Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47287 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Dus de BOA's van langewaard mogen wel iemand pepperen , maar hebben vervolgens niet de mogelijkheid om hem af te boeien.  ::)
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Martijn95

• Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
Ja maar de AO moet wel terug houdend optreden buiten zijn gebied van aanstelling.

Klopt, maar mag in principe wel zijn bevoegdheden uitvoeren buiten zijn gebied van aanstelling. Al zal dat niet vaak voorkomen.

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
een AO is in het hele land bevoegd, een BOA is meestal in een bepaald gebied bevoegd.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook een BOA is in veel gevallen in het hele land bevoegd, maar onthoudt
zich, net zoals een AO, van optreden buiten het gebied waar hij te werk gesteld is, tenzij,....(Artikel 6, tweede lid Politiewet 2013 en Artikel 3.4 van de Circulaire BOA).

Het verschil tussen een BOA en een AO zit hem meer in de breedte van de bevoegdheid. AO is bevoegd voor alle wetgeving, BOA is
bevoegd voor die wetgeving waarvoor hij is aangewezen. Bij een domein 6 BOA kan dit een heel breed pakket zijn, maar dan nog zal
dit beperkter zijn dan een AO. Ik ken geen situaties van BOA's die alle bevoegdheden hebben die een AO ook heeft. Als ze er zijn ben
ik er erg benieuwd naar.

Nog even terugkomend op de bewapening waarover eerder gezegd werd dat dit geen middel is voor het vergroten van de eigen veiligheid.
Dit is bij de BOA per definitie wel het geval. Ik citeer uit de cirulaire BOA:
"Het toekennen van geweldsmiddelen wordt tevens afhankelijk gesteld van de in redelijkheid te verwachten kans dat de BOA bij de vervulling van zijn functie met geweld of dreiging met geweld wordt geconfronteerd."

Hieruit maak ik op dat het wel degelijk een middel is dat mede wordt toegekend ter vergroting van de eigen veiligheid.

Daar ik van mening ben dat iedere BOA vanuit zijn functie in een situatie kan komen waar geweld tegen hem wordt gebruikt, blijf ik bij mijn standpunt dat iedere BOA uitgerust zou moeten zijn met handboeien, wapenstok en pepperspray.

Naast de agressie door mensen is het ook niet ondenkbaar dat een BOA in aanraking komt met agressieve dieren, bijv. tijdens de controle op het hondenbeleid. In dergelijke gevallen is pepperspray (Artikel 12a, eerste lid, onder C. van de AI) volgens mij een prima middel.

Nogmaals, ik snap best dat er een heleboel BOA's rondlopen die niet met de bevoegdheid tot het dragen van geweldsmiddelen kunnen omgaan, maar dat moet mijns inziens niet de reden zijn om deze niet op te nemen als standaard bewapening. Ik denk dat er op dit moment een redelijke professionalisering plaats vind in het BOA-wereldje (PHB, Opleiding HTV, aanvullende cursussen, op termijn een landelijk en voor iedereen herkenbaar uniform) en dat daardoor op termijn ook een standaarduitrusting qua bewapening voor de BOA zal worden samengesteld.
Servo Per Amikeco

mike

• Senior gebruiker
Naast de agressie door mensen is het ook niet ondenkbaar dat een BOA in aanraking komt met agressieve dieren, bijv. tijdens de controle op het hondenbeleid. In dergelijke gevallen is pepperspray (Artikel 12a, eerste lid, onder C. van de AI) volgens mij een prima middel.

Beetje off topic, ik weet het, pepperspray werkt niet zo goed tegen agressieve honden.

Nick

• Senior gebruiker
Nogmaals, ik snap best dat er een heleboel BOA's rondlopen die niet met de bevoegdheid tot het dragen van geweldsmiddelen kunnen omgaan, maar dat moet mijns inziens niet de reden zijn om deze niet op te nemen als standaard bewapening. Ik denk dat er op dit moment een redelijke professionalisering plaats vind in het BOA-wereldje (PHB, Opleiding HTV, aanvullende cursussen, op termijn een landelijk en voor iedereen herkenbaar uniform) en dat daardoor op termijn ook een standaarduitrusting qua bewapening voor de BOA zal worden samengesteld.

Lijkt mij anders een buitengewoon goede reden om vooralsnog geen standaardbewapening in te voeren. Begin 2007 waren er schijnbaar zo'n 25.000 boa's in Nederland, zullen er nu ongetwijfeld een hoop meer zijn. Ongetwijfeld doen de meesten hun werk prima en kunnen zij goed omgaan met eventuele geweldsmiddelen. Moet er alleen niet aan denken dat een bepaald percentage gewapend de straat op gaat, terwijl men er eigenlijk niet geschikt voor is.

Overigens ben ik het met je eens dat er een professionalisering plaatsvindt momenteel. Als we daarin iets verder zijn is bovenstaande hopelijk niet meer van toepassing, maar voor nu is mijn mening: eerst op het gewenste niveau, dan pas een standaardbewapening.

Neemt niet weg dat bepaalde BOA's uitermate geschikt zijn en in het kader van hun werkzaamheden bewapening 'verdienen'. Het is dan ook goed dat de Minister hen bepaalde middelen kan toewijzen.
Senior GGP / Oost-Brabant

sylvester1986

• Gast
Beetje off topic, ik weet het, pepperspray werkt niet zo goed tegen agressieve honden.
Klopt, zoals dit filmpje van Frank Buis ook laat zien. (1:07)
HONDEN MET PEPPERSPRAY UIT ELKAAR GEHAALD BIJ ARRESTATIE KLEDINGDIEVEN OP DE DAM

(Filmpje stond ook op het forum)

Q88

• Motorrijder
  • Forum gebruiker
Ik volg dit topic vanaf het begin en vind het wel leuk om te zien dat de meningen sterk uit één lopen. Het is namelijk ook geen makkelijk onderwerp naar mijn mening.

In het beginsel ben ik van mening dat de politie het geweldsmonopolie heeft en daar moet blijven. Enkele uitzonderingen daargelaten zoals:
Jachttoezichthouders (ivm stopers)
Douanebeambte (ivm drugs/wapen vondsten en mensensmokelaars)
Arrestantenzorg/DVO

BOA's die bij bedrijven in dienst zijn en uitgezonden worden naar gemeente en dergelijke vind ik echt not done!
Ik vind het wel begrijpelijk maar juridisch al krom dat BOA's die zijn aangesteld bij een particuliere onderneming zoals een openbaar vervoersbedrijf bewapend zijn met handboeien en in sommige gevallen een wapenstok.

Ik begrijp dus best dat met de verhuftering in de samenleving het wel nodig is om sommige BOA's te bewapenen.

Echter vind ik dit absoluut niet nodig om BOA's te bewapenen met pepperspray en een vuurwapen die niet in de bovenstaande groepen horen.
Een cursus sociale vaardigheden, de-escaleren optreden en situaties inschatten zou denk ik veel beter op zijn plek zijn.

Ik weet dat het allang niet meer zo is maar ongeveer 10 jaar geleden werden de werkzaamheden van een BOA nog aangezien voor een Melkertbaan. Gelukkig is het niveau in de jaren enorm gestegen maar er zitten bij sommige handhavingteams nog veel van zulke mensen uit dat tijdperk er tussen en het lijkt mij zeer onwenselijk om zulke mensen te bewapenen.

In een gemeente waarin ik heb gewerkt, ik ga de naam niet noemen, waren nog veel mensen uit het Melkert-tijdperk en dat was te merken ook.
Vaak moesten wij in situaties aankomen vliegen met toeters en bellen omdat er gewoon niet duidelijk gecommuniceerd werd met de burger en de hele situatie compleet uit de hand liep.
Vooropgesteld moet je natuurlijk met je klauwen van handhavers afblijven maar benader mensen wel zoals je zelf ook behandeld zou willen worden als handhaver.

Nogmaals ik zou liever willen zijn dat de-escalerend optreden, sociale vaardigheden en het inschatten van situatie beter zou worden getraind. Op die manier kan een BOA een goede professionele afweging maken of hij wel de situatie in moet stappen of dit beter kan overlaten aan de politie. Vergeet niet dat een agent een opleiding van minimaal 3 jaar heeft gevolgd waarbij met grote regelmaat aanhoudingsvaardigheden en benaderen van diverse situaties aanbod kwamen. Dus laat de gevaarlijke situaties en politietaken aan de politie over en de gemeentelijke handhavingstaken over aan de BOA.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Ik ben werkzaam als Flora en Faunabeheerder, en draag handboeien, wapenstok en pepperspray.
Als ik zou willen, mag ik ook vuurwapen dragen, moet dan wel nog mijn examen voor vuurwapen doen.
Ik ben zelf geen voorstander van het dragen van een vuurwapen, omdat ik mijn bewapening thuis moet bewaren, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Mijn ervaring is dat het (zichtbaar) dragen van de geweldsmiddelen een hoop agressie voorkomt.
Ik heb al meerdere malen meegemaakt, dat men naar mijn koppel kijkt en dan ineens toch meewerkend wordt. Ik spreek uit ervaring, ik heb vroeger ook zonder geweldsmiddelen gewerkt.
Mijn collega's die wel vuurwapen dragend zijn, werken vaak in gebieden als bijvoorbeeld de Biesbosch, waar de politie soms pas na een uur of meer aanwezig kan zijn, als er überhaupt al een politieboot in de regio dienst heeft.
Tevens voert de groene boa in de buitengebieden vaak de surveillance uit waar de politie geen tijd meer voor heeft. Komt ook regelmatig voor dat de meldkamer verzoekt om vast naar melding van stroperij, diefstal, aanrijding of ongeluk in buitengebied te gaan. In feite noodhulp dus.
Al met al ben ik er voorstander van alle boa's uit te rusten met handboeien, wapenstok en eventueel pepperspray. Uiteraard na het behalen van RTGB examen en eventueel psychologische test.

Oscar.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Mijn BOA's/verkeersassistenten bij het VHT Amsterdam beschikken over handboeien/wapenstok en pepperspray.

scorpio

• Senior gebruiker
Vooral in geval van aanhouding kan het bij ons weleens lang duren voordat er een transportje voor de verdachte is en zijn handboeien geen overbodige luxe.

Je bent toch zelf verantwoordelijk voor het vervoer van de verdachte zodra deze is aangehouden?

Jij denkt dat wanneer een ( B ) OA te voet is, deze gewoon met aangehouden en geboeide verdachte aan de wandel naar het bureau gaat?