Collegae,
Leuk om te zien dat er een prikkelend discussie ontstaat over dit onderwerp. Ik had zeker niet meteen aan ECMO gedacht in een dergelijke situatie. Ik wil wel even de zaak toelichten vanuit het perpectief van de ambulancezorg. Bij ernstig bedreigde kinderen hebben wij een sterk voorkeur voor een level 1 centrum zoals Expert al aangaf. Mijn persoonlijk opvatting, gebaseerd op eigen ervaring, is dat je beter de tijd kan overbruggen naar de hoogste echelon van zorg dan meteen naar de periferie rijden. Als wij daarbij op de expertise van de collega's bij het MMT kunnen leunen dan zullen we dat niet laten (ik hoop dat ik daarmee namens al mijn collega's spreek). Helaas zijn er altijd momenten waarop assistentie op korte termijn niet mogelijk is (weersomstandigheden, elders ingezet, geen primair inzet). Daarom is de afweging tussen doorrijden of in de periferie opvangen essentieel.
Net voor de kerst ben ik op een zaterdag bij een kind van 3 geweest met een traumatisch larynxoedeem bij een val tegen een tafelrand ter hoogte van de keel. Een ogenschijnlijk onschuldig ongeval met heel veel gevolgen. Het kind had zowel inspiratoir als forse expiratoire stridor bij centrale cyanose, een ademfrequntie van bijna 50 en een SPo2 van 61%. Er is geen primair inzet van het MMT geweest en daarom stond ik voor een moeilijk keuze: een rendez-vouz met onbekend aanvliegtijd of rijden naar de periferie op 6 minuten afstand. Ik heb gekozen voor een zorgvuldig overdracht naar de periferie en het kind te laten vernevelen met epinefrine 5/5. Het kind liet zich namelijk niet beademen door motorische onrust en ik wilde die toch al kleine lumen niet nog verder laten vernauwen door onjuist handelen. Op het moment dat het MMT zich inmeldde in de regio waren wij al bij de deur van de perifere SEH. Ik heb ze gevraagd om door te vliegen naar het ziekenhuis. Gelukkig was dat geen probleem. Het kind is voortreffelijk opgevangen door zowel de aanwezige kinderarts als anesthetist aldaar. Het kind is geintubeerd en daarna door het team overgebracht naar een level 1 centrum.
Ik heb twee dingen geleerd van deze inzet: hoe zieker het kind, hoe crucialer de gemaakte keuzes zijn EN epinefrine is een zeer effectief middel gebleken. Het kind knapte er flink van op. Dit moeten we niet te vaak meemaken maar ik vond het een uitdaging om het kind optimaal te behandelen. Gelukkig is de cricothyrodotomie set in de kast gebleven.....
CM