Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47381 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
Ik zie zo geen VuWa eigenlijk.

Nee ik ook niet op deze foto, maar hij en twee anderen zijn er wel mee uitgerust.

sylvester1986

• Gast
In een winkelcentrum lijkt mij dit niet nodig als BOA, laat staan een groene BOA in een winkelcentrum.  ???

DDV

• Forum gebruiker
De politie gaat naar "veiligheidscentra ??" of zoiets, ik persoonlijk vindt de BOA in ons dorp of in de wijk in elk geval iemand waarmee ik zo nu en dan ff kan babbelen en die ook oor heeft voor wat er leeft. Die man [vrouw] is tastbaar aanwezig en kan helpen indien nodig. En iemand met gezag waarvoor men in het dorp respect heeft behoeft geen wapens, voor het grove werk is er nog steeds de politie-noodhulp. Ik moet hierbij wél zeggen ik woon niet in een stad, daar is het anders verwacht ik. De politie staat inmiddels mijlenver van de burgers al zouden ze willen ze krijgen de gelegenheid vaak niet om dat te doen wat ze zouden moeten doen namelijk tussen de mensen staan. Daarom ben ik blij dat we de BOA's hebben maar dan wel mensen met verantwoordelijkheidsgevoel en geen bonnenfabrieken !!

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
In een winkelcentrum lijkt mij dit niet nodig als BOA, laat staan een groene BOA in een winkelcentrum.  ???

Nee dat eerste ben ik met je eens. Deze BOA's hebben een 'groen' taakaccent, maar worden ook voor andere werkzaamheden ingezet.

Ik denk dat alleen de eerder door mij genoemde redenen een reden moeten zijn om een BOA uit te rusten met een vuurwapen.

Mahad

• Forum gebruiker
Hier in de Gemeente Delft , lopen de handhavers van de Gemeente alleen maar met zo een PDA , printer, portofoon en boeien.
That's just the way it is.

rrt300

• lid reddingsbrigade, stagaire bij afdeling handhaving Prorail.
  • Junior gebruiker
  • **
Wij dragen bij de afdeling handhaving van Prorail handboeien. deze zijn gekomen in verband met koperdiefstal. Onze leiding wil ook pepperspray in gaan voeren.

sylvester1986

• Gast

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Om de discussie ook maar weer aan te zwengelen beaam ik nog maar eens dat wij bij Veiligheid & Service de transportboeien dragen. Maar de laatste tijd (En zeker de laatste week) laait intern de discussie weer op om ons zwaarder te bewapenen. Ik ben hier in principe geen voorstander van, maar ik zie het wel als een noodzakelijk middel. Ook al roept men hier dat de BOA een signalerende functie heeft en beter de politie af kan wachten, blijkt de praktijk toch heel anders te werken. Wij worden dag in dag uit geconfronteerd met zware agressie en die loopt alleen maar op. De handen zijn vaak niet meer voldoende. En dit zijn situaties waarbij je achteraf van agenten te horen krijgt dat zij ook hoger hadden ingeschaald met geweldsmiddelen.

En nee, je kunt vaak niet weg. Als de vlam in de pan slaat en je staat in een trein dan kan ik mij moeilijk terug trekken en soms duurt het een kwartier voordat je op het volgende station bent. Dan heb je meer middelen nodig. We worden nu ook ingezet op risico evenementen waarbij er vaak politie aanwezig is. Maar als ik aan een carnaval denk is dat weer niet zo, terwijl er dan 's avonds en 's nachts alleen maar gezeik is.

Daarnaast duurt het soms heel lang voordat de politie komt. Ik ben zelf slachtoffer geweest in een situatie waarbij een relatief rustige aanhouding uitmonde tot het verdedigen van lief en leed omdat we belaagd werden. Een wapenstok was hierbij niet verkeerd geweest.

Maar goed, zolang er mensen zijn die denken dat het allemaal wel meevalt en de BOA niet of nooit in situaties terecht komt waarbij dat nodig is dan komt het er ook niet.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Dion

• Senior gebruiker
Als we al het geld dat nu naar de BOA's gaat nou eens in de politiekas stoppen, kan er gewoon weer een spoorweg- en regiopolitie komen. Hoeven we ons ook niet meer druk te maken over de bewapening en bevoegdheden  8)
 98uiye

NS1607

• Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Dat was helemaal geen gek idee Dion.

Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.