een AO is in het hele land bevoegd, een BOA is meestal in een bepaald gebied bevoegd.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook een BOA is in veel gevallen in het hele land bevoegd, maar onthoudt
zich, net zoals een AO, van optreden buiten het gebied waar hij te werk gesteld is, tenzij,....(Artikel 6, tweede lid Politiewet 2013 en Artikel 3.4 van de Circulaire BOA).
Het verschil tussen een BOA en een AO zit hem meer in de breedte van de bevoegdheid. AO is bevoegd voor alle wetgeving, BOA is
bevoegd voor die wetgeving waarvoor hij is aangewezen. Bij een domein 6 BOA kan dit een heel breed pakket zijn, maar dan nog zal
dit beperkter zijn dan een AO. Ik ken geen situaties van BOA's die alle bevoegdheden hebben die een AO ook heeft. Als ze er zijn ben
ik er erg benieuwd naar.
Nog even terugkomend op de bewapening waarover eerder gezegd werd dat dit geen middel is voor het vergroten van de eigen veiligheid.
Dit is bij de BOA per definitie wel het geval. Ik citeer uit de cirulaire BOA:
"Het toekennen van geweldsmiddelen wordt tevens afhankelijk gesteld van de in redelijkheid te verwachten kans dat de BOA bij de vervulling van zijn functie met geweld of dreiging met geweld wordt geconfronteerd."
Hieruit maak ik op dat het wel degelijk een middel is dat mede wordt toegekend ter vergroting van de eigen veiligheid.
Daar ik van mening ben dat iedere BOA vanuit zijn functie in een situatie kan komen waar geweld tegen hem wordt gebruikt, blijf ik bij mijn standpunt dat iedere BOA uitgerust zou moeten zijn met handboeien, wapenstok en pepperspray.
Naast de agressie door mensen is het ook niet ondenkbaar dat een BOA in aanraking komt met agressieve dieren, bijv. tijdens de controle op het hondenbeleid. In dergelijke gevallen is pepperspray (Artikel 12a, eerste lid, onder C. van de AI) volgens mij een prima middel.
Nogmaals, ik snap best dat er een heleboel BOA's rondlopen die niet met de bevoegdheid tot het dragen van geweldsmiddelen kunnen omgaan, maar dat moet mijns inziens niet de reden zijn om deze niet op te nemen als standaard bewapening. Ik denk dat er op dit moment een redelijke professionalisering plaats vind in het BOA-wereldje (PHB, Opleiding HTV, aanvullende cursussen, op termijn een landelijk en voor iedereen herkenbaar uniform) en dat daardoor op termijn ook een standaarduitrusting qua bewapening voor de BOA zal worden samengesteld.