Mei 2005 - Slippartij

Auteur Topic: Mei 2005 - Slippartij  (gelezen 42784 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #130 Gepost op: 13 mei 2005, 19:51:38
waar is alles ingezet?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #131 Gepost op: 13 mei 2005, 19:57:27
waar is alles ingezet?

we hebben in ieder geval 1 team klaar staan voor het knippen binnen in de woning,met daarbij een veiligheidsman en gewondeverzorger.Die ik ondanks het aanwezige medische personeel ook binnen laat.Dus dat is alvast 1 TS ingezet.

De 2e TS verleent hand en spandiensten,en kunnen wat mij betreft assistentie verlenen bij de ambulancemensen.En bij de zoekactie boven naar die baby,want dat gaan we doen middels het redvoertuig.

De bemanning van de HV1 (2 man) zijn voor uitgifte materiaal,eventueel kun je beschikken over de bijrijder van de HV1.
We moeten toch schipperen,en mocht het toch knijp worden met personeel,tja dan schalen we em op  :-\


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #132 Gepost op: 13 mei 2005, 20:00:07
wie is dan in de auto buiten aan het knippen??????
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #133 Gepost op: 13 mei 2005, 20:01:02
wie is dan in de auto buiten aan het knippen??????
eeuuuh sorry,das TS2  :-[ ;D


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #134 Gepost op: 13 mei 2005, 20:05:43
zullen we opschalen dan, dan kan er 1 team een zoekactie ondernemen en de ts ter plaatse zich bezighouden met de 3 voudige beknelling
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #135 Gepost op: 13 mei 2005, 20:08:06
zullen we opschalen dan, dan kan er 1 team een zoekactie ondernemen en de ts ter plaatse zich bezighouden met de 3 voudige beknelling
OK,dan wil ik nog 1 TAS terplaatse.Dus groot ongeval,ik vrees dat ons in de woning ook wel het een en ander te wachten staat.
Dus laat die TAS maar met prio 1 terplaatse komen


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #136 Gepost op: 13 mei 2005, 23:29:41
Goed, weer helemaal bij de les ;D.

We hebben dus van alles gaande. De auto buiten wordt geknipt. Onder de Fentanyl is het voor het slachtoffer uit te houden. Deze bevrijding verloopt dus zonder al teveel problemen.

De oude man is inmiddels volledig geimmobiliseerd geleidend onder A1 afgevoerd naar het traumacentrum.

Er zijn nog 2 ambulances gearriveerd, dus nog 4 aanrijdend. De MMT-arts staat klaar om de triage in de woning te gaan doen, samen met een ambupleeg.

De trap ziet er redelijk stabiel uit, dus er is een brandweerman naar boven gegaan om daar te verkennen. De kamer van de baby gaat hij niet in. Het bedje staat vrij ver achterin bij het raam. De schade in de kamer is gering en de baby lijkt in orde, huilt nog wel. Het lijkt hem beter met de hoogwerker via het raam bij het bedje te komen.
De kamer van het zoontje aan de achterzijde kan hij wel betreden. Het bedje staat gewoon overeind, er is niet direct schade aan de kamer te ontdekken, de slaapkamerdeur stond open en het bedje is onbeslapen. Het ventje is dus ofwel aan de wandel, of eveneens bij de klap betrokken geraakt.

Gaan we naar een beeldvorming van de situatie in de woonkamer.
De moeder ligt voor de auto, om haar heen brokken puin, bloedend uit een wond in het voorhoofd en niet reagerend op aanspreken. Haar linkeronderbeen ligt onder de auto vast. Van het zoontje ontbreekt vooralsnog ieder spoor, maar de vele speelgoedauto's tussen het puin doen het ergste vermoeden. :(
Het dak van de auto is zoals eerder vermeld ingedrukt aan de voorzijde, de auto is een 3-deurs. De dame rechts achterin kon er daarom dus inderdaad niet uit komen. Nu ze ziet dat er eindelijk mensen de auto naderen begint ze opnieuw te roepen dat ze er nu toch echt wel uit wil en doet een nieuwe verwoede poging om door de kapotte achterruit te klimmen.

De vriendin reageert wel op het aanspreken van de arts, maar is niet echt alert. De ademweg is vrij, ze heeft een ietwat versnelde ademhaling, heeft een normale kleur, bloed fors uit een wond in het voorhoofd, een goed voelbare, wat snelle pols en klaagt op de vraag waar ze pijn heeft voornamelijk over de vreselijke pijn in haar benen.

De bestuurder van de auto is van de zijkant af moeilijker te benaderen. Het portier aan zijn kant is behoorlijk in elkaar gedrukt, zijn stoel is naar achteren geslagen en het dak is ingeknikt tot op het stuur.
Hij kreunt voortdurend, er is een lichte rochel hoorbaar, ademhaling is snel en oppervlakkig en hij geeft fluisterend aan dat hij niet kan bewegen omdat er "iets" in zijn zij prikt.

De bijrijder zit fors bekneld, met het hoofd opzij gedraaid naar het raam toe. De dame achterin kon hem dus vanaf haar plaats niet goed zien, maar de arts kan hem goed benaderen. Het ingeknikte dak heeft hem tegen de stoel aan gedrukt, hij heeft behoorlijk wat glasverwondingen in het gezicht en hij heeft pijn in zijn nek. De ademweg is nog vrij, maar hij heeft veel bloed in de mond. Dat werkt hij er tot nu toe steeds nog zelf uit, maar hij is er behoorlijk misselijk van. Hij heeft een wat versnelde ademhaling die oppervlakkig is, doordat de dakrand tegen zijn borst drukt.
Zijn pols is slechts te voelen aan de carotis, omdat dat het enige bereikbare stukje is vanaf de zijkant. Hij heeft nog wel gevoel in zijn armen en benen, maar het begint zo langzamerhand wel wat te tintelen, omdat alles 'vast' zit.

Nou, tot zover dan de beschrijving van de eerste triage. Ik hoop dat het een beetje helder beschreven is, zodat je een beeld kunt vormen van hoe het er daar uit ziet.

Succes maar weer. ;)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #137 Gepost op: 14 mei 2005, 09:44:22
OK,dan wil ik nog 1 TAS terplaatse.Dus groot ongeval,ik vrees dat ons in de woning ook wel het een en ander te wachten staat.
Dus laat die TAS maar met prio 1 terplaatse komen

Dat betekend dus dat je een groot hv alarm geeft! :D

Dan komen zeker ook de vc-2 +commando container prio 1 tp??
Wat wil je nog meer tp hebben nu je groot ongeval heb gegeven??

Hoe gaat het trouwens met het bevrijden van het so in de auto binnen? :)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #138 Gepost op: 14 mei 2005, 11:23:34
Dat betekend dus dat je een groot hv alarm geeft! :D

Dan komen zeker ook de vc-2 +commando container prio 1 tp??
Wat wil je nog meer tp hebben nu je groot ongeval heb gegeven??

Hoe gaat het trouwens met het bevrijden van het so in de auto binnen? :)

als jij de update van Jorrin hebt gelezen is die 3eTS wel handig.
De VC2 en de commandobak wil ik graag TP hebben,wel lekker met verdere overleg kan dat in ieder geval bij de kachel gebeuren ;D

Tsja,dan die bak ellende in die woning.Ik wil van het ambulancepersoneel nu echt weten welke slachtoffers voorrang moeten hebben om te worden bevrijdt.
Aan de ene kant moesten we die auto stabiliseren ivm het knipwerk,maar ik denk dat we ook met de hefkussens aan het werk zullen moeten omdat slachtoffer met het been onder de auto vandaan te halen  :-\


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #139 Gepost op: 14 mei 2005, 15:18:59
goed triage tijd,

Moeder, deels onder de auto >> T1 in B/C en D
bestuurder auto >> T1 in B
Bijrijder auto voorin >> T1 in A
Beknelde passagier achterin >> T1 in C
Dame achterin >> T2-T3

De moeder deels onder de auto heeft wat mij betreft hoogste prioriteit, zo snel mogelijk wil ik haar vitale functies in kaart brengen en behandeling opstarten, de vraag is of dat kan, kunnen we de auto liften zodat de slachtoffers in de auto veilig blijven, zo niet is het de vraag of we gezien de vitale functies een amputatie moeten overwegen???????  of als we geluk hebben kunnen we de AB en C stabiliseren en definitieve bevrijding uitstellen.
dan.....
Bijrijder voorin heeft samen met de bestuurder de volgende  prioriteit.  Met name vraag ik mij af wat de bestuurder voelt prikken, de bijrijder kan niet fatsoenlijk ademen door het dak.  Ik zou zeggen dak verwijderen en dan opnieuw slachtoffers evalueren.  We moeten in ieder geval bij de bijrijder manueel CWK immobiliseren tijdens de knipwerkzaamheden.  De passagier achterin die bekneld is moet een infuus krijgen, verwarmde infuus vloeistof zeer waarschijnlijk heeft ze beide bovenbenen gebroken en is ze in shock aan het raken, mogelijk nog ander letsel, maar dat kunnen we niet beoordelen op dit moment.  Mogelijk kan de andere passagier achterin mbv de brandweer, na het goed verwijderen van de achteruit er via deze weg uit, ze kan dan worden opgevangen door een team buiten/ of liever ivm de kou in de ambu.

Brandweer kunnen we met een hittecamera op zoek gaan naar de vermiste kleuter???
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan