Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47692 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Waar staat de afkorting BOA eigenlijk voor? ::)
even een citaat uit het Wetboek van Strafvordering

Citaat
Artikel 142

1. Met de opsporing van strafbare feiten zijn als buitengewoon opsporingsambtenaar belast:

a. de personen aan wie door Onze Minister van Justitie, onderscheidenlijk het College van procureurs-generaal een akte van opsporingsbevoegdheid is verleend;

b. de meerderjarige personen, behorend tot door Onze Minister van Justitie aangewezen categorieën of eenheden;

c. de personen die bij bijzondere wetten met de opsporing van de daarin bedoelde strafbare feiten worden belast, met uitzondering van de opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, of die bij verordeningen zijn belast met het toezicht op de naleving daarvan, een en ander voor zover het die feiten betreft en de personen zijn beëdigd.

Er staat nergens dat een BOA alleen in dienst is van de overheid. Kijk maar naar de NS of de natuurbeheerders dat zijn ook "commerciele" bedrijven. Maar om nogmaals te herhalen, waarom moet iedere BOA bewapening hebben? Leerplichtamtenaren, controleurs NVWA/ILT, bouwinspecties etc zijn ook vaak BOA maar zullen toch echt niet met agressie of wat dan ook in aanraking komen. Ook ben ik zeker van mening dat een boel BOA's wel eens op een cursusje of 2 mogen met betrekking tot het benaderen van derden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

scorpio

• Senior gebruiker
Blijft nog steeds de vraag onbeantwoord hoe het nu toch zit met de BOA's van langewaard, die kennelijk wel pepperspray hebben, maar gaan handboeien.

Op de website van de politie valt te lezen dat pepperspray wordt gebruikt om mensen een aantal minuten "uit te schakelen", zodat de aanhouding verricht kan worden. En niet onbelangrijk, dat de politie dan ook verantwoordelijk is voor de nazorg, en zo spoedig mogelijk de ogen van degene die met heeft aangehouden moet gaan spoelen. BOA in langewaard hebben die nazorg niet  ???

Nick

• Senior gebruiker
Hoewel het op sommige plaatsen vast voor zal komen, heb ik nog nooit gezien dat BOA's een aanhouding zelf helemaal afhandelen. In de meeste gevallen zal er dan ook politie ter plaatse komen om de verdachte over te nemen en over te brengen naar het bureau. Dan kunnen zij meteen de nazorg mbt pepper op zich nemen.

Ik ben het wel met je eens dat handboeien me handig lijken.
Geen geweldsmiddelen = bij dreigende escalatie terughoudend opstellen
Wel geweldsmiddelen = indien nodig door kunnen pakken (= bij gebruik aanhouden = kunnen boeien indien nodig)

Maar bovenstaande is natuurlijk geheel eigen interpretatie  998765
Senior GGP / Oost-Brabant

sylvester1986

• Gast
Handboeien, pepperspray en een wapenstok

Een rasechte Nijkerker die in Bunschoten-Spakenburg de kleine ergernissen een halt moet toeroepen. Dat ziet de 42-jarige Alex Buitenhuis als zijn nieuwe taak. Hij is door de gemeente Bunschoten aangesteld als Buitengewoon Opsporings Ambtenaar; in de volksmond BOA genoemd.

Bunschoten ruilde één van de twee politiesurveillanten in voor een BOA en hoopt met de aanwezigheid van vier wijkagenten hiermee het gevoel van veiligheid te kunnen handhaven. Al blijft dat gevoel een subjectief begrip. Voor de jongere generatie: ooit telde Bunschoten samen met de gemeente Eemnes 33 politiemensen.

Alex Buitenhuis draagt weliswaar geen politietenue, maar zijn werkkleding lijkt er wel enigszins op. ,,Wij zijn herkenbaar aan een speciaal embleem en op mijn jas staat: handhaving. Ook een pet hoort bij onze toerusting. Die draag ik overigens niet. Ik draag ook geen vuurwapen. Als ik beëdig ben dan krijg ik de beschikking over handboeien, pepperspray en een wapenstok. Ik hoop eind maart voor de rechtbank beëdigd te worden. Dan pas mag ik bonnen schrijven.’’

sylvester1986

• Gast
Ook in Ede draagt men Handboeien en wapenstok.

© Koen Verheijden. In Ede dragen boa's van Toezicht handboeien en eventueel een wapenstok.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Mark my Words.... over een poosje gaan de BOA's tasers dragen. (voorgevoel)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Nick

• Senior gebruiker
Mark my Words.... over een poosje gaan de BOA's tasers dragen. (voorgevoel)

Zie ik voorlopig niet gebeuren. Zolang er flinke discussie is en politieagenten hiermee nog niet uitgerust mogen worden zal het voor BOA's al helemaal niet aan de orde zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant

Remix

• Boa domein 1
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Ik ben Boa in Maastricht. Wij beschikken hier over handboeien en wapenstok. Echter aangezien het taken pakket is de pepperspray wel een welkom iets.

Er worden diensten in de nachtelijke uren gedraaid met het doel de drugsoverlast. Daarbij worden er tijdens carnaval nacht diensten gedraaid waarbij wij lopen door het centrum tijdens deze dagen. dat houdt ook in dat je vaker in contact komt met agressie of vechtpartijen.

Verdachte worden door ons altijd zelf overgebracht en voorgeleid aan de Hovj.

Q88

• Motorrijder
  • Forum gebruiker
Echter aangezien het taken pakket is de pepperspray wel een welkom iets.
Dit snap ik niet helemaal. Het is namelijk uit onderzoek bewezen dat een verdachte die stevig onder invloed is van drugs (evt. met alcohol) vaak niet reageert op pepperspray.
Dit heb ik zelf ook eens ondervonden in zo'n situatie.

Hebben jullie niet eerder een signalerende functie en horen jullie niet de politie in te schakelen bij een vechtpartij?
Ik spring namelijk ook niet in een vechtpartij voordat ik zeker weet dat er meerder eenheden in de buurt zijn.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Hebben jullie niet eerder een signalerende functie en horen jullie niet de politie in te schakelen bij een vechtpartij?

Ik denk ook niet dat ze dat in hun eentje gaan doen, alleen ook niet dat ze er afwachtend bij staan. Dan krijg je dus een ambtelijk apparaat dat loopt met "handhaving" op hun tenue dat helemaal niets doet. We moeten af van "Politie is alleen maar overal voor" en gaan naar "Samen maken we het veiliger".
En ja, ik kan mij indenken dat dat in de toekomst gaat betekenen dat handhavers en beveiligers ook meer geweldsmiddelen gaan krijgen.
En als het de pakkans vergroot kan ik dit ook alleen maar toejuichen, mits er de nodige training en keuring aan vooraf gaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.