Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47285 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse

Wat is dan nog het verschil tussen een BOA zwaarste categorie die in principe volledig is voor strafbare feiten en een AO?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Martijn95

• Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
Wat is dan nog het verschil tussen een BOA zwaarste categorie die in principe volledig is voor strafbare feiten en een AO?

RemRoof

een AO is in het hele land bevoegd, een BOA is meestal in een bepaald gebied bevoegd.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Ik ben het met de strekking eens dat niet alle BOA's met geweldsmiddelen moeten worden uitgerust. Echter zijn er een aantal binnen nederland in dienst die vanwege hun taken er wel eens in een situatie kunnen komen dat een vuurwapen nodig is. Ik doel hiermee naast de doelgroep waar ik onder val (ja de douane, zijn BOA maar hebben wel AO bevoegdheden die ingezet kunnen worden), de boswachter (welke ook een wapen heeft voor het afmaken van dieren) en de heren en dames van DV&O (moet ik die uitleggen?).

De vergelijking met gereedschap gaat dan bij ons ook niet op omdat wij onze geweldsmiddelen niet gebruiken om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen zoals de politie (al zijn sommige daar wel weer bevoegd voor). Het is hoofdzakelijk voor de zelfverdediging dus daarom vind ik de eerste vergelijking met de PBM wat acurater, al klopt die ook niet helemaal

RemRoof
Dit is zo neergezet (dit is zoals het mij is uitgelegd dus als er een jurist is met een ander verhaal ook goed) zodat wij naast onze specifieke werkzaamheden (in- en uitvoer van goederen) ook bredere taken kunnen doen. Vroeger waren dat de onbezoldigde ambtenaren aan de grens welke ook politie en grensbewakingstaken hadden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Canonfreak

• Senior gebruiker
.. een BOA is meestal in een bepaald gebied bevoegd.
Met accenten zoals bijvoorbeeld milieu. :)

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Ik wil ff duidelijk stellen in tegenstelling tot de aanname van T4tinus, dat BOA's lang niet allemaal ambtenaar of de status van dien hebben.
Denk aan particiliere diensten als parkeerdiensten, inhuurkrachten bij diverse diensten als BOA
Zie bij de veranderingen naar samenwerkingsverbanden in regio's.
Bij instappen begint de inzet.

mike

• Senior gebruiker
een AO is in het hele land bevoegd, een BOA is meestal in een bepaald gebied bevoegd.

Ja maar de AO moet wel terug houdend optreden buiten zijn gebied van aanstelling.

sylvester1986

• Gast
BOA's Lingewaard met wapenstok/pepperspray.

Bron: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1257293

Boa mag zich met 'pepper' verweren
EMMEL - De boa's in de gemeente Lingewaard gaan in de toekomst pepperspray bij zich dragen. Boa's zijn bijzondere opsporingsambtenaren, ook wel bekend als milieupolitie.

Het gemeentebestuur van Lingewaard vindt dat de boa's meer middelen moeten krijgen om zich te verdedigen. Lingewaard heeft een groot groen buitengebied waar de boa's onder meer controleren op illegaal kamperen, afvaldumpingen, stroperij en illegale visserij. Volgens de gemeente krijgen ze daarbij steeds meer te maken met alcohol- en drugsgebruik, bedreigingen en poging tot mishandeling.

Om pepperspray te mogen dragen, moeten de boa's eerst een andere status krijgen, namelijk die van flora- en faunabeheerder. Zo iemand mag ook een wapenstok en handboeien dragen, maar dat gaan de Lingewaardse flora- en faunabeheerders niet doen. In april pleitte De Vries nog voor een wapenstok voor de boa's.

PvdA-wethouder Joke van Roosmalen stemde in het college tegen het idee de milieuwachten te bewapenen. "Ik vind dat je agressie niet met agressie moet bestrijden" , aldus Van Roosmalen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
...en de heren en dames van DV&O (moet ik die uitleggen?). ...

Zijn dit BOA's dan? Een militair is ook wapendragend maar geen BOA, hetzelfde geldt voor de medewerkers van de DBBO (klopt toch, Sylvester?).

Verder kun je je natuurlijk afvragen of BOA's met veel bevoegdheden en geweldsmiddelen, bijvoorbeeld binnen de gemeente, niet gewoon het woord "politie"moeten hebben ;D

Trouwens is het allemaal erg interessant. Eind jaren negentig, begin 2000 werden de particuliere politiekorpsen van NS en Schiphol opgenomen binnen de KLPD (want particuliere korpsen kon echt niet, i.v.m. alle bevoegdheden etc.), daarvoor hebben wij de regionalisatie van politie gehad (was handiger en efficiënter).

Nu hebben de nationale politie, verschillende BOA's (dan bedoel ik vooral degenen binnen de diverse gemeenten) en zelfs particuliere bedrijven die BOA"s leveren (wellicht zelfs inclusief geweldsmiddelen). Iets van oude wijn in nieuwe zakken e050. Ik kan het natuurlijk helemaal bij het verkeerde eind hebben, maar blijf dan ook een simpele burger.

RemRoof

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker

sylvester1986

• Gast
hetzelfde geldt voor de medewerkers van de DBBO (klopt toch, Sylvester?).
Geen BOA, wel Handboei/Wapenstok/vuurwapendragend O0