De oude man, wil ik op de plank volledig geimobiliseerd vervoeren, mits het bekken stabiel is, logrollen op de plank.
Verder gaat hij geleidend A1 naar een traumacentrum, indien op redelijke afstand.
Bekken is stabiel. (De man heeft al genoeg problemen
) Dus vervoersgereed maken kan beginnen. Traumacentrum is op 28 kilometer afstand.
De huilende baby heeft wat mij betreft geen prioriteit, ligt lekker is bed en zal geen letsel hebben. Indien er iemand tijd heeft kan het kind gehaald worden, het is wel zaak om na te gaan of het tweede kind ook boven is.
De groenteboer geeft nog aan dat zijn zoontje in een ledikantje slaapt. Als hij dus zijn middagdutje doet, ligt hij in dat ledikantje. Er is met behulp van de hoogwerker door het slaapkamerraam aan de achterzijde gekeken. Het bedje is leeg!
Goed we kunnen het huis binnen, tijd voor triage van de overige slachtoffer in auto 1 en het slachtoffer liggend voor de auto. Ik denk een paar man nodig te hebben voor manuele CWK immobilisatie, dus of niet alle EHV'ers met de fietser mee willen gaan.
... maar je moet er ook rekening mee houden dat de boel gestut is maar niet 100% veilig.
Met welke mensen ga je naar binnen?
(Wat je daar aantreft hoor je morgen...)
De EHV'er geef ik een mitella voor de fietser.
Ok, de fietser gaat in een politie-auto en onder begeleiding van 1 EHV-er op weg naar de eerste hulppost van het dichtstbijzijnde ziekenhuis!
De persoon in de 2de auto krijgt een verwarmd infuus, een alu-deken tegen verdere afkoeling en pijnmedicatie indien hij stabiel is, fentanyl, en in overleg met de mmt arts, iets meer dan protocolair toegestaan is.
A: vrij
B: 24 p/m, oppervlakkig, normale kleur, ademhaling zeer pijnlijk
C: 90 p/m, normaal voelbaar, regulair, RR 145/85
D: A
Dus: zeg het maar.