Ik zit een beetje mee te luisteren naar vinger aan de pols wat net op tv was. Gaat over kinderen met cf. Heel erg om te zien zoals een meisje van 15 die haar eigen begrafenis al aan het regelen is. Maar nu is er een zomerkamp voor kinderen met cf. Dat mag nu niet meer omdat er een nieuwe regel is. CF- patienten mogen tegenwoordig niet meer met elkaar in contact komen omdat de kans dan groter is om bacterien over te dragen onderling. Even voor de duidelijkheid: cf is zelf niet besmettelijk... Sorry hoor, maar die kinderen hebben al bijna geen leven en nu wordt dit ze ook nog ontnomen. Ik snap best dat dat risico groter is, maar moet je daarvoor die kinderen zo een kamp ontnemen? Ze mogen elkaar niet eens meer een hand geven. Zelfs in dat programma zat er minimaal een meter tussen ze. Sorry, maar ik vind het een beetje overdreven.
Ik heb de uitzending zelf niet gezien, maar ik vermoed wel te weten waarom deze kinderen bij elkaar uit de buurt zouden moeten blijven. Het gaat zich trouwens niet alleen om deze kinderen onder elkaar, maar ook het contact met andere mensen die verkouden zijn etc.
Reden hierachter is dat deze kinderen vermoedelijk op een wachtlijst staan voor een long- of long-levertransplantatie. Zij moeten vanaf het moment dat zij in aanmerking komen voor transplantatie in een zo optimale mogelijke toestand verkeren. Een verkoudheidje, een griepje, en een langverwachte en lang voorbereidde transplantatie gaat niet door. En het uitstellen van een transplantatie kan afstel betekenen, dus die optimaal mogelijke gezondheidstoestand is voor hen van levensbelang!
Ik heb het helaas in mijn zeer nabije omgeving mee moeten maken. Vanaf het moment dat zo iemand op de transplantatielijst komt te staan moet deze zich echt heel veel gaan ontzeggen, elke mogelijkheid van infectie moet vermeden worden. En daar gaan inderdaad ook heel veel sociale contacten mee verloren.
Nogmaals, ik heb de uitzending niet gezien, maar ik vermoed dat dit bovenstaande de reden van het ontzeggen van contacten/vakantiekamp is.