Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management

Auteur Topic: Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management  (gelezen 40067 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Je mag alles van de dokter verwachten  :P Als de dokter zelf maar beseft dat hij niet alles kan waarmaken, MMT is niet de Wehkamp van het ziekenhuis die de gezondheid bij de mensen thuis brengt.


Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dat geldt natuurlijk ook voor jouw vakgebied. Echter, een MMT arts die een luchtweg niet kan zekeren, kan beter thuis blijven. En zelfs met grote mate van expertise op dit gebied, is het soms verdomd lastig. Zo heb ik binnen mijn werkzaamheden als MMT arts drie maal moeten terugvallen op een spoed cricothyrotomie. Zelfs met die ervaring loop je heel soms tegen je eigen limieten aan. Dan houdt het gewoon op.

Expert.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Wanneer je als een kip zonder kop transporteert, loop je bovendien het risico dat je het kind mag overdragen aan de SEH arts, die vervolgens ook weer gaat lopen klooien met de luchtweg van het kind.

Even een kleine zijweg naar de opvang van een vitaal bedreigd kind in het ziekenhuis.

Ik kan de redenatie van Expert goed volgen; de afwegingen die prehospitaal worden gemaakt om te wachten op de MMT arts, of een scoop and run te doen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Maar wat nu als het wachten op het MMT langer duurt dan de transporttijd van de ambulance naar het ziekenhuis. Als er een vooraankondiging gedaan wordt, en gewaarborgd wordt dat er op de shockroom een kinderarts, een SEH arts en een anesthesioloog aanwezig is, mag ik aannemen dat er niet meer geklooid wordt met de ademweg?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Even een kleine zijweg naar de opvang van een vitaal bedreigd kind in het ziekenhuis.

Ik kan de redenatie van Expert goed volgen; de afwegingen die prehospitaal worden gemaakt om te wachten op de MMT arts, of een scoop and run te doen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Maar wat nu als het wachten op het MMT langer duurt dan de transporttijd van de ambulance naar het ziekenhuis. Als er een vooraankondiging gedaan wordt, en gewaarborgd wordt dat er op de shockroom een kinderarts, een SEH arts en een anesthesioloog aanwezig is, mag ik aannemen dat er niet meer geklooid wordt met de ademweg?


Dan moet je dus gaan rijden, want hoe eerder het kind adequaat zuurstof krijgt, hoe beter. Sterker nog, als ik bespeur dat mijn aankomsttijd langer in beslag gaat nemen dan de transportduur naar het ziekenhuis, zal ik altijd aan het ambulanceteam adviseren om te vertrekken. Het moet wel zin hebben wat je doet.

In een voorkomend geval wordt ook nog wel eens besloten tot een rendez voux. Maar zoals gezegd, het zijn soms heel lastige afwegingen. Ik spreek overigens uit ruime ervaring, wanneer ik schrijf dat de kinderarts nog aanrijdend is, terwijl het kind reeds is gepresenteerd op de SEH. Elke ambulanceverpleegkundige op dit forum, zal dit beamen. Om die reden wordt ons soms zelfs verzocht om door te vliegen naar het Ziekenhuis.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Dan moet je dus gaan rijden, want hoe eerder het kind adequaat zuurstof krijgt, hoe beter. Sterker nog, als ik bespeur dat mijn aankomsttijd langer in beslag gaat nemen dan de transportduur naar het ziekenhuis, zal ik altijd aan het ambulanceteam adviseren om te vertrekken. Het moet wel zin hebben wat je doet.

In een voorkomend geval wordt ook nog wel eens besloten tot een rendez voux. Maar zoals gezegd, het zijn soms heel lastige afwegingen. Ik spreek overigens uit ruime ervaring, wanneer ik schrijf dat de kinderarts nog aanrijdend is, terwijl het kind reeds is gepresenteerd op de SEH. Elke ambulanceverpleegkundige op dit forum, zal dit beamen. Om die reden wordt ons soms zelfs verzocht om door te vliegen naar het Ziekenhuis.

Expert.

Stel dat het je lukt om het ukkie nog bij ons te houden. Als jij denkt dat ECMO wel eens nuttig kan zijn, bij mijn weten zijn er maar twee ziekenhuizen die deze service aanbieden voor babies. Gaat de karavaan dan rechtstreeks richting het academisch centrum of kom je eerst nog bij de SEH arts terecht, terwijl de kinderarts nog thuis aan de aardappelen zit?

Scoop-and-run en aanvliegende helikopters gaat erg snel en niet alle ziekenhuizen hebben de mogelijkheden om zo snel daar op in te spelen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Stel dat het je lukt om het ukkie nog bij ons te houden. Als jij denkt dat ECMO wel eens nuttig kan zijn, bij mijn weten zijn er maar twee ziekenhuizen die deze service aanbieden voor babies. Gaat de karavaan dan rechtstreeks richting het academisch centrum of kom je eerst nog bij de SEH arts terecht, terwijl de kinderarts nog thuis aan de aardappelen zit?

Scoop-and-run en aanvliegende helikopters gaat erg snel en niet alle ziekenhuizen hebben de mogelijkheden om zo snel daar op in te spelen.


Dat is een ingewikkelde vraag. Aanvliegend is het moeilijk om de indicatie te stellen. Je zult toch eerst het kind zelf moeten zien. Eenmaal ter plaatste laat je leiden door goede argumenten en voortschrijdend inzicht. Het liefste ga ik primair naar een level I centrum en als het eventjes kan, passeer ik perifere ziekenhuizen. Dat leidt nogal eens tot commentaar.

Ik kan natuurlijk enorm zaaiverhaal ophangen, maar heel eerlijk heb ik de mogelijkheid tot ECMO pre-hospitaal nog nooit overwogen. Mij is niet bekend dat collega's dat wel hebben gedaan. Dat moet ik echt navragen.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Dat is een ingewikkelde vraag. Aanvliegend is het moeilijk om de indicatie te stellen. Je zult toch eerst het kind zelf moeten zien. Eenmaal ter plaatste laat je leiden door goede argumenten en voortschrijdend inzicht. Het liefste ga ik primair naar een level I centrum en als het eventjes kan, passeer ik perifere ziekenhuizen. Dat leidt nogal eens tot commentaar.

Ik kan natuurlijk enorm zaaiverhaal ophangen, maar heel eerlijk heb ik de mogelijkheid tot ECMO pre-hospitaal nog nooit overwogen. Mij is niet bekend dat collega's dat wel hebben gedaan. Dat moet ik echt navragen.

Expert.

Ik weet ook niet of het ooit is overwogen is, als het nooit overwogen is vraag ik me af waarom niet? Ik probeerde me de situatie voor te stellen dat MMT er snel is, kan intuberen en moet uitzuigen. Als primaire probleem bijvoorbeeld meconium aspiratie is kan het misschien prettig zijn om te weten of er een ECMO plek beschikbaar is. In 2013 is het een beetje vreemd als je eerst met het kindje naar Zutphen moet omdat ze daar even Nijmegen bellen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Ik weet ook niet of het ooit is overwogen is, als het nooit overwogen is vraag ik me af waarom niet? Ik probeerde me de situatie voor te stellen dat MMT er snel is, kan intuberen en moet uitzuigen. Als primaire probleem bijvoorbeeld meconium aspiratie is kan het misschien prettig zijn om te weten of er een ECMO plek beschikbaar is. In 2013 is het een beetje vreemd als je eerst met het kindje naar Zutphen moet omdat ze daar even Nijmegen bellen.


Ja.., je hebt een goed punt.

Expert


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Collegae,

Leuk om te zien dat er een prikkelend discussie ontstaat over dit onderwerp. Ik had zeker niet meteen aan ECMO gedacht in een dergelijke situatie. Ik wil wel even de zaak toelichten vanuit het perpectief van de ambulancezorg. Bij ernstig bedreigde kinderen hebben wij een sterk voorkeur voor een level 1 centrum zoals Expert al aangaf. Mijn persoonlijk opvatting, gebaseerd op eigen ervaring, is dat je beter de tijd kan overbruggen naar de hoogste echelon van zorg dan meteen naar de periferie rijden. Als wij daarbij op de expertise van de collega's bij het MMT kunnen leunen dan zullen we dat niet laten (ik hoop dat ik daarmee namens al mijn collega's spreek). Helaas zijn er altijd momenten waarop assistentie op korte termijn niet mogelijk is (weersomstandigheden, elders ingezet, geen primair inzet). Daarom is de afweging tussen doorrijden of in de periferie opvangen essentieel.

Net voor de kerst ben ik op een zaterdag bij een kind van 3 geweest met een traumatisch larynxoedeem bij een val tegen een tafelrand ter hoogte van de keel. Een ogenschijnlijk onschuldig ongeval met heel veel gevolgen. Het kind had zowel inspiratoir als forse expiratoire stridor bij centrale cyanose, een ademfrequntie van bijna 50 en een SPo2 van 61%. Er is geen primair inzet van het MMT geweest en daarom stond ik voor een moeilijk keuze: een rendez-vouz met onbekend aanvliegtijd of rijden naar de periferie op 6 minuten afstand. Ik heb gekozen voor een zorgvuldig overdracht naar de periferie en het kind te laten vernevelen met epinefrine 5/5. Het kind liet zich namelijk niet beademen door motorische onrust en ik wilde die toch al kleine lumen niet nog verder laten vernauwen door onjuist handelen. Op het moment dat het MMT zich inmeldde in de regio waren wij al bij de deur van de perifere SEH. Ik heb ze gevraagd om door te vliegen naar het ziekenhuis. Gelukkig was dat geen probleem. Het kind is voortreffelijk opgevangen door zowel de aanwezige kinderarts als anesthetist aldaar. Het kind is geintubeerd en daarna door het team overgebracht naar een level 1 centrum.

Ik heb twee dingen geleerd van deze inzet: hoe zieker het kind, hoe crucialer de gemaakte keuzes zijn EN epinefrine is een zeer effectief middel gebleken. Het kind knapte er flink van op. Dit moeten we niet te vaak meemaken maar ik vond het een uitdaging om het kind optimaal te behandelen. Gelukkig is de cricothyrodotomie set in de kast gebleven.....

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Op zich is die ECMO een mooie denkpiste in dergelijke casus zoals aangegeven door 024. Alleen vraag ik me af of die realistisch is. We starten hier wel vanuit een préhospitaal situatie. Indien het kind niet overlijdt aan een forse sepsis, MOF, aan de complicaties van de ECMO (dewelke in principe maximum een week mag toegepast worden), dan toch aan langdurige te lage oxygenatie. Laat ons eerlijk zijn: de mortaliteit is bijzonder groot evenals blijvende letsels.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Voor de leken onder ons:

Ik ben net gevraagd door één van de Mods de term ECMO uit te leggen: ECMO staat voor Extra Corporele Membraan Oxygenatie. Waar het op neerkomt is dat het bloed wordt voorzien van zuurstof via een machine in plaats van de eigen longen. Zieke longen werken niet optimaal waardoor de functie tijdelijk moet worden overgenomen. Het kind wordt in slaap gebracht en er wordt een slang in de nek ingebracht om het bloed af te voeren naar een kunstlong zodat de koolzuur kan worden verwijderd. Het bloed wordt dan weer voorzien van zuurstof en teruggebracht via de slang in de nek (dit zijn grote, belangrijke (slag)aders).

Wil je meer weten:
http://www.umcn.nl/Kinderziekenhuis/zorg/behandelingen/Pages/ECMO.aspx
http://www.umcn.nl/Kinderziekenhuis/zorg/behandelingen/Pages/ECMO.aspx

CM

Ps - mocht ik iets niet goed hebben dan word ik vast wel gecorrigeerd door de deskundigen hier...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon