpakken en doorpakken. Daarnaast loop je in uniform en zul je moeten handelen.

Wij hebben wel een groot pluspunt dat veel van onze boa`s waaronder ikzelf een militaire of politie achtergrond hebben.

just me

• Boa OV
  • Forum gebruiker
Bij de ns (service&veiligheid) alleen de handboeien. veel collega's waren er niet blij mee, maar merken nu toch de handigheid van de boeien als je moet wachten op de spoorwegpolitie/regio. al merken wij is het ov dat we steeds meer confrontatie's krijgen met groepen en fisiek meer geweld (voral in de nacht) en dan is een wapenstok toch geen overbodige luxe denk ik.

Mister81

• Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
Zelf ben ik boa domein 1 en tevens biker bij een Noord-Hollandse gemeente, de teammanager's hadden vorig jaar ingezet om het hele pakket voor domein 1 aan te vragen (boeien,wapenstok,pepperspray) echter zijn alleen de boeien overgebleven (dragen we nu ook) want de burgemeester was er zeer op tegen dat wij de wapenstok en pepperspray zouden krijgen, volgens hem is de politie achtervang en hoort de wapenstok en pepperspray bij handhaving van de openbare orde en niet de kleine ergernissen waar wij (als boa dom.1) voor worden ingezet. Misschien is het verstandiger om ook de bewapening voor de boa's landelijk gelijk te trekken (zoals ook een nationaal uniform) en dat het min van V&J bepaald wat we krijgen en geen onderscheid meer tussen gemeenten.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.

Mister81

• Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
Nog een kleine aanvulling, als ik zo eens alle boa besluiten bekijk is volgens mij Gem. Utrecht de enigste met domein 1 boa's uitgerust met boeien,wapenstok en pepperspray (artikel 7 uit boa besluit gemeente Utrecht 2012).

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031439/geldigheidsdatum_22-02-2013
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
In Zoetermeer lopen ook boa's met handboeien, wapenstok en pepperspray.
Ik weet alleen niet zeker of zij in domein 1 zitten.

Oscar.

DKAG

• Forum gebruiker
Een BOA mag van mij best meer geweldsmiddelen tot zijn beschikking hebben, mits hij/zij ook aan dezelfde huidige voorwaarden voldoet, dus selectie, keuring en opleidingsniveau, die gelden voor een politieambtenaar  98uiye

tuinkabouter

• Junior gebruiker
  • **
Ik denk dat de vergelijking boa - politie niet helemaal op gaat. Het kan niet zo zijn dat er overgekwalificeerd personeel word aangenomen waarna het handen vol geld gaat kosten. Elk selectieonderzoek kost geld en dat is meestal belastinggeld.

De boa's zijn er voor handhaving en toezicht. Dus doen maar een klein deel van de werkzaamheden die vergelijkbaar zijn met die van de politie. Daarbij komt dat de bevoegdheden in vergelijking tot de politie beperkt zijn (dat wat de burgemeester graag wil hebben). Bovendien worden er geen echte noodhulp/spoed meldingen zelfstandig afgehandeld. Concluderend zijn werkzaamheden van de boa over het algemeen (zeker in domein 1) geen complexe en zeer riskante werkzaamheden die te vergelijken zijn met die van de politie.  

Daardoor hoeft de boa in mijn ogen absoluut niet te voldoen aan alle eisen die gesteld worden aan een politieagent. Hoe meer eisen je aan personeel stelt, hoe meer je moet betalen voor het personeel. Anders kunnen we met het zelfde gemak weer de oude trukendoos weer openen (gemeentepolitie, parkeerpolitie etc.). Ik ben daarom van mening dat het eisenpakket zich sterk moet beperken tot dat wat strikt noodzakelijk is.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Ik denk dat de vergelijking boa - politie niet helemaal op gaat. Het kan niet zo zijn dat er overgekwalificeerd personeel word aangenomen waarna het handen vol geld gaat kosten. Elk selectieonderzoek kost geld en dat is meestal belastinggeld.

De boa's zijn er voor handhaving en toezicht. Dus doen maar een klein deel van de werkzaamheden die vergelijkbaar zijn met die van de politie. Daarbij komt dat de bevoegdheden in vergelijking tot de politie beperkt zijn (dat wat de burgemeester graag wil hebben). Bovendien worden er geen echte noodhulp/spoed meldingen zelfstandig afgehandeld. Concluderend zijn werkzaamheden van de boa over het algemeen (zeker in domein 1) geen complexe en zeer riskante werkzaamheden die te vergelijken zijn met die van de politie.  

Daardoor hoeft de boa in mijn ogen absoluut niet te voldoen aan alle eisen die gesteld worden aan een politieagent. Hoe meer eisen je aan personeel stelt, hoe meer je moet betalen voor het personeel. Anders kunnen we met het zelfde gemak weer de oude trukendoos weer openen (gemeentepolitie, parkeerpolitie etc.). Ik ben daarom van mening dat het eisenpakket zich sterk moet beperken tot dat wat strikt noodzakelijk is.

En de daarbij behorende geweldsmiddelen dus ook zeer beperkt, aangezien er bij handhaving geen sprake is van spoed en niet zeer riskant (aldus bovenstaande quote) is.

Meer geweldsmiddelen is betere opleiding, is zwaardere eisen aan personeel. Verder blijf ik bij mijn eerdere standpunt dat vooral training in de-escalerend optreden, communicatie en omgang met tegengestelde belangen meer oplevert dan geweldsmiddelen. Maar ook daarvoor geldt dat betreffende medewerkers wel een bepaald instapniveau moeten hebben.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Bosch9083

• Wijkgebonden medewerker ( BOA)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Ik denk dat het inderdaad sterk afhankelijk is van de toegewezen bevoegdheden en werkzaamheden van de BOA of er geweldsmiddelen nodig zijn.
Zelf ben ik werkzaam in Maastricht. Buiten de algemene werkzaamheden van parkeertoezicht, (huishoudelijk)afval e.d. zijn wij ook belast met toezich openbare Ruimte tijdens evenementen.
Hier is te denken aan Carnaval, grote concerten e.d.
Tevens voeren wij controles uit in Horeca gelegenheden ivm geluidsnormering en sinds kort ook  voor de DHW.

Verder werken wij zeer nauw samen met politie in het kader van overlast bestrijding ivm verdovende middelen handel op straat EN vanuit woningen.

In het licht van onze werkzaamheden is de bewapening zeer zeker nodig. Tot op heden zijn wij uitgerust met transportboeien en wapenstok. Op dit moment is nog in bespreking of de pepperspray hier aan toegevoegd gaat worden.

Mijn ervaring is dat de pepperspray een preventieve werking heeft. Burgers kijken als snel of iemand pepperspray heeft, en zeker de "kwaadwillende" burger is daar zeer allert op.

Pepernoot

• Forum gebruiker
Mijn ervaring is dat de pepperspray een preventieve werking heeft. Burgers kijken als snel of iemand pepperspray heeft, en zeker de "kwaadwillende" burger is daar zeer allert op.

Ik vraag het me af.. ik loop met een pistool aan m'n koppel en nog willen ze af en toe niet luisteren..