Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management

Auteur Topic: Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management  (gelezen 40088 keer)

0 gebruikers (en 51 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Vraag je nu aan anderen wat Expert bedoeld?

Expert

Mag ik bij deze Expert zelf uitnodigen om aan Bartje en ons allen uit te leggen wat hij bedoelde cq zijn vraag over de wenselijkheid van hyperventilatie te beantwoorden


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Ik vraag aan Expert om uit te leggen wat hij bedoeld en aan hem/anderen of mijn gedachtengang juist is.
Mijn excuses voor de onduidelijkheid ;)
Gegroet!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
De kans op succes van je reanimatie hangt eerder af van een goede coronaire perfusiedruk dan van het behandelen van acidose. De pH intramyocardiaal daalt vaak verder tijdens de reanimatiepoging ondanks beademing + massage met behandeling van acidose.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
De kans op succes van je reanimatie hangt eerder af van een goede coronaire perfusiedruk dan van het behandelen van acidose. De pH intramyocardiaal daalt vaak verder tijdens de reanimatiepoging ondanks beademing + massage met behandeling van acidose.

De kans op succes van je reanimatie hangt eerder af van een effectieve doorbloeding van de hartspier dan van het behandelen van de verzuring. De zuurgraad in het hart daalt vaak verder tijdens de reanimatiepoging ondanks beademing + massage met behandeling van verzuring.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Dat is een Quicktrach, maar het gebruik in het echt is minder makkelijk dan op een pop (goh).


Ondingen! Je loopt het gevaar dat je de oesophagus perforeert.

Expert.


Bartje33

  • Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
De kans op succes van je reanimatie hangt eerder af van een goede coronaire perfusiedruk dan van het behandelen van acidose. De pH intramyocardiaal daalt vaak verder tijdens de reanimatiepoging ondanks beademing + massage met behandeling van acidose.

Dank  :)
Gegroet!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Dank  :)

Graag gedaan. Bartje bidt wel voor goede coronaire perfusie.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

De kans op succes van je reanimatie hangt eerder af van een effectieve doorbloeding van de hartspier dan van het behandelen van de verzuring. De zuurgraad in het hart daalt vaak verder tijdens de reanimatiepoging ondanks beademing + massage met behandeling van verzuring.


Mee eens. Echter, na return of spontaneous circulation (ROSC), is men vaak geneigd om in verband met  verzuring te hyperventileren. Hierdoor ontstaat een overshoot alkalosis. Juist dit heeft grote gevolgen voor de perfusie van het brein.

Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Graag gedaan. Bartje bidt wel voor goede coronaire perfusie.


Anders ben je in de bonen!

Expert.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Even een kleine zijweg naar de opvang van een vitaal bedreigd kind in het ziekenhuis.

Ik kan de redenatie van Expert goed volgen; de afwegingen die prehospitaal worden gemaakt om te wachten op de MMT arts, of een scoop and run te doen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Maar wat nu als het wachten op het MMT langer duurt dan de transporttijd van de ambulance naar het ziekenhuis. Als er een vooraankondiging gedaan wordt, en gewaarborgd wordt dat er op de shockroom een kinderarts, een SEH arts en een anesthesioloog aanwezig is, mag ik aannemen dat er niet meer geklooid wordt met de ademweg?

Wat mij betreft wordt er sowieso niet geklooid met de ademweg. Wij ondernemen dezelfde stappen als intra-muraal en maken dezelfde overwegingen. Waar wij mee zitten is een relatief gebrek aan ervaring.  Soms is het toch de moeite waard om te wachten op hetMMT want wij willen wel graag dat het kind in een geschikt centrum komt.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon