Mei 2005 - Slippartij

Auteur Topic: Mei 2005 - Slippartij  (gelezen 42849 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

JacoII

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 4 mei 2005, 13:24:20
... ik kom als BHV-er & EHBO-er bijna buiten adem aan. Wordt door de reeds aanwezige agenten gesommeerd op afstand te blijven. Terwijl ik op adem kom meldt ik dat ik EHBO'er ben en krijg ruimte.

Mijn voorkeur gaat uit om de oude vrouw in een stabiele houding te leggen en eventueel met reanimatie te starten.

Ook zou ik gelijk iemand bij de oude man en de fietser willen hebben die ze blijft aanspreken, en indien reanimatie nodig mocht zijn die kan geven, of dit kan doorgeven zodat als de hulpdiensten arriveren dit bekend is.

Bij de auto kan ik niet bij, maar ik heb in m'n eentje mn handen al erg vol.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 4 mei 2005, 13:50:28
Ik lees verschillende reacties om de vreemd liggende oude dame op de rug te draaien.
Gezien de impact van het ongeval moeten eerst zonder te veroeren de vitale functies gecontroleerd worden.
Pas als blijkt dat reanimatie nodig is dan kan het so gedraaid worden.
Heeft ze nog ademhalling en hartslag dan is het verstandig om ze te laten liggen zoals ze licht en alleen het hoofd manueel te fixeren en zonodig op andere plaatsen van het lichaam rust en steun te geven om zodat ze zoveel mogelijk geďmboliseerd wordt.

Voor de oude man geldt hetzelfde een constante controle van ademhaling en hartslag is geboden.

Tenslotte is het te proberen om van buitenaf de dame achterin de auto te kalmeren. Gezien het feit dat ze de autoruit in wil trappen lijkt ze abc-stabiel. In de auto zit ze namelijk het veiligst op dit moment. Zaak is dat de brandweer zo snel mogelijk een verkenning doet (mits verantwoord).

Fietser en automobilist 2e auto moeten verder gecontroleerd worden (abc) alvorens verdere actie. Belangrijk is om de weten of fietser nog door auto geraakt is of dat hij alleen gevallen is.
Verder kijken naar de schade van de 2e auto om een inschatting van de impact van de klap te maken.
Let op wel of niet afgegane airbags. Als airbag niet afgegaan is deze zsm door brandweer veilig laten stellen.

RAdeR

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 4 mei 2005, 14:36:33
Ik ben het wel met je eens RAdeR. Maar als ik geen goede ademhaling controle kan doen ivm de vreemde houding dan draai ik haar toch liever op de rug. Met hulp van JacoII moet dit wel lukken. Daarna vraag ik Jaco of hij bij de oude man wil blijven. Zijn er nog andere hulpveners in de buurt? Ik kan nog wel wat handjes gebruiken.

Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #63 Gepost op: 4 mei 2005, 14:39:41
Ik kom er toevallig net langsrijden en heb toevallig mijn verbandtas bij me dus kom ook even helpen. Zeg maar wat ik moet doen...

Uppie

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 4 mei 2005, 14:51:28
Zouden er enkele mensen van de aanwezige politie aan de buren kunnen vragen wie er meestal op dit tijdstp aanwezig is in de woning? En waar de overige bewoners zijn?

Dan weten we in ieder geval of we snel onder de auto en bij (gedeeltelijke) instorting snel moeten zoeken, en waar er gezocht moet worden.

Martin &  ik (alias JacoII) houden ons eerst bezig met het oudere echtpaar, scoutcow kan zich het beste bezig houden met de automobilist 2e auto in de gaten te houden, en waar mogelijk te helpen.

Ik ga ervanuit dat de politie de paniekerige vrouw in de auto tracht te kalmeren, maar daar kunnen de EHV-ers helaas toch niet bij.

Elles

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 4 mei 2005, 16:29:24
Nu er wat meer handjes zijn voor het verlenen van de eerste hulp zet 1 collega de straat af, en ga ik naar de buren voor informatie over de woning waar de auto in is gereden en vervolgens probeer ik de vrouw in de auto rustig te krijgen. Inderdaad, in de auto zit ze voorlopig het veiligst en wellicht kan zij mij iets vertellen over de toestand van de andere inzittenden. Het geven van een taak helpt vaak om mensen rustig te krijgen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 4 mei 2005, 19:29:16
OK,als brandweer zijn we terplaatse.En uit een snelle verkenning binnen in de woning blijkt dat we toch moeten gaan stutten,willen we uberhaupt veilig een reddingsactie willen starten.
Dus wat mij betreft ligt de prioriteit om de situatie binnen zodanig stabiel te krijgen dat we op een veilige manier de slachtoffers eruit kunnen krijgen.

Ik wil weten of er buiten nog hulp nodig is met het slachtoffer in die andere auto,zoniet is onze inzet gericht op de woning en de auto.

Verder wil ik weten hoelang het nog duurt voordat

*de man van bouw en woningtoezicht terplaatse is
*en de nutsbedrijven,wanneer die terplaatse zijn.

Verder wil ik in samenspraak met de politie de burgemeester terplaatse,het is toch een incident van behoorlijke omvang.

En ik wil de coordinator van SALVAGE terplaatse,hoe lang duurt dat voordat hij/zij er is

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 4 mei 2005, 20:19:35
Ik ben het wel met je eens RAdeR. Maar als ik geen goede ademhaling controle kan doen ivm de vreemde houding dan draai ik haar toch liever op de rug. Met hulp van JacoII moet dit wel lukken. Daarna vraag ik Jaco of hij bij de oude man wil blijven. Zijn er nog andere hulpveners in de buurt? Ik kan nog wel wat handjes gebruiken.

Martin

Ademhaling controleren in rugligging is een typische aanleersel bij EHBO. Toch ben ik van mening dat je in alle posities van een so kunt constateren dat er ademhaling is. Dat is voldoende. Zolang er niet gereanimeerd of beademd hoeft te worden. SO met verdenking rug/nek letsel laten liggen!!

brw_sluis

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 4 mei 2005, 21:40:59
Als er handen tekort zijn, zet ik wel de straat af..!

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 4 mei 2005, 22:51:13
Ook maar even een belletje naar gemeente werken of de wegbeheerder voor  extra strooien op af- en aanvoer route's en strooien bij ongevalslocatie. 

Oke, ik kom wel even door de straat hoor, met me wagentje  ;D ;D ;D ;D

[verwijderd door de admin]
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid