Handboeien, pepperspray en een wapenstok
Een rasechte Nijkerker die in Bunschoten-Spakenburg de kleine ergernissen een halt moet toeroepen. Dat ziet de 42-jarige Alex Buitenhuis als zijn nieuwe taak. Hij is door de gemeente Bunschoten aangesteld als Buitengewoon Opsporings Ambtenaar; in de volksmond BOA genoemd.
Bunschoten ruilde één van de twee politiesurveillanten in voor een BOA en hoopt met de aanwezigheid van vier wijkagenten hiermee het gevoel van veiligheid te kunnen handhaven. Al blijft dat gevoel een subjectief begrip. Voor de jongere generatie: ooit telde Bunschoten samen met de gemeente Eemnes 33 politiemensen.
Alex Buitenhuis draagt weliswaar geen politietenue, maar zijn werkkleding lijkt er wel enigszins op. ,,Wij zijn herkenbaar aan een speciaal embleem en op mijn jas staat: handhaving. Ook een pet hoort bij onze toerusting. Die draag ik overigens niet. Ik draag ook geen vuurwapen. Als ik beëdig ben dan krijg ik de beschikking over handboeien, pepperspray en een wapenstok. Ik hoop eind maart voor de rechtbank beëdigd te worden. Dan pas mag ik bonnen schrijven.’’