Het probleem is veel complexer. Intubatie vaardigheden spelen een belangrijke rol. Het aantal pogingen dat nodig is om de tube correct in situ te plaatsen correleert met oplopende mortaliteit. Naast de door jou aangehaalde bezwaren van van een verhoogde intrathoracale druk, blijkt tevens uit veel studies dat patiënten pre-hospitaal vaak extreem worden gehyperventileerd. Dit heeft grote consequenties voor de perfusie van het brein, evenals de perfusie van de coronairvaten.
Expert.
Sorry, ik was er vanuit gegaan dat de intubatie glad en soepel verloopt.
Ik lees overal hoe goed het in Nederland is geregeld, in buitenland moet de dokter komen en wij hebben uiterst bekwame ambulanceverpleegkundigen die voorbehouden handelingen mogen uitvoeren. Dat moet betekenen dat ze daar akelig goed in zijn.
In Nederland wordt dat heel goed bewaakt door de Inspectie, de politiek en de zorgverzekeraars. Zelfs de chirurg mag geen borstkankeroperaties meer uitvoeren omdat de vaardigheden een belangrijke rol spelen.
Je gaat me toch niet vertellen dat de broeder buiten het ziekenhuis zich kan veroorloven om slokdarmen te intuberen of minuten lang mag worstelen met laryngoscoop zonder dat iemand hem de extra patientenservice weer afneemt?