Wij nemen de dame onder onze hoede. Zetten haar in de bus en proberen haar te kalmeren door zoveel mogelijk uit te leggen wat er met de overige inzittenden gebeurt. Het zien van al die infuusslangen, kragen en planken zorgt vaak voor angst. Uitleg helpt.
Lijkt me een geweldig idee elles, mogelijk dat ze even van top tot teen nagekeken kan worden door de collega's die buiten staan. Daarna is uitleg en kalmering het beste medicijn.
De baby, tsja dat is een gewetensvraag, ik zou zeggen aangezien het kind ogenschijnlijk geen verwondingen heeft en het huilen niet ophoudt, we voor onze veiligheid en die van de slachtoffers, maar even moeten laten liggen.
Nu het dak eraf is, kan de bijrijder weer wat beter ademhalen. De pijn in zijn nek blijft en hij wordt steeds misselijker door het bloed wat in zijn keel loopt. De tintelingen in armen en benen worden niet erger, maar verdwijnen ook niet nu het dak verwijderd is.
A = rochel
B = 18 p/m, sufficiënt
C = 96 p/m, normaal voelbaar, RR 150/90, CR normaal, bleek gelaat
D = A
T2 slachtoffer, ondanks de "bedreigde" A, ik zou voorstellen om deze persoon zo goe mogelijk manueel te immobiliseren en zeer gecontroleerd uit de auto te halen. Ik dacht om maar een uitzuigapparaat te pakken met een yankeuer en indien mogelijk hem zijn eigen mond te laten uitzuigen, anders kan een ambumedewerker dat doen. Mocht dit alles niet goed gaan, is het misschien een optie om hem te sederen en te intuberen met een plaatsing van een mond-maag sonde, braken zou in dit stadium erg vervelend zijn. Ampulletje primperan kan een beetje helpen.
De vriendin is inmiddels alleen nog maar bezig met de pijn in haar benen. Ze lijkt ook iets minder aanspreekbaar dan even daarvoor.
A = vrij
B = 24 p/m, iets oppervlakkiger
C = 100 p/m, iets weker, RR 100/55, CR vertraagd, bleek en wat klam uiterlijk
D = V
T1 slachtoffer, duidelijk een probleem in de circulatie, mogelijk door bloedverlies uit de beenfracturen maar even een snelle check van bekken en buik is op zijn plaats, deze persoon moet snel bevrijd worden maar dit wordt natuurlijk bemoeilijkt door de passagier voor haar die we eigenlijk gecontroleerd willen bevrijden, fijn zo'n 3 deurs auto. Een ander punt zijn inderdaad de neurologische toestand, pupillen en emv controleren. Ze had al 2 infusen, maar ik wil niet te snel infunderen (permissive hypotension; leuke link
http://www.trauma.org/resus/permissivehypotension.html)
Pijnbestrijding met ketamine en voor de ketamine in zoverre als het mogelijk is een top tot teen onderzoek
De bestuurder krijgt het moeilijk! Met het verwijderen van het dak wordt meteen duidelijk dat er een stuk metaal in zijn zij prikt. Hij heeft inmiddels behoorlijk wat moeite met ademhalen en is erg angstig.
A = vrij
B = 36 p/m, insufficiënt, kreunend, cyanotisch uiterlijk, rechter thoraxhelft komt normaal op, links
blijft staan, halsvenen raken iets gestuwd, trachea staat centraal
C = 110 p/m, iets weker, RR 100/70, CR iets vertraagd
D = A
T1
Tijd voor een naald decompressie van de linker thorax, lijkt een zich ontwikkelende spanningspneu. Na de naalddecompressie kan het mmt een permanente drain aanleggen. Mogelijk is intubatie alsnog noodzakelijk. (wordt dan wel face-to-face intubatie, iemand de ICET gedaan?)Controle op een fladderthorax is op zijn plaats.
Metalen staaf in de thorax uiteraard niet verwijderen en met een behoorlijke afstand van de insteekopening laten doornemen door de brandweer, waarmee brandweer mannen?
uiteraard krijgen alle patienten 100% zuurstof en allemaal een lopend infuus.
Jullie willen zo snel! We hebben nog 2 weken te gaan... Roll Eyes
Nou vooruit dan. Hier komt 'ie:
Golden hour is golden hour jorrin, haast is geboden.
Dus brandweer ik wil met de bestuurder en de passagier achterin binnen nu en 10 minuten weg
Ben bang dat, dat moeilij zal worden maar tijd is nu alles. De passagier voorin moet indien mogelijk zoveel mogelijk ontzien worden, maar ik ben bang dat de beknelde benen van de achterin zittende passagier voor problemen gaan zorgen.