Mei 2005 - Slippartij

Auteur Topic: Mei 2005 - Slippartij  (gelezen 42797 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Rene112

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2005, 19:46:13
ps. ik snap niet goed waarom de brandweer doet alsof het wel meevalt, we hebben te maken met een ernstig trauma...waar alledrie de disciplines naar mijn mening snel ter plaatse moeten zijn, better safe then sorry

Zo denk ik er ook over hoor!

Bij een melding van een ongeval met gewonden waarbij een auto een woning is binnengereden is er duidelijk een dringende taak voor de brandweer. Prio 1 is dus gewoon te motiveren!

Even het plaatje maken : een auto met 3 inzittenden rijdt dwars door de voorpui een woning binnen waarbij ook nog 2 personen vlak voor de woning worden geschept..... De auto ligt onder diverse brokstukken.... en waar de 2 personen terecht zijn gekomen?

groeten,
René de Caluwé

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 1 mei 2005, 19:52:26
Zo denk ik er ook over hoor!

Bij een melding van een ongeval met gewonden waarbij een auto een woning is binnengereden is er duidelijk een dringende taak voor de brandweer. Prio 1 is dus gewoon te motiveren!

Even het plaatje maken : een auto met 3 inzittenden rijdt dwars door de voorpui een woning binnen waarbij ook nog 2 personen vlak voor de woning worden geschept..... De auto ligt onder diverse brokstukken.... en waar de 2 personen terecht zijn gekomen?

groeten,
René de Caluwé

maar ik heb nog nergens gemeld gezien dat we met een beknelling te maken hebben,en tot zolang vindt ik het een klus voor in eerste instantie de politie en ambulancediensten.

dat de brandweer zich ontfermt over de woning,niet meer dan logisch wij gaan de zaak stutten en er voor zorgen dat de auto weer uit de woning kan worden gehaald.Dit alles lijkt mij een prio2 klus

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #22 Gepost op: 1 mei 2005, 20:06:28
Zoals ik al zei: er komt NIEMAND uit het huis... dus ook de inzittenden van de auto niet.
En René, het betreft vier inzittenden en niet drie. Het gaat om de bestuurder en drie anderen.
Het oudere echtpaar ligt nog wel buiten de woning, hoewel de vrouw tegen de bovenrand van de fundering aan ligt.
De voorpui is zwaar beschadigd. Het geheel ziet er niet bepaald safe meer uit en het kraakt!
Vanuit de auto is hulpgeroep te horen, maar de deuren gaan niet open.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 1 mei 2005, 20:09:17
Kan me bijna niet voorstellen dat de brandweer niet onder prio 1 gaat. Gezien de aard van de melding lijkt me dat wel zo logisch, maar daar denken sommigen blijkbaar anders over.
In de woning heb je ook nog het gevaar van kapotte gas- en electriciteitsleidingen. Dat lijkt me al reden genoeg voor prio 1.
Ik zou ook het energiebedrijf waarschuwen. Kan geen kwaad, des noods keren ze onverrichterzake weer terug.
Alle geallarmeerde diensten moeten gezien de weersomstandigheden wel uiterst voorzichtig doen.
Ik zou de AVO/TOD/VOA ook alarmeren. Hoe eerder die erbij zijn hoe beter.

Wat betreft het medische gebeuren:
MMT voor het ouder echtpaar en een aantal ambu's. Om de boel goed te coordineren ook maar een OvDG.

Als ik dan toch bezig ben:
Chef van Dienst ter plaatse. De kans is groot dat het ouder echtpaar overleden is. Lijkt mij reden genoeg.
OvD van de brandweer ter plaatse. Die moet zich een goed beeld verschaffen en kan m.i. het beste inschatten wat voor brandweerinzet er nodig is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 1 mei 2005, 20:14:35
kijk,nou gaan we zaken doen  ;D
Ik maak middelongeval,dus 2e TAS erbij met prio1(wel met de nodige voorzichtigheid ivm de gladheid)

De oudere dame halen we op aanwijzingen van het ambulancepersoneel voorzichtig met een wervelplank bij de gevel weg.Zodat het ambulancepersoneel het echtpaar veilig kan behandelen.

In overleg met de man van bouw en woningtoezicht gaan we de woning stutten,zodat we op een veilige manier de mensen uit de auto kunnen vissen na wat graaf en knipwerk.

Inmiddels hebben we kans gezien om gas en elektra af te sluiten,dus dat gevaar zijn we ook kwijt

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #25 Gepost op: 1 mei 2005, 20:29:09
we zijn het eens geworden, hoe zit het met de 2de auto, en daarin zittende slachtoffer.

Eerste hulpverleners waar zijn jullie?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Rene112

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 1 mei 2005, 20:36:16
maar ik heb nog nergens gemeld gezien dat we met een beknelling te maken hebben,en tot zolang vindt ik het een klus voor in eerste instantie de politie en ambulancediensten.

Hé?  In 2005 kijken we toch niet meer alleen naar een beknelling Peter  ;)  We zijn in de multidisciplinaire tijd aangekomen hoor  ;D

Als er een situatie is waarin collega hulpverleners (in dit geval de ambulancedienst) met spoed moet werken terwijl het mogelijk een gevaarlijke situatie betreft (instortingsgevaar gevel/woning) dan is er ook voor ons met spoed werk aan de winkel!

groeten,
René de Caluwé

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 1 mei 2005, 20:38:30
Hé?  In 2005 kijken we toch niet meer alleen naar een beknelling Peter  ;)  We zijn in de multidisciplinaire tijd aangekomen hoor  ;D

Als er een situatie is waarin collega hulpverleners (in dit geval de ambulancedienst) met spoed moet werken terwijl het mogelijk een gevaarlijke situatie betreft (instortingsgevaar gevel/woning) dan is er ook voor ons met spoed werk aan de winkel!

groeten,
René de Caluwé
Op die manier heb jij weer gelijk renè  ;D
Maar in eerste instantie kwam het incident bij mij over als nog geen  dringende taak voor de brandweer  ;)

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #28 Gepost op: 1 mei 2005, 20:51:39
Goed, we hebben dus te maken met een ernstig ongeval!
Vele handen maken licht werk en gezien het aantal slachtoffers schalen we op naar MIDDELHV(tas 2 dus). Verder wil ik graag onder een prio 1 de HA met stutmateriaal en dergelijke ter plekke!

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #29 Gepost op: 1 mei 2005, 22:30:47
Oké MIDDEL HV 2e tas + 2e HV-1 & HA met Spec container prio 1 tp.
Gezien de aantal slachtoffers meerdere Ambu's tp en een mmt door lucht of per weg + ovd-g tp.

Ik zou ook met spoed iemand van de nutsbedrijven ter plaatsen laten komen, dit ivm mogelijk ontstaan van (gas/water) lekkage en het afsluiten van het elektra.

We moeten er ons wel van bewust zijn dat de gewonden snel vervoerd/onderdak moeten hebben ivm de zéér lagen en winterse temperaturen.
Dus beter één ambu te veel dan er één te weinig.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B