Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management

Auteur Topic: Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management  (gelezen 40125 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Intuberen bij reanimatie op straat: nuttig?

Intuberen of gebruikmaken van een larynxmasker bij reanimaties buiten het ziekenhuis, leveren geen voordeel op in vergelijking met gewone ballonbeademing. Dit blijkt uit een Japanse, prospectieve studie. Kohei Hasegawa e.a. schrijven erover in JAMA.


lees verder

Bron: Medisch Contact




seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Ik kan me persoonlijk haast niet voorstellen dat zo`n complexe handeling (en onzekere luchtwegtoegang) als kapbeademing betere resultaten geeft boven de zekere luchtwegtoegang d.m.v. intubatie/supraglottische luchtwegtoegang. Ik vraag me af wat dan de reden is waarom de resultaten minder zijn bij intubatie/SGL

Wat zijn jullie meningen?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Ik kan me persoonlijk haast niet voorstellen dat zo`n complexe handeling (en onzekere luchtwegtoegang) als kapbeademing betere resultaten geeft boven de zekere luchtwegtoegang d.m.v. intubatie/supraglottische luchtwegtoegang. Ik vraag me af wat dan de reden is waarom de resultaten minder zijn bij intubatie/SGL

Wat zijn jullie meningen?


In de literatuur bestaat er sinds begin 2000 discussie over deze handeling, verricht in de pre-hospitale setting. Daarbij tref je mondjesmaat publicaties aan die de Nederlandse situatie beschouwen. Wat steeds naar voren komt is dat training en exposure belangrijke determinaten zijn van outcome. Binnen de Nederlandse ambulancesector bestaan er voor zover mij bekend geen uniforme eindtermen voor luchtwegmanagement. Bovendien is er geen complicatieregristratie en berust verslaglegging op zelfrapportage. Dit tesamen maakt luchtwegmanagement in de Nederlandse ambulancesector tot een ondoorzicht geheel.

Pre-hospitale intubatie is per definitie lastig. In de literatuur treft men een failure rate, dat varieert tussen de 5 en 20%! Daarnaast speelt ook het aantal intubatie pogingen een belangrijke rol.  

Expert.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Ik heb voor mijn afstudeeronderzoek ook onderzoek gedaan naar de intubatie scholing voor ambulanceverpleegkundigen en daar kwam hetzelfde naar voren, maar ook geen eenduidige stelling hoeveel minimale intubaties `voldoende` zouden zijn om bekwaam te worden/zijn

Wat is jouw mening hierin (en anderen natuurlijk)


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Belangrijk lijkt mij ook om zo ie zo een duidelijke onderzoek naar te doen naar de failure rate in de nederlandse situatie


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Ik denk dat dit onderzoek niet zo zeer gaat over het wel of niet beheersen van de intubatietechniek. Het onderzoek stelt vast dat geintubeerde patienten vaker overlijden dan de groep die op de kap is beademd.

Ik denk dat het te maken heeft met de instelling van de beademingsmachine (te hoge beademingsfrequentie) waardoor de druk in de thorax (intrathoracaal) stijgt. Daardoor kan er minder bloed via de holle lichaamsader (vena cava) naar het hart stromen. Daardoor is het volume bloed (cardiac output) dat je rond pompt door middel van compressies veel minder dan je eigenlijk wilt.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Ik denk dat dit onderzoek niet zo zeer gaat over het wel of niet beheersen van de intubatietechniek. Het onderzoek stelt vast dat geintubeerde patienten vaker overlijden dan de groep die op de kap is beademd.

Ik denk dat het te maken heeft met de instelling van de beademingsmachine (te hoge beademingsfrequentie) waardoor de druk in de thorax (intrathoracaal) stijgt. Daardoor kan er minder bloed via de holle lichaamsader (vena cava) naar het hart stromen. Dat maakt het logisch dat het volume bloed (cardiac output) dat je rond pompt door middel van compressies veel minder wordt dan je eigenlijk wilt.

Als je iemand prehospitaal intubeert wil nog niet zeggen dat je de beademingsmachine gaat gebruiken...integendeel. Met het gebruik van de Lucas(R) en Autopulse(R) wordt het ten zeerste afgeraden zo niet verboden.

Daarbij beadem ik liever zelf met de hand zodat ik voel wat ik doe en hoe het lichaam hierop reageert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Als je iemand prehospitaal intubeert wil nog niet zeggen dat je de beademingsmachine gaat gebruiken...integendeel. Met het gebruik van de Lucas(R) en Autopulse(R) wordt het ten zeerste afgeraden zo niet verboden.

Daarbij beadem ik liever zelf met de hand zodat ik voel wat ik doe en hoe het lichaam hierop reageert.

Ik ken de Lucas en AutoPulse niet. Ik neem aan dat beademingsapparatuur van de ambulance ook  end tidal CO2 meet. In combinatie met intubatie lijkt me dat een perfecte manier om te weten of je hele reanimatiepoging effectief is. Laag ETco2 zegt je al dat de cardiac output te laag is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Zie hiervoor o.a. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=16525

Dank je wel, had al het een vermoeden dat het daar om ging. Dat vind ik al helemaal niets voor ambulancediensten. Verpleegkundigen moeten gewoon zelf reanimeren en zich druk maken om hun patient. Tenzij de bedoeling is dat we over 5 jaar de verpleegkundigen gaan vervangen door debielen die het protocol dom volgen, AED aansluiten, de Lucas aansluiten en de patient naar de dokter brengen.