Ik weet niet of de discussie in dit topic thuis hoort, maar ik ben van mening dat handboeien, wapenstok en pepper tot de
standaarduitrusting van iedere BOA zouden moeten behoren. De bewapening van een BOA is mijns inziens hetzelfde als de
persoonlijke beschermingsmiddelen van een bouwvakker. Die krijgt ook niet pas veiligheidsschoenen nadat er een keer een
stalen balk op zijn tenen is gevallen. Er zit een bepaald risico aan een beroep en men dient over de middelen te kunnen beschikken
die het risico op "schade" zoveel mogelijk kunnen beperken.
Weet ook niet of ik nu bijdraag aan het offtopic gaan, dus mijn excuses aan Sylvester als dit wel zo is.Voor mij, als burger, is het toch altijd opmerkelijk dat er veel BOA's zijn die het direct over geweldsmiddelen hebben als het over persoonlijke veiligheid gaat.
Dat er BOA's zijn, in bepaalde domeinen, die bevoegd zijn om geweldsmiddelen te dragen is nog te begrijpen. Maar dan vooral vanuit het oogpunt van handhaving en opsporing. In mijn ogen zijn die middelen er vooral om de handhaving af te dwingen.
Geweldsmiddelen zijn niet in eerste instantie bedoeld om persoonlijke veiligheid te bieden (dat is een bijkomend gevolg), daar heb je andere middelen voor. Denken dat een wapenstok er voor zorgt dat men beschermt is tegen agressief gedrag, is een utopie.
Toch lijkt een deel van de BOA's dat altijd weer te denken, als het over de noodzaak van geweldsmiddelen te hebben.
Daarom vind ik het ook onzin om
iedere BOA met handboeien, wapenstok en pepper, uit te rusten. Wat moet een parkeercontroleur of een marktmeester met een wapenstok of pepperspray?
Wel zou elke BOA middelen zoals goede kleding (bijv steekvesten?) en schoeisel, goede communicatie middelen, en misschien een soort alarm optie moeten hebben. Dat zijn middelen die direct bijdragen tot een grotere persoonlijke veiligheid, om het over training en opleiding nog maar niet te hebben.
De bewapening van een BOA is mijns inziens hetzelfde als de
persoonlijke beschermingsmiddelen van een bouwvakker. Die krijgt ook niet pas veiligheidsschoenen nadat er een keer een
stalen balk op zijn tenen is gevallen.
Een betere vergelijking is tussen de bewapening en het gereedschap wat de bouwvakker gebruikt. Beiden nodig om de taken uit te voeren. Maar een wapenstok beschermt een BOA netzo min tegen een vuistslag, als een zaag beschermt tegen een vallende balk.....