Diefstal identiteitskaart vaak verzwegen

Auteur Topic: Diefstal identiteitskaart vaak verzwegen  (gelezen 2420 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 14 januari 2013, 10:43:54
Diefstal ID verzwegen
Veel paspoorten zijn in criminele handen, zonder dat de politie daarvan op de hoogte is. Dat komt doordat gedupeerden vaak afzien van de gang naar het politiebureau omdat zoiets te veel gedoe oplevert.

Amsterdamse politici van VVD, D66 en SP willen een einde maken aan de verborgen diefstallen en komen vandaag met een voorstel om de regelgeving omtrent aangifte te veranderen. Ook vijftig andere gemeentes hebben inmiddels de in 2001 opgestelde regels aan de kant gezet.

Uit door Sp!ts opgevraagde cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat er vorig jaar 179.100 nationale identiteitsbewijzen ’kwijt’ zijn geraakt. Dat waren er 15.000 meer dan in 2011. Het probleem is dat niemand dus kan zeggen hoeveel er daarvan zijn gestolen.

Fraude
Als een crimineel een paspoort in handen heeft, kan hij er identiteitsfraude mee plegen. Daarmee kan hij onder naam van het slachtoffer bijvoorbeeld een bankrekening openen, een bestelling doen via internet of een creditcard aanvragen.

„Ben je je paspoort gewoon verloren, dan doe je geen aangifte, maar vul je op het stadhuis een formulier in”, zegt Sasha Tieben van D66. „Is het paspoort gestolen dan moet je eerst naar de politie voor een proces-verbaal en daarna naar het loket burgerzaken. Hiermee ontstaat het gevaar dat mensen zeggen dat ze het document gewoon kwijt zijn. Daarmee wordt het zicht op paspoortdiefstal natuurlijk kleiner. Ook onderschatten gedupeerden de mogelijke gevolgen van diefstal van identiteitspapieren.”

Diefstal
De partijen willen dat in alle gevallen alleen een gang naar het stadhuis voldoende is. Daarnaast wil Laurens Ivens van de SP af van de boete die mensen moeten betalen als hun paspoort is gestolen. Nu betaalt een bestolen Amsterdammer 44 euro extra voor een nieuw paspoort, ID-kaart of rijbewijs. „Dat is dus dubbele diefstal”, zegt Ivens. „Wij vinden die kosten oneerlijk en willen dat daar een einde aan komt. Dat is een stuk klantvriendelijker en zal mensen er bovendien toe aanzetten eerder aangifte te doen van diefstal.” In Amsterdam wordt jaarlijks zo’n 700.000 euro aan vermissingskosten geďnd.

Op dit moment vindt in vijftig regio’s bij wijze van proef al een andere procedure plaats. Inwoners hoeven na diefstal niet meer eerst naar de politie voor het doen van aangifte.




Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 19:35:46
Waarom gaan we toch altijd naar de fout toe corrigeren? Het heeft een reden dat je naar de politie moet voor vermissingen van documenten.....
Pfff,.......
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2013, 19:41:03
Ik vind het ook vreemd, het paspoort is niet van mij maar van de Nederlandse staat. Er staat mijn naam om en ik ben verplicht het zorgvuldig te bewaren. Als ik dat niet doe is het toch logisch dat je daarvoor moet betalen. Als ik iets van een vriend kwijtmaak moet ik het toch ook betalen...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2013, 19:45:01
Het is trouwens als zo dat in heel veel gemeentes je voor een vermissing van je paspoort ed niet meer naar het politiebureau moet. Maar de aangifte meteen bij de aanvraag doet.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2013, 19:45:28
ik ben verplicht het zorgvuldig te bewaren. Als ik dat niet doe is het toch logisch dat je daarvoor moet betalen.
Maar beboet worden als je bent bestolen van je Rijbewijs/Paspoort/ID kaart is natuurlijk wat anders als verliezen, omdat je onzorgvuldig bent.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2013, 19:55:20
Maar beboet worden als je bent bestolen van je Rijbewijs/Paspoort/ID kaart is natuurlijk wat anders als verliezen, omdat je onzorgvuldig bent.

Maar hoe ga je onderzoeken/bewijzen dat het in jouw geval om diefstal gaat en niet om vermissing.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2013, 20:12:03
Maar hoe ga je onderzoeken/bewijzen dat het in jouw geval om diefstal gaat en niet om vermissing.
Als er identiteitsfraude plaats vindt misschien? Het blijf inderdaad moeilijk.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2013, 22:18:18
Als er identiteitsfraude plaats vindt misschien? Het blijf inderdaad moeilijk.

Als gemeenten het onderscheid gaan maken tussen vermissing door diefstal of door onzorgvuldigheid gaat iedereen natuurlijk aangifte doen van diefstal, wat de zorgvuldigheid niet ten goede komt. Je krijgt toch immers zo een nieuwe, dat is dan weer schadelijk voor de identiteitsfraude...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2013, 22:46:01
Maar hoe ga je onderzoeken/bewijzen dat het in jouw geval om diefstal gaat en niet om vermissing.

Niet, daar is geen capaciteit voor bij de politie in ieder geval.