Op zich is die ECMO een mooie denkpiste in dergelijke casus zoals aangegeven door 024. Alleen vraag ik me af of die realistisch is. We starten hier wel vanuit een préhospitaal situatie. Indien het kind niet overlijdt aan een forse sepsis, MOF, aan de complicaties van de ECMO (dewelke in principe maximum een week mag toegepast worden), dan toch aan langdurige te lage oxygenatie. Laat ons eerlijk zijn: de mortaliteit is bijzonder groot evenals blijvende letsels.
Ja, in het voorbeeld wat ik al aangaf is het zeker de moeite. Alleen is snelheid wel van belang. Het kind naar een perifeer ziekenhuis brengen en een dag later overplaatsen naar Rotterdam of Nijmegen maakt het er niet beter op. Je praat hier over gezonde babies met pech dat ze iets binnen hebben gekregen wat niet de bedoeling was.
ECMO moet je alleen gebruiken voor de babies waarvan je weet dat ze na een kortdurende behandeling gewoon een eerlijke kans hebben om grote jongens en meisjes te worden. De moeite wel waard toch om alles uit de kast te halen?
In feite hoeft het niet lastig te zijn voor de MMT arts om te weten of er een ECMO plek beschikbaar is. Een protocol is vrij simpel op te stellen voor een meldkamer ambulancedienst, het kan maar in twee ziekenhuizen. Laten we ook zo realistisch zijn dat als men toch afziet van ECMO zowel Rotterdam als Nijmegen geen slechte plek is om te liggen als klein ukkie met een reanimatie achter de rug.