Even terug naar het LMA als device. Interessante ontwikkeling. Ooit geïntroduceerd voor electieve ingrepen op indicatie. Als anesthesioloog heb ik er moeite mee de luchtweg van een acute patiënt op deze manier te controleren. Ik ken echt de beperkingen van de pre-hospitale situatie wel en ik ben van mening dat er nuance is.
Naar het device als hulpmiddel in de pre-hospitale setting begint mondjesmaat wat onderzoek te verschijnen. De kwaliteit van dat onderzoek laat te wensen over, omdat het veelal onderzoek betreft naar handelingsvaardigheid op poppen. Tussen de regels door lees je wel dat het inbrengen van een LMA gemakkelijker is dan Bag Valve Mask Ventilation (BVMV). Kapbeademing dus.
Zoals aan ieder device zitten er ook behoorlijk wat nadelen aan vast. Om die in perspectief te plaatsen staan de letters LMA bij voor; Laryngospasme, Malposition & Airwayproblems. De luchtweg is niet definief gezekerd met een LMA. Maar goed, dat geldt ook voor BVMV. Je moet oppassen met je beademingsdrukken die de 20 cm H2O niet mogen overstijgen. Het maakt de combinatie met uitwendige hartmassage lastig. Bovendien vinden er pre-hospitaal veel positieveranderingen en transfers plaats die gemakkleijk aanleiding geven voor malopistion. Voordeel is weer dat je relatief snel een manier hebt om je patient fatsoenlijk te oxygeneren en te ventileren ter overbrugging, of in afwachting van meer expertise op het gebied van airway management. Dan doe je dus iets heel erg goed als ambualnceteam.
CM, ik ben erg benieuwd hoe de scholing eruit gaat zien met het oog op de introductie van de LMA binnen jullie dienst.
Expert