Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management

Auteur Topic: Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management  (gelezen 40038 keer)

0 gebruikers (en 37 gasten bekijken dit topic.

nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #140 Gepost op: 25 januari 2013, 15:07:13
Als ze het al ooit hebben gedaan.

Expert
Vandaar al mijn nuance ten op opzichte van ambulance verpleegkundigen: in de praktijk zal vrijwel geen enkele algemeen militair verpleegkundige ooit hebben geïntubeerd, maar tot enige tijd geleden was het nog wel iets wat op papier tot de handelingen/mogelijkheden behoorde.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #141 Gepost op: 25 januari 2013, 18:40:34
Nu zijn het de AMA's die nooit intuberen die het moeten kunnen indien nodig  O0
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #142 Gepost op: 25 januari 2013, 20:18:13

Nu zijn het de AMA's die nooit intuberen die het moeten kunnen indien nodig  O0


Correct!

Expert


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #143 Gepost op: 26 januari 2013, 10:59:58
Vandaar al mijn nuance ten op opzichte van ambulance verpleegkundigen: in de praktijk zal vrijwel geen enkele algemeen militair verpleegkundige ooit hebben geïntubeerd, maar tot enige tijd geleden was het nog wel iets wat op papier tot de handelingen/mogelijkheden behoorde.

Wellicht een beetje off-topic, maar hoe zit het met de Prakitsche Te Werkstelling  bij de ama's? Juist om alle voorbehouden en risicovolle handelingen te blijven oefenen en in de praktijk uit te voeren? Ik weet dat er voor een aantal para-medische beroepen binnen defensie vaak weinig tijd is om te PTW'en.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #144 Gepost op: 26 januari 2013, 23:02:32
Voor de leken onder ons:

Ik ben net gevraagd door één van de Mods de term ECMO uit te leggen: ECMO staat voor Extra Corporele Membraan Oxygenatie. Waar het op neerkomt is dat het bloed wordt voorzien van zuurstof via een machine in plaats van de eigen longen. Zieke longen werken niet optimaal waardoor de functie tijdelijk moet worden overgenomen. Het kind wordt in slaap gebracht en er wordt een slang in de nek ingebracht om het bloed af te voeren naar een kunstlong zodat de koolzuur kan worden verwijderd. Het bloed wordt dan weer voorzien van zuurstof en teruggebracht via de slang in de nek (dit zijn grote, belangrijke (slag)aders).

Wil je meer weten:
http://www.umcn.nl/Kinderziekenhuis/zorg/behandelingen/Pages/ECMO.aspx
http://www.umcn.nl/Kinderziekenhuis/zorg/behandelingen/Pages/ECMO.aspx

CM


http://www.youtube.com/watch?v=7Y6KYp49qRg


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #145 Gepost op: 27 januari 2013, 13:25:49
Wellicht een beetje off-topic, maar hoe zit het met de Prakitsche Te Werkstelling  bij de ama's? Juist om alle voorbehouden en risicovolle handelingen te blijven oefenen en in de praktijk uit te voeren? Ik weet dat er voor een aantal para-medische beroepen binnen defensie vaak weinig tijd is om te PTW'en.

RemRoof
Helemaal zeker weet ik het niet, maar het zal afhankelijk zijn van plaatsing, leidinggevende, de AMA zelf, toekomstige inzetten van de AMA, enz.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #146 Gepost op: 27 januari 2013, 13:48:52
Helemaal zeker weet ik het niet, maar het zal afhankelijk zijn van plaatsing, leidinggevende, de AMA zelf, toekomstige inzetten van de AMA, enz.

Bedankt voor het antwoord. Maar hoe houd jij dan dadelijk je BIG-registratie geldig?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #147 Gepost op: 27 januari 2013, 14:35:39
AMAs zijn in dienst van het leger als huis/bedrijfsarts wanneer ze niet uitgezonden zijn, da's voor het BIG register voldoende.
Verder geldt voor de voorbehouden handelingen bekwaam maakt bevoegd.
Arts  www.alphalog.nl


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #148 Gepost op: 27 januari 2013, 15:00:04
Het gaat een beetje offtopic, maar het verschil zit hem in de uren eis die de wet BIG stelt. Die geldt wel voor verpleegkundigen en niet voor artsen, en is grof samengevat een eis dat een verpleegkundige minimaal 8 uur per week verpleegkundige dingen moet doen om ingeschreven te kunnen blijven in het BIG register als verpleegkundige.

Er zijn verpleegkundige functies binnen defensie waar je nauwelijks verpleegkundige dingen doet waar de wet BIG op doelt, en om daarin bekwaam te blijven maar vooral ook om als verpleegkundige ingeschreven te kunnen blijven staan zijn er praktische tewerkstellingen (ptw's) voor deze groepen verpleegkundigen binnen defensie, wat vaak betekent dat zij 3 maanden per jaar in een relatieziekenhuis van defensie werken (maar dit hoeft niet altijd, sommigen werken bijvoorbeeld tijdelijk op een gezondheidscentrum van defensie).

Omdat de uren eis dus niet geldt voor AMA's (zoals Delta al aangaf) is er voor AMA's niet de noodzaak om een ptw te doen omdat zij anders hun titel 'arts' verliezen. Echter:
Verder geldt voor de voorbehouden handelingen bekwaam maakt bevoegd.
om bekwaam te blijven zijn daar zoals eerder gezegd meen ik ook voor AMA's mogelijkheden voor. Het zullen dan echter sowieso geen drie maanden zijn zoals je dus wel eens bij verpleegkundigen ziet.

Om het weer iets meer naar het onderwerp te relateren: voor een AMA doe alleen werkzaam is op een gezondheidscentrum en waar dus binnen 15 minuten een ambu staat, is het niet zo belangrijk om bekwaam te zijn in intuberen als voor een AMA die ingezet wordt in een land waar hij/zij niet kan terug kan vallen op civiele diensten.

Meer vragen kunnen anders wel per PM, blijft het hier wat meer bij het onderwerp.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #149 Gepost op: 27 januari 2013, 15:05:02

Om het weer iets meer naar het onderwerp te relateren: voor een AMA doe alleen werkzaam is op een gezondheidscentrum en waar dus binnen 15 minuten een ambu staat, is het niet zo belangrijk om bekwaam te zijn in intuberen als voor een AMA die ingezet wordt in een land waar hij/zij niet kan terug kan vallen op civiele diensten.


Okay nOne,

Stel die AMA intubeert iemand in het buitenland. En dan….?

Expert