Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47291 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Ik ben wel benieuwd waar men, als BOA, met geweldsmiddelen loopt en met welke middelen zij zijn uitgerust.

Mika

• Nieuwe gebruiker
  • *
Wij hebben in Terneuzen helemaal niks.
Leidingevende wil hier geen gebruik van maken omdat hij denkt dat het allemaal wel mee valt. 998765

Gr Leo

sylvester1986

• Gast
Wij hebben in Terneuzen helemaal niks.
Leidingevende wil hier geen gebruik van maken omdat hij denkt dat het allemaal wel mee valt. 998765

Gr Leo
En valt het ook daadwerkelijk mee?

Mika

• Nieuwe gebruiker
  • *
En valt het ook daadwerkelijk mee?

Nee wij vinden van niet.
We merken wel dat we nu sommige zaken uit de weg gaan als we denken dat we problemen gaan krijgen.
Maar als ze niet willen ga je dit wel krijgen, hoe erg ik het ook vind.

Gr Leo

sylvester1986

• Gast
Wat voor meerwaarde zou Handboeien/Wapenstok/Pepper of VuWa hebben in jullie situatie?

Nick

• Senior gebruiker
Misschien ook handig als mensen hier reageren om even aan te geven welke functie zij als BOA vervullen.
Dan kan er denk ik beter gediscussieerd worden over het nut van eventuele geweldsmiddelen.
Senior GGP / Oost-Brabant

sylvester1986

• Gast
Goed punt Nick O0

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Als gemeentelijk BOA in Domein 1 beschikken wij over handboeien en wapenstok.

Gelukkig komt het niet vaak voor dat wij onze geweldsmiddelen moeten gebruiken, maar vanwege het brede takenpakket
kunnen wij wel in situaties komen waar het gebruik van geweldsmiddelen noodzakelijks. Vooral in geval van aanhouding kan
het bij ons weleens lang duren voordat er een transportje voor de verdachte is en zijn handboeien geen overbodige luxe.

Ik weet niet of de discussie in dit topic thuis hoort, maar ik ben van mening dat handboeien, wapenstok en pepper tot de
standaarduitrusting van iedere BOA zouden moeten behoren. De bewapening van een BOA is mijns inziens hetzelfde als de
persoonlijke beschermingsmiddelen van een bouwvakker. Die krijgt ook niet pas veiligheidsschoenen nadat er een keer een
stalen balk op zijn tenen is gevallen. Er zit een bepaald risico aan een beroep en men dient over de middelen te kunnen beschikken
die het risico op "schade" zoveel mogelijk kunnen beperken.

Om meteen de tegenstanders voor te zijn ben ik ook van mening dat er heel veel BOA's rondlopen die niet kunnen omgaan
met de bevoegdheid om geweldsmiddelen te dragen. Er lopen helaas nogal wat "cowboys" rond in dit vak. Maar mij mening
hierin is dat hierop aan de voorkant beter geselecteerd zou moeten worden. Iemand is geschikt om als BOA werkzaam te zijn
als iemand alle competenties bezit, waaronder ook het dragen van en omgaan met geweldsmiddelen valt. En hiermee bedoel
ik niet het "technisch" goed kunnen omgaan met deze middelen.
Servo Per Amikeco

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker

Ik weet niet of de discussie in dit topic thuis hoort, maar ik ben van mening dat handboeien, wapenstok en pepper tot de
standaarduitrusting van iedere BOA zouden moeten behoren. De bewapening van een BOA is mijns inziens hetzelfde als de
persoonlijke beschermingsmiddelen van een bouwvakker. Die krijgt ook niet pas veiligheidsschoenen nadat er een keer een
stalen balk op zijn tenen is gevallen. Er zit een bepaald risico aan een beroep en men dient over de middelen te kunnen beschikken

Weet ook niet of ik nu bijdraag aan het offtopic gaan, dus mijn excuses aan Sylvester als dit wel zo is.

Voor mij, als burger, is het toch altijd opmerkelijk dat er veel BOA's zijn die het direct over geweldsmiddelen hebben als het over persoonlijke veiligheid gaat.
Dat er BOA's zijn, in bepaalde domeinen, die bevoegd zijn om geweldsmiddelen te dragen is nog te begrijpen. Maar dan vooral vanuit het oogpunt van handhaving en opsporing. In mijn ogen zijn die middelen er vooral om de handhaving af te dwingen.
Geweldsmiddelen zijn niet in eerste instantie bedoeld om persoonlijke veiligheid te bieden (dat is een bijkomend gevolg), daar heb je andere middelen voor. Denken dat een wapenstok er voor zorgt dat men beschermt is tegen agressief gedrag, is een utopie.
Toch lijkt een deel van de BOA's dat altijd weer te denken, als het over de noodzaak van geweldsmiddelen te hebben.

Daarom vind ik het ook onzin om iedere BOA met handboeien, wapenstok en pepper, uit te rusten. Wat moet een parkeercontroleur of een marktmeester met een wapenstok of pepperspray?
Wel zou elke BOA middelen zoals goede kleding (bijv steekvesten?) en schoeisel, goede communicatie middelen, en misschien een soort alarm optie moeten hebben. Dat zijn middelen die direct bijdragen tot een grotere persoonlijke veiligheid, om het over training en opleiding nog maar niet te hebben.

De bewapening van een BOA is mijns inziens hetzelfde als de
stalen balk op zijn tenen is gevallen.
Een betere vergelijking is tussen de bewapening en het gereedschap wat de bouwvakker gebruikt. Beiden nodig om de taken uit te voeren. Maar een wapenstok beschermt een BOA netzo min tegen een vuistslag, als een zaag beschermt tegen een vallende balk.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Als gemeentelijk BOA in Domein 1 beschikken wij over handboeien en wapenstok.

Gelukkig komt het niet vaak voor dat wij onze geweldsmiddelen moeten gebruiken, maar vanwege het brede takenpakket
kunnen wij wel in situaties komen waar het gebruik van geweldsmiddelen noodzakelijks. Vooral in geval van aanhouding kan
het bij ons weleens lang duren voordat er een transportje voor de verdachte is en zijn handboeien geen overbodige luxe.

Om meteen de tegenstanders voor te zijn ben ik ook van mening dat er heel veel BOA's rondlopen die niet kunnen omgaan
met de bevoegdheid om geweldsmiddelen te dragen. Er lopen helaas nogal wat "cowboys" rond in dit vak. Maar mij mening
hierin is dat hierop aan de voorkant beter geselecteerd zou moeten worden. Iemand is geschikt om als BOA werkzaam te zijn
als iemand alle competenties bezit, waaronder ook het dragen van en omgaan met geweldsmiddelen valt. En hiermee bedoel
ik niet het "technisch" goed kunnen omgaan met deze middelen.
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor het vervoer van de verdachte zodra deze is aangehouden?
Daarnaast denk ik dat het vooral van het takenpakket af hangt of je het daadwerkelijk nodig hebt. Als je als dienst veel te maken hebt met agressie en vaak te maken krijgt met verdachtes lijkt het me handig om iig over handboeien , pepper en wapenstok te beschikken. Vuwa is mijn insziens niet nodig voor een boa, lijkt me niet helemaal hun taak om de echte criminaliteit te gaan bestrijden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.