Mei 2005 - Slippartij

Auteur Topic: Mei 2005 - Slippartij  (gelezen 42774 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #150 Gepost op: 15 mei 2005, 20:42:37
Oké, dat doen we.
Moeder wordt bevrijd, en wordt zo snel mogelijk met in acht name van de wervelkolom (plank of eventueel op de schep) naar buiten gebracht waar een van de twee ambulanceteams haar zullen overnemen voor verder onderzoek en behandeling.  Vervolgens wordt het kindje voorzichtig onder het wrak uitgeschoven en word gevalueerd volgens de ABCD methodiek.  indien geen levensredende handelingen noodzakelijk zijn, wordt ook hij met in achtname van de wervelkolom naar buiten gebracht.  We schuiven het kindje maar meteen op een vacuum beenspalk en blazen/zuigen die vacuum indien ander levensredende handelingen zijn gedaan.  Hopelijk zijn er ondertussen nog wat ambu's gearriveerd en kunnen we, als het voertuig stabiel staat gaan knippen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #151 Gepost op: 15 mei 2005, 23:05:33
aangezien woning door mij niet als veilig kan bestempeld worden, wil ik de brandweer prio 1 deze kant op, als er slachtoffer in liggen moeten die daar asap weg.

maar eerste hulpverleners waar blijven jullie, laat horen wat zou je doen (marco Borsato  ;D)

Ik ben laat, maar toch, ik zou proberen om de GMC-A een zo goed mogelijk beeld te schetsen door met mijn mobieltje handsfree in het oor zo goed als dat, onder de gegeven omstandigheden, verantwoord kan de toestand van de s.o.'s te beschrijven. Daarbij gebruik ik de traige techniek, maar dan met de kennis die ik als lid van de SIGMA heb opgedaan.
Lijkt me zinniger dan verbandjes gaan leggen ;D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #152 Gepost op: 15 mei 2005, 23:13:36
Waarom zou je als EHV-er de woning binnen willen. Er zijn genoeg so's op straat om te onderzoeken behandelen. Er zijn er een paar bij waar manuele fixatie van de cwk geen kwaad kan.
Verder de fietser onderzoeken en zonodig behandelen.
Kalmeren, geruststellen.
EHV-ers handen uit de mouwen.

RAdeR

Ik zou de woning vermoedelijk niet betreden.
a: er is buiten genoeg te doen
b: ik weet ook niet zoveel van de kans op instortingsgevaar
c: ik heb geen recht om de woning te betreden en ben huiverig om dat onder die omstandigheden toch te doen

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #153 Gepost op: 15 mei 2005, 23:19:07
Ik wilde de hoge druk hefkussens in gaan zetten,daarmee kunnen we zeer gecontroleerd de auto heffen.Met het heffen meteen stophout er tussen,om te voorkomen dat de auto weer naar beneden valt mocht er iets gebeuren.
En zo kunnen we veilig het slachtoffertje eronderuit halen  ;)

Zodra het slachtoffertje ervanonder is gaan we beginnen met het bevrijden van de andere so.

Laten we maar gelijk een schaar en sprijder klaarleggen en een aantal rammen, ik denk dat we het dak van het voertuig goed moeten stutten omdat er toch nog enkele zware lasten op de auto rusten.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #154 Gepost op: 15 mei 2005, 23:55:26
Allereerst: kan er even iemand naar de dame rechts achterin de auto? Zij ziet alle aandacht gaan naar de onderkant van de auto, maar ziet daar niets. Het is voor haar dus erg moeilijk te bevatten dat er "niets" gebeurt en begint behoorlijk opgefokt te raken.

Dan de moeder:
A = vrij
B = 24 p/m, irregulair, oppervlakkig en nu en dan kreunend
C = 110 p/m, iets weker, RR 95/70, CR iets vertraagd
D = P, pupillen +/+
Haar linkerbeen laat een diepe verwonding zien net onder de knie, geen afwijkende stand, wel crepetaties voelbaar.

Het zoontje is wel bij bewustzijn, maar reageert niet op aanspreken. Hij volgt ook niet echt wat er om hem heen gebeurt en hij huilt zonder daarbij geluid te maken. Hij heeft een aantal enorme schaafplekken verspreid over zijn hele lijfje, zijn rechterarm en schouder hebben een duidelijk afwijkende stand en ook tussen zijn blonde haartjes is goed te zien dat er verwondingen zitten.
A = vrij
B = 30 p/m, regulair, sufficient
C = 120 p/m, goed voelbaar, RR 145/110, CR normaal
D = V

De bestuurder van de auto krijgt beduidend meer moeite met ademhalen!

Er arriveert nog wel een ambulance. Hierna dus nog 3 aanrijdend.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #155 Gepost op: 16 mei 2005, 20:10:59
Allereerst: kan er even iemand naar de dame rechts achterin de auto? Zij ziet alle aandacht gaan naar de onderkant van de auto, maar ziet daar niets. Het is voor haar dus erg moeilijk te bevatten dat er "niets" gebeurt en begint behoorlijk opgefokt te raken.

Dan de moeder:
A = vrij
B = 24 p/m, irregulair, oppervlakkig en nu en dan kreunend
C = 110 p/m, iets weker, RR 95/70, CR iets vertraagd
D = P, pupillen +/+
Haar linkerbeen laat een diepe verwonding zien net onder de knie, geen afwijkende stand, wel crepetaties voelbaar.

Het zoontje is wel bij bewustzijn, maar reageert niet op aanspreken. Hij volgt ook niet echt wat er om hem heen gebeurt en hij huilt zonder daarbij geluid te maken. Hij heeft een aantal enorme schaafplekken verspreid over zijn hele lijfje, zijn rechterarm en schouder hebben een duidelijk afwijkende stand en ook tussen zijn blonde haartjes is goed te zien dat er verwondingen zitten.
A = vrij
B = 30 p/m, regulair, sufficient
C = 120 p/m, goed voelbaar, RR 145/110, CR normaal
D = V

De bestuurder van de auto krijgt beduidend meer moeite met ademhalen!

Er arriveert nog wel een ambulance. Hierna dus nog 3 aanrijdend.

Als ik dit zo lees hebben de medische mensen nog wel ff werk :-X
Ik ga er vanuit dat we de moeder en zoon onder de auto vandaan hebben gehaald,en dat beide buiten verder worden behandeld.
Dus het wordt nu zaak dat we ons verder gaan buigen om de inzittende van de auto.

Daarvoor gaan we het technisch team aan het werk zetten om op verdere aanwijzing van de medische mensen het wrak open te knippen

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #156 Gepost op: 16 mei 2005, 21:13:34
goed de behandeling van moeder en zoon.
Moeder als eerste, reageert maar matig, reageert op pijnprikkels dus in het bewustzijn is iets mis.  
Moeder wordt behandelt met 100 % zuurstof, 2 infusen, snelle check van buik en bekken, spine-in-line en treat while go (oude load and go, dekt de lading beter vind ik)
Vooraankondiging naar een trauma centrum.  Been uiteraard spalken met een lange beenspalk, indien noodzakelijk pijnmedicatie (ketanest) echter eerst wel een gedegen neurologisch onderzoek.

Het kind:
is eigenlijk redelijk stabiel, gezien het trauma.  De D is bedreigd en verontrustend.  Kind wordt maximaal behandeld met 100% zuurstof, 2 infusen, spine-in-line
snel transport en duidelijke vooraankondiging.

Goed die zijn weg ;D ;)
Nu gaan we verder met de andere slachtoffers in de auto.
De dame achterin de auto wordt door de politie of de gewondenverzorger, gerustgesteld en zo mogelijk uit de auto gehaald.
Wat mij betreft mag het dak eraf.  Laten we daarmee beginnen dan kunnen we de slachtoffers her-evalueren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #157 Gepost op: 16 mei 2005, 22:09:17
goed de behandeling van moeder en zoon.
Moeder als eerste, reageert maar matig, reageert op pijnprikkels dus in het bewustzijn is iets mis. 
Moeder wordt behandelt met 100 % zuurstof, 2 infusen, snelle check van buik en bekken, spine-in-line en treat while go (oude load and go, dekt de lading beter vind ik)
Vooraankondiging naar een trauma centrum.  Been uiteraard spalken met een lange beenspalk, indien noodzakelijk pijnmedicatie (ketanest) echter eerst wel een gedegen neurologisch onderzoek.

Het kind:
is eigenlijk redelijk stabiel, gezien het trauma.  De D is bedreigd en verontrustend.  Kind wordt maximaal behandeld met 100% zuurstof, 2 infusen, spine-in-line
snel transport en duidelijke vooraankondiging.

Goed die zijn weg ;D ;)
Nu gaan we verder met de andere slachtoffers in de auto.
De dame achterin de auto wordt door de politie of de gewondenverzorger, gerustgesteld en zo mogelijk uit de auto gehaald.
Wat mij betreft mag het dak eraf.  Laten we daarmee beginnen dan kunnen we de slachtoffers her-evalueren
Ok Paul,dan gaat het dak eraf.En dan horen we graag wat de verdere stappen zijn  ;)

chef rd

• Junior gebruiker
  • **
  • vrijwilliger kring 7 zaanstad/ instructeur rbzw
    • kring 7
Reactie #158 Gepost op: 17 mei 2005, 15:19:14
Zo punt 1: ik laat politie 2x komen onder prio 1 en de ovd-p
1x dieren ambulance voor de hond (je weet maar nooit )
2x ambulance 1x trauma team onder prio 1
2x tas brandweer en hv-2 en de ovd-b onder prio 1.
En met het uitrukken maak ik er middel ongeval van i.v.m de vele slachtoffers en de woning die op instorten kan staan ik denk dat ik op voorhand de hac met de spec-bak laat alarmeren onder prio 2.

Ten eerste zorg dragen voor een veilige werk plek voor de hulpverleners ter plaatsen.
Alleen brandweer mag het pand betreden op zoek naar eventuele slachtoffers in het pand en denk ook aan het echtpaar is goed mogelijk dat die zijn mee gesleurd het pand in (en das echt niet onmogelijk heb het helaas eerder gezien in zaandam) een andere ploeg van de 2e tas bekommerd zich om het slachtoffer in de auto in het pand en de mensen van de hv met slachtoffer in auto buiten de overige so,s zijn voor de ambu diensten en de brandweer zal daar ass aan geven waar nodig is  
Politie zorgt voor opvang en weg afzetting een maal de spec bak ter plaatsen gaan we de stempels plaatsen tegen instorting van de gevel en dan voorzichtig het puin ruimen en de auto uit de woning trekken door middel van een bergingsvoertuig bouw en woning toezicht er bij voor deskundig advies.Wanneer de eerste so,s worden afgevoerd kan het afschalen beginnen
En de eerste voertuigen retour naar de post gaan

Met vriendelijk groet chef rd
engine 7 the best in town

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #159 Gepost op: 18 mei 2005, 09:54:44
Jullie willen zo snel! We hebben nog 2 weken te gaan... ::)
Nou vooruit dan. Hier komt 'ie:

De bestuurder van de tweede auto is inmiddels uit de auto gehaald en wordt de ambulance ingeschoven. Na een gedegen controle wordt hij naar het ziekenhuis afgevoerd.

De mensen met de hoogwerker hebben inmiddels kans gezien een touw om de rand van het bedje heen te krijgen. Het bedje zal een stukje verschoven moeten worden om de baby eruit te kunnen halen. Ze willen dit echter pas doen als beneden iedereen eruit is. De baby huilt nog steeds.
Laten we de hulpverleners die korte tijd terugtrekken, zodat de baby weg kan? Of wachten we tot ook de slachtoffers uit de auto gehaald zijn?

Het dak is eraf!
Er kan opnieuw geëvalueerd worden.

De dame rechts achterin kan er met een klein beetje hulp nu eindelijk uit. Zij is danig overstuur, maar ABC-stabiel.

Nu het dak eraf is, kan de bijrijder weer wat beter ademhalen. De pijn in zijn nek blijft en hij wordt steeds misselijker door het bloed wat in zijn keel loopt. De tintelingen in armen en benen worden niet erger, maar verdwijnen ook niet nu het dak verwijderd is.
A = rochel
B = 18 p/m, sufficiënt
C = 96 p/m, normaal voelbaar, RR 150/90, CR normaal, bleek gelaat
D = A

De vriendin is inmiddels alleen nog maar bezig met de pijn in haar benen. Ze lijkt ook iets minder aanspreekbaar dan even daarvoor.
A = vrij
B = 24 p/m, iets oppervlakkiger
C = 100 p/m, iets weker, RR 100/55, CR vertraagd, bleek en wat klam uiterlijk
D = V

De bestuurder krijgt het moeilijk! Met het verwijderen van het dak wordt meteen duidelijk dat er een stuk metaal in zijn zij prikt. Hij heeft inmiddels behoorlijk wat moeite met ademhalen en is erg angstig.
A = vrij
B = 36 p/m, insufficiënt, kreunend, cyanotisch uiterlijk, rechter thoraxhelft komt normaal op, links
      blijft staan, halsvenen raken iets gestuwd, trachea staat centraal
C = 110 p/m, iets weker, RR 100/70, CR iets vertraagd
D = A

Jullie kunnen weer! ;)