Middelbrand (zolder woning) Julianastraat - Hoogezand 14-01-2013

Auteur Topic: Middelbrand (zolder woning) Julianastraat - Hoogezand 14-01-2013  (gelezen 1964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
p2kflex
13:43:56 14-01-13GROUP-1P 1 Woningbrand JULIANASTRAAT 157 HOOGEZAND 012133
0400021BRW Veiligheidsregio Groningen (Voorlichting) (Alarmcode)
0400111BRW Veiligheidsregio Groningen (OvD Midden) (Alarmcode)
0400310BRW Veiligheidsregio Groningen (OvD Midden) (VC3 / DA-OD 3593)
0400505BRW Hoogezand (TS/SB 2133)
0400523BRW Hoogezand (Blusploeg 3)
0400529BRW Hoogezand (Kazernetechniek)
p2kflex
13:57:07 14-01-13GROUP-1P 1 Woningbrand (NB:Middel Br) JULIANASTRAAT 157 HOOGEZAND 012131
MB0400021BRW Veiligheidsregio Groningen (Voorlichting) (Alarmcode)
MB0400111BRW Veiligheidsregio Groningen (OvD Midden) (Alarmcode)
MB0400310BRW Veiligheidsregio Groningen (OvD Midden) (VC3 / DA-OD 3593)
MB0400501BRW Hoogezand (TS 2131)
MB0400521BRW Hoogezand (Blusploeg 1)
MB0400523BRW Hoogezand (Blusploeg 3)
MB0400524BRW Hoogezand (Blusploeg 4)
MB0400529BRW Hoogezand (Kazernetechniek)




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 14:01:16
Brandweer Groningen @BRWGroningen

We zijn onderweg naar een brandmelding aan de Julianastraat in Hoogezand. Volgens meldster is er sprake van rookontwikkeling onder het dak.
1:49pm · 14 Jan 13 ·

We zijn ter plaatse aan de Julianastraat, Hoogezand. Woningbrand. Forse rookontwikkeling zolder. Het gaat om een twee-onder-een-kap woning.
1:55pm · 14 Jan 13

Woningbrand Hoogezand is nu uitslaand. Er is opgeschaald naar middelbrand. Tweede blusvoertuig onderweg.
1:57pm · 14 Jan 13 ·




DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2013, 15:27:05
Schuim....

Is het niet zo dat de brand nu juist naar binnen gejaagd wordt omdat het schuim de zuurstof weghaalt? Vuur blijft volgens mij dan zijn brandstof zoeken, welke dan binnen nog te vinden is!

Correct me if i'm wrong!
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2013, 17:40:57
Hoogezand - Uitslaande brand verwoest zolderverdieping van woning

Hoogezand - Uitslaande brand verwoest zolderverdieping van woning
Marcel Klip·    
Gepubliceerd op 14 jan 2013
Citaat
Hoogezand - Een uitslaande brand heeft maandagmiddag de zolderverdieping van een woning aan de Julianastraat in Hoogezand verwoest door brand. De brand werd rond 13.43 uur ontdekt en was bij aankomst van de brandweer al uitslaand. Door snel ingrijpen kon de brandweer voorkomen dat de brand oversloeg naar de buren, wel heeft de woning rook en waterschade opgelopen. De woning waar de brand is begonnen is door de brand onbewoonbaar, hoe de brand is ontstaan is nog niet bekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2013, 14:02:11
Schuim....

Is het niet zo dat de brand nu juist naar binnen gejaagd wordt omdat het schuim de zuurstof weghaalt? Vuur blijft volgens mij dan zijn brandstof zoeken, welke dan binnen nog te vinden is!

Correct me if i'm wrong!

Ik denk dat jou veronderstelling wel erg meevalt. Zoals je kan zien zijn ze met nablussen bezig: ze maken het dak open en spuiten er dan schuim op, werkt heel simpel. De brand 'naar binnen jagen' wordt vaak op het HV-forum gebruikt maar m.i. vaak ten onrechte: als je met een straal keihard naar binnen staat te blazen zal er vooral veel water/schuim binnen terecht komen waarbij de felheid in principe verminderd. Ongetwijfeld gaat de brand beetje bij beetje ergens anders heen kruipen maar hey.. daar is het nablussen en slopen toch voor?

De vraag is natuurlijk wel of het heel voordelig is, gezien de grotere waterschade en doeltreffendheid ten opzichte van een binnenaanval, maar dat neemt niet weg dat ik erbij blijf dat je een brand niet zo snel een andere kant op kan jagen als het een eenvoudige kamer/zolderbrand betreft.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Exile

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2013, 16:05:44
Ik denk dat jou veronderstelling wel erg meevalt. Zoals je kan zien zijn ze met nablussen bezig: ze maken het dak open en spuiten er dan schuim op, werkt heel simpel. De brand 'naar binnen jagen' wordt vaak op het HV-forum gebruikt maar m.i. vaak ten onrechte: als je met een straal keihard naar binnen staat te blazen zal er vooral veel water/schuim binnen terecht komen waarbij de felheid in principe verminderd. Ongetwijfeld gaat de brand beetje bij beetje ergens anders heen kruipen maar hey.. daar is het nablussen en slopen toch voor?

De vraag is natuurlijk wel of het heel voordelig is, gezien de grotere waterschade en doeltreffendheid ten opzichte van een binnenaanval, maar dat neemt niet weg dat ik erbij blijf dat je een brand niet zo snel een andere kant op kan jagen als het een eenvoudige kamer/zolderbrand betreft.
Op de video is te zien dat het schuim/one-seven niet alleen wordt gebruikt tijdens het nablussen. Op 0:42 is te zien dat de brand nog uitslaand is door het dakraam. Binnen woedt de brand dus nog volop. Op dat zelfde moment in de video is te zien dat er al een laag schuim over het dak heen ligt en dat er vanaf beneden nog meer schuim op (lees: over) het dak gespoten wordt.
Weet iemand toevallig of er ook een binnenaanval is uitgevoerd? Of heeft men alleen vanaf buiten geblust?


Mark Heemskerk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2013, 11:47:27
@Exile Bij deze woningbrand is een binnenaanval uitgevoerd.
(aanvalsploeg)