Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47383 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
"Die is toch nep" of "die mag je nooit gebruiken" O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Q88

• Motorrijder
  • Forum gebruiker
Ik vraag het me af.. ik loop met een pistool aan m'n koppel en nog willen ze af en toe niet luisteren..

Je haalt de woorden uit mijn mond. Ik snap niet waarom er hier zo gepleit wordt voor nog meer bewapening. Een geweldsmiddel is echt niet het wondermiddel dat veel BOA's hier denken. Sterker nog door je uitrusting zal het publiek nog hogere verwachtingen van je hebben en verwachten dat je optreed bij zaken die niet bij je taak horen.

Misschien ben ik te kort door de bocht maar het komt op mijn over als ik wilde bij de politie maar ik ben BOA geworden bij bepaalde mensen. In mijn ogen zijn BOA's zeer nuttig en leveren ze goed werk. Maar schoenmaker blijf bij je leest!

Fred9083

• Nieuwe gebruiker
  • *
Ik ben zelf werkzaam als BOA Domein I in Maastricht en daarbij toezichthouder DHW.
Buiten het hele parkeergebeuren en de Milieuwetten, zijn wij ook veel werkzaam op grond van de APV en dan met name de overlast.
Hier valt ook de overlast van zwervers, (hard) drugsdealer en kopers/gebruikers en toezicht in de openbare ruimte tijdens evenementen. Hierbij wordt bij ons intensief samengewerkt met politie, zowel beleidsmatig als effectief op straat.
Ik zie hier vraagstellingen en opmerkingen mbt de achterhand van politie.
Deze is niet altijd aanwezig en dus zullen we ook zelf moeten optreden. Verder wordt er van ons verwacht dat we iets doen, we lopen tenslotte in uniform met daarop HANDHAVING.
De discussie over geweldsmiddelen neemt de laatste tijd een andere wending. Daar waar er nog velen zijn die vinden dat BOA in de handhaving deze net nodig hebben door de back-up van politie, doet zich nu het probleem van de Landelijke politie voor.
Andere indeling, andere taakstelling. Ook is er straks geen directe verbinding tussen gementelijke handhaving en politie. Handhavingsteams die vanuit politieburo's werken, moeten een ander onderkomen zoeken.
Dus de hele relatie politie-handhaving gaat opde schop.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en jullie gedachten hierover?

Fred9083

• Nieuwe gebruiker
  • *
Je haalt de woorden uit mijn mond. Ik snap niet waarom er hier zo gepleit wordt voor nog meer bewapening. Een geweldsmiddel is echt niet het wondermiddel dat veel BOA's hier denken. Sterker nog door je uitrusting zal het publiek nog hogere verwachtingen van je hebben en verwachten dat je optreed bij zaken die niet bij je taak horen.

Misschien ben ik te kort door de bocht maar het komt op mijn over als ik wilde bij de politie maar ik ben BOA geworden bij bepaalde mensen. In mijn ogen zijn BOA's zeer nuttig en leveren ze goed werk. Maar schoenmaker blijf bij je leest!

Helaas moet ik zeggen dat je inderdaad wat kort door de bocht bent Q88.
Door de wijziging in de maatschappij en bij de politie, wordt Handving geacht de gevallen gaten op te vullen. Ik ben zelf, na20 jaar, overgestapt van politie naar Handhaving, mede om de collegae te ondersteunen met mijn ervaring en kennis van het politievak.
Door de veranderde taken zijn veel boa's er gewoon ingerold. Ze hadden geen keuze, ze moesten mee.
Alleen ben ik van mening dat als je iemand en bepaalde taak geeft, je hem oom moet faciliteren hiervoor. En bij een groot deel van de BOA van handhaving houdt dat in dat er bewapening moet komen. Wapenstok, handboeien ( overigens transportboeien officieel) en pepperspray.
Van de kwaadwillende burger ziet alleen het uniform en bewapening en stemt daar zijn acties op af. Net als de BOA en de politieman/vrouw.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
En bij een groot deel van de BOA van handhaving houdt dat in dat er bewapening moet komen. Wapenstok, handboeien ( overigens transportboeien officieel) en pepperspray.

Wat is een BOA van handhaving? Volgens mij handhaven BOA's in alle domeinen toch een wet of verordening?

Alleen ben ik van mening dat als je iemand en bepaalde taak geeft, je hem oom moet faciliteren hiervoor.
De vraag is dan ook, wat is de taak van een BOA, en wordt die niet te veel opgerekt door gemeenten.
Zo lijkt mij het bestrijden van drugshandel gewoon een politie taak. Dat een BOA in aanraking komt met drugdealers en -gebruikers bij het tegengaan van overlast begrijp ik, maar dat is een andere insteek dan het inzetten van BOA's om die handel te bestrijden. Hetzelfde geld bij de inzet bij evenementen.

Daarnaast beschrijft de Cirulaire BOA dat voor het toekennen van geweldsmiddelen er een noodzaak moet worden aangetoond. Dat zal dus per gemeente kunnen verschillen.
Er zijn genoeg gemeenten waar BOA's het makkelijk af kunnen met alleen handboeien, of helemaal zonder geweldsmiddelen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker

Q88, neem het mij niet kwalijk  ;), maar ook ik vind je iets te kort door de bocht. Ik snap dat het moeilijk is, maar het is tijd om met een andere blik naar de huidige boa te gaan kijken. De eisen van boa's gaan ieder jaar met rasse schreden omhoog. Vanuit justitie, maar ook vanuit diverse gemeentes ziet men in dat het tijd is om de eisen omhoog te schroeven en het imago op te poetsen. Natuurlijk blijven er nog steeds mensen in het boawereldje werken die ooit vanuit een Melkertbaan begonnen zijn. Natuurlijk zitten er ook zat rotte appels tussen. Maar gelukkig gaat dit zich straks allemaal filteren als de bekwaamheidseisen van de boa's en de examinering vanuit de stichting ExTH straks in volle gang zijn. Ik verwacht, en die verwachting baseer ik op informatie die ik vergaard heb uit seminars/congressen en gesprekken met beleidsmedewerkers, dat er binnen nu en enkele jaren een professionele boa op straat staat die op een hoger level kan communiceren, genoeg kennis in pacht heeft om al zijn bevoegdheden voldoende te kunnen gebruiken en als een ware professional zijn collega's van de Politie kan bijstaan op diverse vlakken. En laten we eerlijk zijn! De komst van deze professionele boa komt onder meer door het terugschuiven van taken door o.a. de politieleiding aan b.v. gemeentes. Het is daarom ook niet fair om een boa naar hedendaagse problematiek en afgeschoven taken en overlastfeiten te sturen met dezelfde bepakking uit de Melkerttijd (een pen en een papiertje). Dat is hetzelfde als de luchtmacht een hedendaags oorlogsgebied insturen met een oude Dakota.
Wat betreft geweldsmiddelen; nee! dit zijn zeker geen wondermiddelen. Maar helemaal niets bij je dragen is wat mij betreft uiteindelijk ook niet de optie. En wat is er voor probleem als men hierin een gedegen opleiding krijgt? Daarnaast hebben we nog steeds met een direct toezichthouder van de Politie te maken die toezicht houdt op training, toetsing en op het gebruik van bevoegdheden en geweldsmiddelen. Al jarenlang lopen er verschillende boa's met bewapening op straat. Waarom zouden we de boswachter die hier al jarenlang gebruik van maakt wel vertrouwen hierin en een professionele boa niet?

Schoenmaker blijf bij je leest vind ik ook een leuke discussie! Zeker als je hierin als argument geeft dat ik als boa liever agent wilde worden. Dat is een argument uit de categorie nanananana en die gaat er bij mij echt totaal niet in. Dat is hetzelfde als tegen een verpleegkundige zeggen dat ze dat werk maar is gaan doen, omdat ze geen arts kon worden. Er is nu eenmaal een overlap in werkzaamheden tussen de taakstelling van de Politie en die van boa's in met name domein 1. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik misschien liever bij de politie wil werken, maar heeft te maken met de bevoegdheden die ik mee krijg vanuit justitie en het beleid wat mijn gemeente voert. Dit soort opmerkingen zeggen vooral iets over de verteller en niet zo zeer over de boa die misschien wel liever bij de politie had willen werken.

Ik loop nu meerdere jaren mee als boa waarin ik het grootste gedeelte getraind ben voor RTGB. Onze gemeente heeft veel geïnvesteerd in training in communicatie, gedrag en houding en RTGB. Ik durf zonder twijfel te zeggen dat ik en enkele collega's van mij in veel situaties op hetzelfde niveau als de gemiddelde agent communiceren en durf daarbij te zeggen dat ik in veel gevallen een stuk de-escalerender weet op te treden.

Tijden veranderen! Tuurlijk snap ik ook de kritische blik naar de huidige boa's! Sterker nog; ik heb dezelfde kritische blik naar mijn eigen collega's, maar het zou wel zo eerlijk zijn om de boa's een eerlijke kans te geven om het beeld en het slechte imago op te poetsen naar die van een goed opgeleide professional die op verschillende taakvelden kan opereren. Maar laten we het vooral samen doen! We staan uiteindelijk allemaal voor hetzelfde eindproduct en niet op het grote slagveld waar we moeten strijden om pikorde, wie het meest te vertellen heeft en hoe mooi je epauletten blinken bij nacht. Samenwerking is de sleutel tot succes. Politie binnen haar taakveld, boa's binnen hun taakveld en alles wat daar tussen in valt pakken we vooral samen aan!

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Q88, neem het mij niet kwalijk  ;), maar ook ik vind je iets te kort door de bocht. Ik snap dat het moeilijk is, maar het is tijd om met een andere blik naar de huidige boa te gaan kijken. De eisen van boa's gaan ieder jaar met rasse schreden omhoog. Vanuit justitie, maar ook vanuit diverse gemeentes ziet men in dat het tijd is om de eisen omhoog te schroeven en het imago op te poetsen. Natuurlijk blijven er nog steeds mensen in het boawereldje werken die ooit vanuit een Melkertbaan begonnen zijn. Natuurlijk zitten er ook zat rotte appels tussen. Maar gelukkig gaat dit zich straks allemaal filteren als de bekwaamheidseisen van de boa's en de examinering vanuit de stichting ExTH straks in volle gang zijn. Ik verwacht, en die verwachting baseer ik op informatie die ik vergaard heb uit seminars/congressen en gesprekken met beleidsmedewerkers, dat er binnen nu en enkele jaren een professionele boa op straat staat die op een hoger level kan communiceren, genoeg kennis in pacht heeft om al zijn bevoegdheden voldoende te kunnen gebruiken en als een ware professional zijn collega's van de Politie kan bijstaan op diverse vlakken. En laten we eerlijk zijn! De komst van deze professionele boa komt onder meer door het terugschuiven van taken door o.a. de politieleiding aan b.v. gemeentes. Het is daarom ook niet fair om een boa naar hedendaagse problematiek en afgeschoven taken en overlastfeiten te sturen met dezelfde bepakking uit de Melkerttijd (een pen en een papiertje). Dat is hetzelfde als de luchtmacht een hedendaags oorlogsgebied insturen met een oude Dakota.
Wat betreft geweldsmiddelen; nee! dit zijn zeker geen wondermiddelen. Maar helemaal niets bij je dragen is wat mij betreft uiteindelijk ook niet de optie. En wat is er voor probleem als men hierin een gedegen opleiding krijgt? Daarnaast hebben we nog steeds met een direct toezichthouder van de Politie te maken die toezicht houdt op training, toetsing en op het gebruik van bevoegdheden en geweldsmiddelen. Al jarenlang lopen er verschillende boa's met bewapening op straat. Waarom zouden we de boswachter die hier al jarenlang gebruik van maakt wel vertrouwen hierin en een professionele boa niet?

Schoenmaker blijf bij je leest vind ik ook een leuke discussie! Zeker als je hierin als argument geeft dat ik als boa liever agent wilde worden. Dat is een argument uit de categorie nanananana en die gaat er bij mij echt totaal niet in. Dat is hetzelfde als tegen een verpleegkundige zeggen dat ze dat werk maar is gaan doen, omdat ze geen arts kon worden. Er is nu eenmaal een overlap in werkzaamheden tussen de taakstelling van de Politie en die van boa's in met name domein 1. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik misschien liever bij de politie wil werken, maar heeft te maken met de bevoegdheden die ik mee krijg vanuit justitie en het beleid wat mijn gemeente voert. Dit soort opmerkingen zeggen vooral iets over de verteller en niet zo zeer over de boa die misschien wel liever bij de politie had willen werken.

Ik loop nu meerdere jaren mee als boa waarin ik het grootste gedeelte getraind ben voor RTGB. Onze gemeente heeft veel geïnvesteerd in training in communicatie, gedrag en houding en RTGB. Ik durf zonder twijfel te zeggen dat ik en enkele collega's van mij in veel situaties op hetzelfde niveau als de gemiddelde agent communiceren en durf daarbij te zeggen dat ik in veel gevallen een stuk de-escalerender weet op te treden.

Tijden veranderen! Tuurlijk snap ik ook de kritische blik naar de huidige boa's! Sterker nog; ik heb dezelfde kritische blik naar mijn eigen collega's, maar het zou wel zo eerlijk zijn om de boa's een eerlijke kans te geven om het beeld en het slechte imago op te poetsen naar die van een goed opgeleide professional die op verschillende taakvelden kan opereren. Maar laten we het vooral samen doen! We staan uiteindelijk allemaal voor hetzelfde eindproduct en niet op het grote slagveld waar we moeten strijden om pikorde, wie het meest te vertellen heeft en hoe mooi je epauletten blinken bij nacht. Samenwerking is de sleutel tot succes. Politie binnen haar taakveld, boa's binnen hun taakveld en alles wat daar tussen in valt pakken we vooral samen aan!

Hebben we dadelijk toch gewoon weer een soort gemeentepolitie of veldwachter....

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

DKAG

• Forum gebruiker
Feit is dat de politie zich steeds meer terugtrekt uit de wijken. Zeer veel bezuinigingen en daardoor te weinig meer op straat. Het contact met de burger is op een dieptepunt aangekomen. Een oerwoud aan verschillende BOA’s in de verschillende domeinen zal dit echt niet anders maken. De uitstraling, kwaliteiten en capaciteiten van, bijvoorbeeld, gemeentelijke BOA’s en van het OV laten naar mijn mening nog steeds te wensen over. Kijk je naar het OV, dan zie ik tot op heden een hoog kale koppen gehalte, grimmige gezichten en nog steeds te weinig service. De gemeentehandhavers die, zo lijkt het, weinig aan preventie en voorlichting doen, maar vooral bezig zijn met bonnen schrijven voor zaken die ook met een opgestoken vingertje afgedaan konden worden. Zeer weinig wegingen, te weinig goodwill creërend op de straten. Vooral handhavend op die terreinen waar geld mee verdiend kan worden voor de geldkist van de gemeente. Juist op die maatschappijcohesie creërende terreinen laat men het toch dikwijls afweten.

Nu zullen de BOA’s onder ons direct reageren en zeggen dat ik het fout heb en dat dit echt niet zo is…maar sorry, dit is echt wat ik zie, voel en meemaak als burger in onze maatschappij.

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
Hebben we dadelijk toch gewoon weer een soort gemeentepolitie of veldwachter....

RemRoof

Gemeentepolitie mag je het niet noemen, maar ik kan mij ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat er wel een dergelijke beweging aan het ontstaan is. Men is nu aan het kijken of de bevoegdheden van boa's nog breder getrokken kunnen worden. Zo is er inmiddels in enkele gemeentes bij wijze van pilot een boa actief die winkeldieven afhandelt en spreekt men over toevoegingen aan het bevoegdhedenpakket als roodlichtnegatie, snelheidscontroles en mobiel bellen.

Feit is dat de politie zich steeds meer terugtrekt uit de wijken. Zeer veel bezuinigingen en daardoor te weinig meer op straat. Het contact met de burger is op een dieptepunt aangekomen. Een oerwoud aan verschillende BOA’s in de verschillende domeinen zal dit echt niet anders maken. De uitstraling, kwaliteiten en capaciteiten van, bijvoorbeeld, gemeentelijke BOA’s en van het OV laten naar mijn mening nog steeds te wensen over. Kijk je naar het OV, dan zie ik tot op heden een hoog kale koppen gehalte, grimmige gezichten en nog steeds te weinig service. De gemeentehandhavers die, zo lijkt het, weinig aan preventie en voorlichting doen, maar vooral bezig zijn met bonnen schrijven voor zaken die ook met een opgestoken vingertje afgedaan konden worden. Zeer weinig wegingen, te weinig goodwill creërend op de straten. Vooral handhavend op die terreinen waar geld mee verdiend kan worden voor de geldkist van de gemeente. Juist op die maatschappijcohesie creërende terreinen laat men het toch dikwijls afweten.
DKAG, ik ga je zeker niet tegenspreken. Ik weet ook dondersgoed hoe sommige gemeentes en andere handhavingsorganisaties werken en hoe de aansturing is. Ik ga ook mijn eigen gemeente niet de hemel inprijzen, maar als de ministeries niet alle vrijheid hadden gegeven om dergelijke handhavingsorganisaties zodanig zelf in te richten en de politietop niet allerlei taken uit handen had gegeven, dan had het er nu mogelijk heel anders uitgezien. En laten we eerlijk zijn! Is het gras aan de zijde van de politie veel groener? Ik kan je meerdere voorbeelden geven waarin ik het optreden van de politie ook niet bijster professioneel vindt. Ook bij de politie zie ik een hoog kale koppengehalte, grimmige gezichten en te weinig tot geen service. In sommige situaties zijn deze eigenschappen handig, maar soms vraag ik mij ook af of agenten zelf snappen waar ze mee bezig zijn. Afijn, in elke branche en elke tak van sport hebben we te maken met betere mensen en mensen die nog wat sturing nodig zouden moeten hebben, maar ik heb constant het idee dat ik als boa op mijn teentjes moet lopen. Ik word gevoelsmatig de hele dag gezien als die vent die z'n baantje vanuit het Melkerttraject heeft gehad, analfabeet is en de hele dag als een commando door de stad loop om de plaatselijke 'criminele' fietsers in de voetgangersgebieden met veel wapengekletter van de fiets te trekken. Ik bestrijd dat ten zeerste aangezien ik vind dat ik een professional ben, goed kan communiceren, heel goed weet wanneer ik iemand wel of niet een boete uit zou "moeten" schrijven en dat mijn vak (!) veel en veel meer omvat dan alleen die plaatselijke fietser. Ik ben zeker niet bezig voor de gemeentelijke- of staatskas en draag met veel plezier mijn eigen steentje bij aan de leefbaarheid en veiligheid in onze stad. Dit zie ik ook terug bij meerdere collega's. Ik merk nog teveel dat met name collega's van de Politie geen flauw idee hebben wat wij doen en vooral mogen. En dat is jammer! Daar liggen allemaal gemiste kansen. Gemiste kansen op het gebied van ervaring en kennis uitwisselen, en het gezamenlijk oppakken en optreden bij hele uiteenlopende zaken.

Er is momenteel gewoon heel veel gaande in het boawereldje. Veel professionalisering en veel discussies over wat een boa zou moeten doen en wat vooral niet en hoe de boa opgeleid zou moeten worden. Ik hoop echt dat het imago de komende jaren zienderogen gaat toenemen en dat er meer vertrouwen komt in de boa.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Wat ik als buitenstaander opmerk is dat het voor het BOA wereldje allemaal nog niet goed geregeld is van hoger hand. Teveel wildgroei, nergens duidelijke richtlijnen hoe te handelen en wat ik als burger kan verwachten , en als ik al wat vind is het allemaal op gemeentelijk niveau, en daarin weer zó divers...
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.