Om de discussie ook maar weer aan te zwengelen beaam ik nog maar eens dat wij bij Veiligheid & Service de transportboeien dragen. Maar de laatste tijd (En zeker de laatste week) laait intern de discussie weer op om ons zwaarder te bewapenen. Ik ben hier in principe geen voorstander van, maar ik zie het wel als een noodzakelijk middel. Ook al roept men hier dat de BOA een signalerende functie heeft en beter de politie af kan wachten, blijkt de praktijk toch heel anders te werken. Wij worden dag in dag uit geconfronteerd met zware agressie en die loopt alleen maar op. De handen zijn vaak niet meer voldoende. En dit zijn situaties waarbij je achteraf van agenten te horen krijgt dat zij ook hoger hadden ingeschaald met geweldsmiddelen.
En nee, je kunt vaak niet weg. Als de vlam in de pan slaat en je staat in een trein dan kan ik mij moeilijk terug trekken en soms duurt het een kwartier voordat je op het volgende station bent. Dan heb je meer middelen nodig. We worden nu ook ingezet op risico evenementen waarbij er vaak politie aanwezig is. Maar als ik aan een carnaval denk is dat weer niet zo, terwijl er dan 's avonds en 's nachts alleen maar gezeik is.
Daarnaast duurt het soms heel lang voordat de politie komt. Ik ben zelf slachtoffer geweest in een situatie waarbij een relatief rustige aanhouding uitmonde tot het verdedigen van lief en leed omdat we belaagd werden. Een wapenstok was hierbij niet verkeerd geweest.
Maar goed, zolang er mensen zijn die denken dat het allemaal wel meevalt en de BOA niet of nooit in situaties terecht komt waarbij dat nodig is dan komt het er ook niet.