Geneeskunde studeren(?)

Auteur Topic: Geneeskunde studeren(?)  (gelezen 13478 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2013, 12:57:55
In Amerika waar het BaMa systeem vandaan komt stopt de bulk van de studenten na de Bachelor, en is de Master alleen voor diegenen die op universitair onderzoeksniveau verder willen. Hier is de Bachelor een halve studie.

Toch een kleine correctie: de universitaire bachelor is een halve studie. De bachelor verpleegkunde leidt bijv.tot een beroepstitel.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2013, 13:08:34
Ik heb naar aanleiding van je bericht, Auditor, nog een (voor mij) logisch vervolgvraag:

Is er zoveel verschil is in de Bachelor's, hoe zit het dan met de Master's opleidingen? Je hoeft namelijk helemaal niet bij een universiteit een Master's te volgen, het kan ook bij een hogeschool.

Ik ben benieuwd want tot op zekere hoogte kan ik je verhaal wel begrijpen maar een Master's titel is internationaal erkend en zou overal dezelfde zwaarte qua studie moeten hebben, toch?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2013, 14:07:44
Ik heb naar aanleiding van je bericht, Auditor, nog een (voor mij) logisch vervolgvraag:

Is er zoveel verschil is in de Bachelor's, hoe zit het dan met de Master's opleidingen? Je hoeft namelijk helemaal niet bij een universiteit een Master's te volgen, het kan ook bij een hogeschool.

Ik ben benieuwd want tot op zekere hoogte kan ik je verhaal wel begrijpen maar een Master's titel is internationaal erkend en zou overal dezelfde zwaarte qua studie moeten hebben, toch?

CM

Het verschil tussen de bachelors op een universiteit en een HBO is inderdaad al erg groot. Dat verschil wordt bij de master alleen maar groter. Daarnaast is de HBO master iets nieuws van de laatste jaren. Niet alle HBO's bieden het aan, en als ze het aanbieden ook niet voor alle studies. Ik zie de toegevoegde waarde ook totaal niet. Zelfs met een HBO master heb je nog niet de academische vaardigheden die je hebt met een universitaire bachelor. Er zijn maar erg weinig mensen die na een HBO bachelor kiezen voor een HBO master. Verreweg de grootste groep die besluit na het HBO door te studeren kiest voor een universitaire master.

Overigens worden ze daar ook niet zomaar toegelaten. Praktisch alle universiteiten hebben een pre-master programma van 1 jaar voor mensen die vanaf het HBO komen. In dat jaar worden ze in heel veel theorie en academische vaardigheden bijgespijkerd voor je aan de master mag beginnen. Vaak is het programma een selectie van bachelor vakken.

De titels zijn wederom ook niet gelijk, op HBO wordt je master, op een universiteit master of science / master of arts.

Opleidingen hebben totaal niet de zelfde zwaarte of erkenningen, zowel nationaal als internationaal niet. (nationaal iets meer, maar dat is het gevolg van het oude stelsel met drs. en ir. waar het wel vergelijkbaar was qua niveau) De titels bachelor en master zijn geen beschermde titels.  doctorandus en ingenieur (zowel ir. universitair als ing. HBO) zijn wel beschermde titels. Je kunt dus ook gewoon een mastertitel kopen online van buitenlandse universiteiten, volkomen legaal en je diploma is net zo geldig. Dat is dus waarom je op je CV altijd aangeeft waar je je graad behaalt hebt. Alleen de graad zegt eigenlijk niets meer.

Bij mijn diploma zat ook een 6 pagina lange diploma bijsluiter van de universiteit met daarin een toelichting over wat een graad van de technische universiteit Eindhoven inhoudt, wat dit specifieke studie programma omvat, wat verwacht kan worden van iemand met dat diploma, welke accreditatie commissies de opleiding controleren, wie ze mogen bellen bij vragen over het diploma of de opleiding etc.
Allemaal omdat dankzij de BaMa structuur je diploma's veel moeilijker kunt vergelijken. Ik ben dus erg blij dat ik van mijn universiteit een diploma krijg waar op staat dat ik zowel MSc. als het oude (wettelijk beschermde) ir. mag voeren. (alleen niet tegelijkertijd) Beide zijn ze het resultaat van de zelfde opleiding, maar de ir. is toch gewoon door zijn beschermde status wat waardevoller.

Het verschil met de VS zie je trouwens ook in de UK waar inderdaad ook veel mensen na hun bachelor de arbeidsmarkt op gaan en dan vaak via traineeships aan hun carriere beginnen en waar slechts een kleinere groep via "gradschools" een master of PhD gaat doen. Tijdens een reis in de VS ben ik met veel net afgestudeerde Britten op pad geweest, die snapte totaal niet dat iedereen hier na zijn bachelor gewoon door ging met een master.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2013, 15:04:33
Kleine toevoeging om even bij de openings post aan te sluiten. Geneeskunde is wel een klein beetje een uitzondering als je het vergelijkt met andere academische opleidingen. Voornamelijk door de grote hoeveelheid co-schappen, er gaan in verhouding veel meer mensen nog promoveren na hun studie en er wordt stukken meer gepubliceerd. Al zit er ook weer een wereld van verschil tussen in de manier van publiceren, maar dat verschilt bij heel veel vakgebieden. In de electrical engineering zijn alle publicaties 6 pagina's lang en heb je een halve pagina prior research. In de industrial engineering moet je niet aankomen met een paper van 6 pagina's want dan kijken ze je aan als: "de vrouw had geen zin dit weekend dus je bent maar iets op papier gaan zetten?" Andere vakgebieden, andere manier van werken, andere standaarden.