Je haalt de woorden uit mijn mond. Ik snap niet waarom er hier zo gepleit wordt voor nog meer bewapening. Een geweldsmiddel is echt niet het wondermiddel dat veel BOA's hier denken. Sterker nog door je uitrusting zal het publiek nog hogere verwachtingen van je hebben en verwachten dat je optreed bij zaken die niet bij je taak horen.
Misschien ben ik te kort door de bocht maar het komt op mijn over als ik wilde bij de politie maar ik ben BOA geworden bij bepaalde mensen. In mijn ogen zijn BOA's zeer nuttig en leveren ze goed werk. Maar schoenmaker blijf bij je leest!
Q88, neem het mij niet kwalijk
, maar ook ik vind je iets te kort door de bocht. Ik snap dat het moeilijk is, maar het is tijd om met een andere blik naar de huidige boa te gaan kijken. De eisen van boa's gaan ieder jaar met rasse schreden omhoog. Vanuit justitie, maar ook vanuit diverse gemeentes ziet men in dat het tijd is om de eisen omhoog te schroeven en het imago op te poetsen. Natuurlijk blijven er nog steeds mensen in het boawereldje werken die ooit vanuit een Melkertbaan begonnen zijn. Natuurlijk zitten er ook zat rotte appels tussen. Maar gelukkig gaat dit zich straks allemaal filteren als de bekwaamheidseisen van de boa's en de examinering vanuit de stichting ExTH straks in volle gang zijn. Ik verwacht, en die verwachting baseer ik op informatie die ik vergaard heb uit seminars/congressen en gesprekken met beleidsmedewerkers, dat er binnen nu en enkele jaren een professionele boa op straat staat die op een hoger level kan communiceren, genoeg kennis in pacht heeft om al zijn bevoegdheden voldoende te kunnen gebruiken en als een ware professional zijn collega's van de Politie kan bijstaan op diverse vlakken. En laten we eerlijk zijn! De komst van deze professionele boa komt onder meer door het terugschuiven van taken door o.a. de politieleiding aan b.v. gemeentes. Het is daarom ook niet fair om een boa naar hedendaagse problematiek en afgeschoven taken en overlastfeiten te sturen met dezelfde bepakking uit de Melkerttijd (een pen en een papiertje). Dat is hetzelfde als de luchtmacht een hedendaags oorlogsgebied insturen met een oude Dakota.
Wat betreft geweldsmiddelen; nee! dit zijn zeker geen wondermiddelen. Maar helemaal niets bij je dragen is wat mij betreft uiteindelijk ook niet de optie. En wat is er voor probleem als men hierin een gedegen opleiding krijgt? Daarnaast hebben we nog steeds met een direct toezichthouder van de Politie te maken die toezicht houdt op training, toetsing en op het gebruik van bevoegdheden en geweldsmiddelen. Al jarenlang lopen er verschillende boa's met bewapening op straat. Waarom zouden we de boswachter die hier al jarenlang gebruik van maakt wel vertrouwen hierin en een professionele boa niet?
Schoenmaker blijf bij je leest vind ik ook een leuke discussie! Zeker als je hierin als argument geeft dat ik als boa liever agent wilde worden. Dat is een argument uit de categorie nanananana en die gaat er bij mij echt totaal niet in. Dat is hetzelfde als tegen een verpleegkundige zeggen dat ze dat werk maar is gaan doen, omdat ze geen arts kon worden. Er is nu eenmaal een overlap in werkzaamheden tussen de taakstelling van de Politie en die van boa's in met name domein 1. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik misschien liever bij de politie wil werken, maar heeft te maken met de bevoegdheden die ik mee krijg vanuit justitie en het beleid wat mijn gemeente voert. Dit soort opmerkingen zeggen vooral iets over de verteller en niet zo zeer over de boa die misschien wel liever bij de politie had willen werken.
Ik loop nu meerdere jaren mee als boa waarin ik het grootste gedeelte getraind ben voor RTGB. Onze gemeente heeft veel geïnvesteerd in training in communicatie, gedrag en houding en RTGB. Ik durf zonder twijfel te zeggen dat ik en enkele collega's van mij in veel situaties op hetzelfde niveau als de gemiddelde agent communiceren en durf daarbij te zeggen dat ik in veel gevallen een stuk de-escalerender weet op te treden.
Tijden veranderen! Tuurlijk snap ik ook de kritische blik naar de huidige boa's! Sterker nog; ik heb dezelfde kritische blik naar mijn eigen collega's, maar het zou wel zo eerlijk zijn om de boa's een eerlijke kans te geven om het beeld en het slechte imago op te poetsen naar die van een goed opgeleide professional die op verschillende taakvelden kan opereren. Maar laten we het vooral samen doen! We staan uiteindelijk allemaal voor hetzelfde eindproduct en niet op het grote slagveld waar we moeten strijden om pikorde, wie het meest te vertellen heeft en hoe mooi je epauletten blinken bij nacht. Samenwerking is de sleutel tot succes. Politie binnen haar taakveld, boa's binnen hun taakveld en alles wat daar tussen in valt pakken we vooral samen aan!