Mei 2005 - Slippartij

Auteur Topic: Mei 2005 - Slippartij  (gelezen 42848 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #70 Gepost op: 4 mei 2005, 23:00:47
OK,als brandweer zijn we terplaatse.En uit een snelle verkenning binnen in de woning blijkt dat we toch moeten gaan stutten,willen we uberhaupt veilig een reddingsactie willen starten.
Dus wat mij betreft ligt de prioriteit om de situatie binnen zodanig stabiel te krijgen dat we op een veilige manier de slachtoffers eruit kunnen krijgen.

Ik wil weten of er buiten nog hulp nodig is met het slachtoffer in die andere auto,zoniet is onze inzet gericht op de woning en de auto.

Verder wil ik weten hoelang het nog duurt voordat

*de man van bouw en woningtoezicht terplaatse is
*en de nutsbedrijven,wanneer die terplaatse zijn.

Verder wil ik in samenspraak met de politie de burgemeester terplaatse,het is toch een incident van behoorlijke omvang.

En ik wil de coordinator van SALVAGE terplaatse,hoe lang duurt dat voordat hij/zij er is

Het slachtoffer in de 2e auto zit niet bekneld, maar heeft wel rug- en nekletsel dus ik zou graag willen dat die er door de brandweer met assistentie van de ambulance uitgeknipt wordt.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #71 Gepost op: 4 mei 2005, 23:45:48
Het slachtoffer in de 2e auto zit niet bekneld, maar heeft wel rug- en nekletsel dus ik zou graag willen dat die er door de brandweer met assistentie van de ambulance uitgeknipt wordt.

Dat heb je niet van mij... ???

* De bestuurder van de andere auto kan er aan de bestuurderskant niet uit, maar onderneemt blijkbaar zeer pijnlijke pogingen de deur aan de andere zijde te bereiken

*  automobilist 2de auto is benauwd, maar aanspreekbaar

Dat is alles wat bekend is.

Aanvullende informatie: de auto is vanaf de eigen rijbaan schuin naar de overkant tegen 2 geparkeerde auto's terecht gekomen. De deur aan de bestuurderskant zit in de kreukels tegen een van de andere auto's aan. De bestuurder wil er wel uit, maar is benauwd. Hij geeft aan pijn op de borst te hebben en krijgt het niet voor elkaar naar de andere stoel te kruipen. Hij zit niet bekneld!
Hij heeft geen last van zijn nek, beweegt het hoofd ook gewoon. Maar de impact is toch nog behoorlijk geweest.

De fietser is niet geraakt door de auto, maar is bij het uitwijken ten val gekomen. Slachtoffer is normaal aanspreekbaar, maar ligt op de buik met de rechterarm eronder gevouwen en kan niet zelfstandig overeind komen.

De oude man mompelt wat onverstaanbaar en lijkt de hulpverleners niet echt te horen. Ademhaling blijft traag.

De oude vrouw ligt in een zeer onnatuurlijke houding (oneerbiedig: opgefrommeld), reageert niet op aanspreken, heeft geen ademhaling en geen pols.

De dame achterin de eerste auto heeft de achterruit stukgetrapt, maar kan er niet door waardoor haar paniek nog toeneemt. Ze schreeuwt voortdurend dat ze eruit wil.

Woningtoezicht, nutsbedrijven en salvage... alles is onderweg. Maar hier zal nog wel enige tijd overheen gaan voordat ze ter plaatse zijn.
De strooiwagen komt inmiddels wel door de straat. ;)

Goed, nu dan toch: aankomst 1ste ambulance! ;D Aan het werk. ;)

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #72 Gepost op: 5 mei 2005, 11:55:45
Mooi, we zij ter plaatse.
Natuurlijk zullen we eerst moeten trieeren, we beginnen bij het echtpaar wat geschept is.  

zoals de toestand van mevrouw wordt beschreven, zie ik het somber in, circulatiestilstand tgv een trauma, daarnaast hebben we te maken met een groot aantal slachtoffer, deze mevrouw zou ik niet behandelen, T4
De echtgenoot van mevrouw, wordt gecontroleerd via de abcd methodiek, en manuele CWK fixatie, vermoedelijk een neurotrauma met een trage ademhaling, indien onder de 10 dan bijbeademen, eventueel na sedatie van MMT.
kortom T1

De fietser, moet even nagekeken worden maar de prioriteit  ligt daar nu niet, dus mogelijk dat een aantal ehv'ers meneer kunnen helpen opstaan, ik of een van mijn collega's zullen meneer straks uitgebreid bekijken.  als de toestand verandert hoor ik het graag.

de bestuurder 2de auto, is benauwd en pijn op de borst, hij zit niet bekneld maar kan door de pijn zijn auto niet uit.  Geen pijn nek en wervelkolom, wel een hoog energetisch ongeval.  Indien het slo zo benauwd is dan hij B instabiel is dan moet hij zsm uit de auto, is hij op dit moment stabiel dan kunnen we overwegen om hem toch gecontroleerd te bevrijden (knippen dus) en preventief spine-in-line te houden.  

De auto in het huis is voor ons niet veilig benaderbaar, indien ik tijd heb zal ik trachten mevrouw uit te vragen maar dat is denk ik gezien de tijdsspanne handiger dat de politie dat doet.

Blijkbaar zijn de overige inzittenden van de auto niet bji kennis, die horen we in ieder geval niet roepen, dus potentieel nog 2 ernstig gewonden, er waren 3 ambu's aanrijdende samen met MMT en OVD, ik stel voor om in ieder geval nog 2 ambu deze kant op te krijgen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 5 mei 2005, 12:03:40
Paul:

* De bestuurder van een personenauto met nog 3 inzittenden schrikt en wijkt uit.

* En René, het betreft vier inzittenden en niet drie. Het gaat om de bestuurder en drie anderen.

;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 5 mei 2005, 13:57:18
personeel 1e ambu ontfermt zich over oude man.
ehv-ers helpen fietser. Ik neem aan abc-stabiel, maar kneuzingen en/of fracturen. Stel voor om die door ehv-ers overeind te laten helpen (indien mogelijk) en die in een woning of warme politiewagen te zetten ivm onderkoeling.
Mevrouw in de auto in huis moet gekalmeerd en uitgevraagd worden door politie en/of brandweer.
Meneer uit auto 2 lijkt redelijk stabiel en wordt door brandweer protocolair bevrijd.

Ik zit te twijfelen of ehv-ers moeten starten met bls bij oude dame in afwachting van 2e ambu. Ben het  met Paul eens dat de kansen gering zijn, maar niks doen is ook zo wat.

Elles

• Gast
Reactie #75 Gepost op: 5 mei 2005, 15:32:11
Volgens mij zijn er voldoende EHV'ers aanwezig om de oude vrouw te reanimeren.

Ik ga ondertussen de vrouw in de auto in de woning proberen te kalmeren. Ik roep haar aan, vraag wie zij is, vertel dat we proberen zo snel mogelijk bij haar te komen, vraag wie er bij haar in de auto zitten, wat zij aan hun ziet en of zij in de woning kan kijken om te zien of daar nog andere slachtoffers zijn.

Paul

• Forum gebruiker
    • ambupleeg
Reactie #76 Gepost op: 5 mei 2005, 23:07:52
reanimatie bij deze oude vrouw is overbodig, er zijn kortgenomen 2 oorzaken waardoor deze vrouw een ademhalingsstilstand en circulatiestilstand heeft.
1.  een ernstig neurotrauma met inklemming
2.  een grote inwendige bloeding.

Beide problemen zijn met BLS niet op te lossen.  
Ik kan me heel goed voorstellen dat je het gevoel hebt dat je niets doet maar ik denk dat het in deze beter is om niets te doen, dat is op een bepaalde manier ook eerbied tonen voor mevrouw.

Jorrin, ik begrijp je opmerking niet helemaal, maar ik zal wel ergens overheen gelezen hebben.

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 5 mei 2005, 23:25:51

Jorrin, ik begrijp je opmerking niet helemaal, maar ik zal wel ergens overheen gelezen hebben.

Klopt, je hebt over 1 slachtoffer heen gelezen. Daarom heb ik even twee punten aangehaald waaruit dit bleek... beetje wazige manier, maar ik ben er nog niet achter hoe ik meerdere citaten in 1 bericht haal :-[.
We hebben in de auto dus 4 slachtoffers: 1 bestuurder en drie passagiers. Excuus voor de verwarring. ;)

Paul

• Forum gebruiker
    • ambupleeg
Reactie #78 Gepost op: 5 mei 2005, 23:28:10
oké, ach één meer of minder maakt nu ook niet meer uit ::) ;D

CPA mag ik nog een ambu extra tp, want ik had er één over het hoofd gezien.

Deze patiënt kan ook niet uit de auto komen, en is mogelijk ernstig gewond.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 6 mei 2005, 12:57:05
Paul ik snap dat bls alleen geen zin heeft. Maar bls in afwachting van de 2e ambu, is dat geen optie?