Mei 2005 - Slippartij

Auteur Topic: Mei 2005 - Slippartij  (gelezen 42775 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Elles

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 18 mei 2005, 12:31:56
Wij nemen de dame onder onze hoede. Zetten haar in de bus en proberen haar te kalmeren door zoveel mogelijk uit te leggen wat er met de overige inzittenden gebeurt. Het zien van al die infuusslangen, kragen en planken zorgt vaak voor angst. Uitleg helpt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #161 Gepost op: 18 mei 2005, 12:46:49
Als baby blijft huilen en verder geen zichtbare verwondingen heeft, dan onder controle van de brandweer bedje laten staan totdat beneden alle so's bevrijd zijn.

De personen in de auto hebben de hulpverleners harder nodig dan de baby.

De vriendin lijkt mij in shock te zijn of te raken. Hoe zijn haar pupillen?
De bestuurder heeft in ieder geval een pneumothorax.
Ik vraag me af of er ook een shockreactie is.

Beide komen in aanmerking voor een snelle bevrijding.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #162 Gepost op: 18 mei 2005, 17:00:05
Ok,als het dak eraf is,gaat de brandweer even naar buiten zodat er wat ruimte is voor het medische personeel.En we horen graag verder.

Ik kies er voor om toch die baby eruit te halen,we hebben em bijna te pakken.Het is een kwestie van een paar minuten en die klus is gepiept  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #163 Gepost op: 18 mei 2005, 20:05:10
Ik kies er voor om toch die baby eruit te halen,we hebben em bijna te pakken.Het is een kwestie van een paar minuten en die klus is gepiept ;)

Voor in ieder geval 2 so's uit de auto zijn al te veel minuten van het golden hour voorbij gegaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #164 Gepost op: 18 mei 2005, 20:11:53
Voor in ieder geval 2 so's uit de auto zijn al te veel minuten van het golden hour voorbij gegaan.
dan wil ik weten hoelang jullie nog werk hebben met die slachtoffers in de auto,als dat nog maar een paar minuten is kunnen we die baby even laten wachten


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #165 Gepost op: 18 mei 2005, 21:24:37
Wij nemen de dame onder onze hoede. Zetten haar in de bus en proberen haar te kalmeren door zoveel mogelijk uit te leggen wat er met de overige inzittenden gebeurt. Het zien van al die infuusslangen, kragen en planken zorgt vaak voor angst. Uitleg helpt.
 Lijkt me een geweldig idee elles, mogelijk dat ze even van top tot teen nagekeken kan worden door de collega's die buiten staan.  Daarna is uitleg en kalmering het beste medicijn.

De baby, tsja dat is een gewetensvraag, ik zou zeggen aangezien het kind ogenschijnlijk geen verwondingen heeft en het huilen niet ophoudt, we voor onze veiligheid en die van de slachtoffers, maar even moeten laten liggen.

Citaat
Nu het dak eraf is, kan de bijrijder weer wat beter ademhalen. De pijn in zijn nek blijft en hij wordt steeds misselijker door het bloed wat in zijn keel loopt. De tintelingen in armen en benen worden niet erger, maar verdwijnen ook niet nu het dak verwijderd is.
A = rochel
B = 18 p/m, sufficiënt
C = 96 p/m, normaal voelbaar, RR 150/90, CR normaal, bleek gelaat
D = A

T2 slachtoffer, ondanks de "bedreigde" A, ik zou voorstellen om deze persoon zo goe mogelijk manueel te immobiliseren en zeer gecontroleerd uit de auto te halen.  Ik dacht om maar een uitzuigapparaat te pakken met een yankeuer en indien mogelijk hem zijn eigen mond te laten uitzuigen, anders kan een ambumedewerker dat doen.  Mocht dit alles niet goed gaan, is het misschien een optie om hem te sederen en te intuberen met een plaatsing van een mond-maag sonde, braken zou in dit stadium erg vervelend zijn.  Ampulletje primperan kan een beetje helpen.

Citaat
De vriendin is inmiddels alleen nog maar bezig met de pijn in haar benen. Ze lijkt ook iets minder aanspreekbaar dan even daarvoor.
A = vrij
B = 24 p/m, iets oppervlakkiger
C = 100 p/m, iets weker, RR 100/55, CR vertraagd, bleek en wat klam uiterlijk
D = V

T1 slachtoffer, duidelijk een probleem in de circulatie, mogelijk door bloedverlies uit de beenfracturen maar even een snelle check van bekken en buik is op zijn plaats, deze persoon moet snel bevrijd worden maar dit wordt natuurlijk  bemoeilijkt door de passagier voor haar die we eigenlijk gecontroleerd willen bevrijden, fijn zo'n 3 deurs auto.  Een ander punt zijn inderdaad de neurologische toestand, pupillen en emv controleren.  Ze had al 2 infusen, maar ik wil niet te snel infunderen (permissive hypotension; leuke link http://www.trauma.org/resus/permissivehypotension.html)
Pijnbestrijding met ketamine en voor de ketamine in zoverre als het mogelijk is een top tot teen onderzoek

Citaat
De bestuurder krijgt het moeilijk! Met het verwijderen van het dak wordt meteen duidelijk dat er een stuk metaal in zijn zij prikt. Hij heeft inmiddels behoorlijk wat moeite met ademhalen en is erg angstig.
A = vrij
B = 36 p/m, insufficiënt, kreunend, cyanotisch uiterlijk, rechter thoraxhelft komt normaal op, links
      blijft staan, halsvenen raken iets gestuwd, trachea staat centraal
C = 110 p/m, iets weker, RR 100/70, CR iets vertraagd
D = A

T1
Tijd voor een naald decompressie van de linker thorax, lijkt een zich ontwikkelende spanningspneu.  Na de naalddecompressie kan het mmt een permanente drain aanleggen.  Mogelijk is intubatie alsnog noodzakelijk. (wordt dan wel face-to-face intubatie, iemand de ICET gedaan?)Controle op een fladderthorax is op zijn plaats.  
Metalen staaf in de thorax uiteraard niet verwijderen en met een behoorlijke afstand van de insteekopening laten doornemen door de brandweer, waarmee brandweer mannen????

uiteraard krijgen alle patienten 100% zuurstof en allemaal een lopend infuus.
Citaat
Jullie willen zo snel! We hebben nog 2 weken te gaan... Roll Eyes
Nou vooruit dan. Hier komt 'ie:
Golden hour is golden hour jorrin, haast is geboden. ;D

Dus brandweer ik wil met de bestuurder en de passagier achterin binnen nu en 10 minuten weg ::)   Ben bang dat, dat moeilij zal worden maar tijd is nu alles.  De passagier voorin moet indien mogelijk zoveel mogelijk ontzien worden, maar ik ben bang dat de beknelde benen van de achterin zittende passagier voor problemen gaan zorgen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #166 Gepost op: 18 mei 2005, 22:58:58
Golden hour is golden hour jorrin, haast is geboden. ;D



Bouw dan morgen maar een korte pauze in, want dan ben ik ff met andere dingen bezig. ;)

En: nee! Ik ga je morgen niet vertellen hoe het verder afloopt... ::)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #167 Gepost op: 23 mei 2005, 22:34:40
Excuses, de update heeft nogal op zich laten wachten. :-[ Mijn agenda zat even vol. Maar hier komt het dan:

De dame van rechtsachter is door Elles opgevangen. Zij kan dit met haar EHBO-diploma uitstekend af, zorgt voor ondersteuning van de pols dmv een mitella en houdt haar verder op de hoogte van wat er allemaal gaande is. Zodra er een pleeg vrij komt wordt ze even nagekeken. Haar nu alvast naar een ziekenhuis brengen haalt niets uit. Dit wil ze onder geen beding! Ze wil wachten tot de anderen uit de auto gehaald zijn.

Er is besloten de baby nog even te laten liggen. De slachtoffers in de auto kunnen de minuten niet missen. Voornamelijk de toestand van de bestuurder en de vriendin baart grote zorgen. Hoewel de vader hier aanzienlijk meer problemen mee heeft.

De bijrijder werkt mee waar mogelijk. Ondanks het feit dat hij ivm de fixatie van zijn hoofd weinig om zich heen kan zien, heeft hij heel goed in de gaten dat het naast en schuin achter hem serieus uit de hand loopt. Hij krijgt de misselijkheid redelijk onder controle, de tintelingen blijven, maar hij smeekt de hulpverleners alle aandacht eerst te leggen bij zijn vriendin en de bestuurder.
Hercontrole:
A = vrij
B = 16 p/m, sufficient
C = 90 p/m, normaal voelbaar, RR 155/90, CR normaal, iets bleek
D = A

De vriendin heeft het zwaar. Ze heeft enorm veel pijn, maar reageert inmiddels ‘vermoeid’. Ze reageert steeds minder.
Hercontrole:
A = vrij
B = 30 p/m, oppervlakkig
C = 120 p/m, week, RR 85/50, CR vertraagd, bleek en klam uiterlijk
D = V/P, pupilcontrole +/+, E 2/M 4/V 3.    Totaal RTS 9
Ze moet eruit! Maar is dat mogelijk zonder daarbij de bestuurder te benadelen?

Ook de bestuurder moet eruit!
Naalddecompressie heeft plaatsgevonden, maar nog voordat het MMT een permanente drain heeft kunnen aanleggen bouwt hij wederom spanning op.
Controle op een fladderthorax moet vooralsnog worden afgehaakt. Het slachtoffer geeft zoveel pijn aan dat hij wegtrekt en de metalen staaf op die manier alleen maar meer schade aanricht.

Hoe zit het met de tijd die de brandweer nodig heeft om in goed overleg met MMT en ambulancebemanning de slachtoffers te bevrijden?


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #168 Gepost op: 23 mei 2005, 23:10:11
Oke, we gaan direct over tot het uitvoeren van snelle reddingen voor alle drie de so die nog in het voertuig zitten.
In overleg met het MMT gaan we de so er zo snel mogelijk uithalen omdat bij sommige de situatie zeer snel achteruit gaat.

Zodra de slachtoffers uit het voertuig zijn en het kindje dmv de hoogwerker uit het huis is gehaald, worden de brandweerlieden die de hulpverlening hebben gedaan afgelost door de groep die buiten het huis stand-by staan.

Als alle slachtoffers naar het ziekenhuis zijn en het materiaal is opgeruimd kan in de tussentijd de VOA & T.R beginnen met hun onderzoek.

Hulpverleners zijn ook maar mensen!!!
Daarom wil ik dat er een ruimte wordt gezocht (brandweerkazerne of plaatselijke kantine) zodat de hulpverleners even kunnen bijkomen.
Ook zou ik mensen van Stichting Slachtofferhulp en een Bedrijfs Opvang Team (BOT-TEAM) tp willen laten komen om met de mensen te praten en of te luisteren, dit is toch een belangrijk stukje (trauma) verwerking na zo'n grote inzet.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #169 Gepost op: 25 mei 2005, 20:58:51
Te beginnen bij de bestuurder, ik zou zeggen 2de naalddecompressie en het mmt ondertussen doorlaten gaan met het plaatsen van een permanente drain, indien drain op zijn plaats zit, stel ik voor om hem te intuberen en te beademen.  Zodoende kan hij in ieder geval niet meer bewegen en het letsel verergeren.  De bijrijder aan de voorkant, wordt met een noodbevrijding uit de auto gehaald met zoveel mogelijk aandacht voor de wervelkolom.  Daarna kunnen we de vrouw, die achter hem zit, met een snelle bevrijding eveneens bevrijden.  Zij gaat hard achteruit en heeft dringend een ziekenhuis en operatiekamer nodig.

Kortom, brandweer veel werk aan de winkel,
Is er geen mogelijkheid om de passagier achter te bevrijden zonder degene die voorin zitten te  bevrijden???
zo niet dan plan zoals hierboven.

Opvang voor het aanwezige personeel is zeker een aandachtspunt.  Maar wat mij betreft nog iets te vroeg om daar aan te denken, ik heb even mijn handen vol......
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan