Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47388 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Teveel wildgroei..
In het Noorden valt die wildgroei wel mee.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Volgens mij gaan we nu geleidelijk over in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29234 ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

DDV

• Forum gebruiker
Ik heb hier nog niet alles gelezen en ik heb inhoudelijk ook geen flauw benul van wat een gemeente-BOA [en dan heb ik het hier niet over zo'n ............... parkeerbonnenkliederaar] in zijn werkpaket heeft. Mijn persoonlijke mening is dat zodra deze BOA zich van uit zijn taakstelling moet blootstellen aan enig geweld dat hij dan ook behoort te zijn bewapend [met álle eisen die daaraan worden gesteld en waaraan zelfs menig politieagent tegenwoordig niet meer voldoet] als de "echte" politie zich steeds verder terugtrekt is het dus tijd voor een wederopstanding van de gemeentepolitie mét alle bevoegdheden en OGS.

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
Als milieucontroleur: geen geweldsmiddelen
Als jachtopzichter: handboeien, wapenstok, pepperspray, vuurwapen

Ten aanzien van het vuurwapen: als jachtopzichter werk ik ook 's nachts in mijn eentje in afgelegen bosgebieden. Hier is stroperij met vuurwapens een reëel gegeven. Uiteraard reageer je hier uiterst terughoudend op wanneer je alleen bent. Maar er kan ook een situatie ontstaan waarin je ergens 'op loopt' en niet om een bepaald voorval heen kan. Je kunt geen assistentie van politie verwachten doordat zij simpelweg de weg in het bos niet kennen, hier wordt vaak niet bij stil gestaan. Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Ik ben dan ook groot voorstander van ingebouwde GPS in de nieuwe portofoon.

In een aanvraag voor geweldsmiddelen dien je aan een noodzaakcriterium te voldoen. Blijkbaar acht Dienst Justis de aangegeven risico's dusdanig, dat een vuurwapen tot de uitrusting behoort.

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
Ook in Ede draagt men Handboeien en wapenstok.

De BOA rechts op deze foto is uitgerust met handboeien, wapenstok, pepperspray en vuurwapen. Het is één van de drie groene BOA's van de gemeente Ede, echter lopen ze in een blauw uniform.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Ik heb hier nog niet alles gelezen en ik heb inhoudelijk ook geen flauw benul van wat een gemeente-BOA [en dan heb ik het hier niet over zo'n ............... parkeerbonnenkliederaar] in zijn werkpaket heeft. Mijn persoonlijke mening is dat zodra deze BOA zich van uit zijn taakstelling moet blootstellen aan enig geweld dat hij dan ook behoort te zijn bewapend [met álle eisen die daaraan worden gesteld en waaraan zelfs menig politieagent tegenwoordig niet meer voldoet] als de "echte" politie zich steeds verder terugtrekt is het dus tijd voor een wederopstanding van de gemeentepolitie mét alle bevoegdheden en OGS.

Waar gaat die politie dan heen?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker

Ga dat eerst nog maar eens lezen dan, lijkt me verstandig. Ken overigens genoeg mensen die vanuit hun taakstelling met aanzienlijk meer geweld te maken hebben/kunnen krijgen dan een gemiddelde stadswacht, gaan we ook iedere beveiliger een geweer geven?!

En dat terugtrekken van de politie valt ook best mee, er is alleen sprake van een (aanzienlijk) personeelstekort en wat verschuiving van taken.

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
Precies,

Als docent in het speciaal onderwijs zijn er helaas ook weleens momenten van verbale en fysieke agressie. Maar goede vaardigheden van de docent op het gebied van conflicthantering, communicatie etc. is vaak voldoende. Sterker nog, bij een goed pedagogisch klimaat is er minder verbale en fysieke agressie. Ditzelfde geldt ook voor agenten en BOA's, maar dit heb ik al eerder aangegeven. De basis is belangrijker dan geweldsmiddelen....Helaas heb ik ook kennis gemaakt met BOA's die mij zelfs bijna agressief kregen door houding en gedrag. Laat staan dat deze mensen geweldsmiddelen hebben :-\

RemRoof

Ik heb ook wel eens kennis gemaakt met een politieagent die mij bijna agressief kreeg door zijn houding en gedrag. Hij had ook geweldsmiddelen :-\ Sorry, maar dit is echt appels met peren vergelijken.

sylvester1986

• Gast
De BOA rechts op deze foto is uitgerust met handboeien, wapenstok, pepperspray en vuurwapen. Het is één van de drie groene BOA's van de gemeente Ede, echter lopen ze in een blauw uniform.
Ik zie zo geen VuWa eigenlijk.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Ik heb ook wel eens kennis gemaakt met een politieagent die mij bijna agressief kreeg door zijn houding en gedrag. Hij had ook geweldsmiddelen :-\ Sorry, maar dit is echt appels met peren vergelijken.

Precies,

Dus geen appels en peren :). De basishouding is belangrijker dan geweldsmiddelen. Dit onderstreep jij met een ervaring met een politieagent en ik herken dat ook.  Iemand die niet in staat is om verbaal het nodige te kunnen heeft in mijn ogen niets aan geweldsmiddelen.

Daarbij zeg ik niet dat ik geweldsmiddelen onzin vindt. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin deze nodig zijn. Wat mij tegen de borst stuit is het feit dat ik de indruk krijg dat het hebben van geweldsmiddelen de oplossing is van alle problemen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.