Middelbrand (boerderij met kattenopvang) Beldam - Lucaswolde 16-01-2013

Auteur Topic: Middelbrand (boerderij met kattenopvang) Beldam - Lucaswolde 16-01-2013  (gelezen 12856 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 21 januari 2013, 00:24:01
Net terug van 2 dagen Kattenbos. Heb vanavond nog 5 katten weggebracht naar een pension in mijn provincie. Wat een drama-rit. Met dank aan de late melding van de afsluiting van de Ketelbrug - en zelfs het gedurende meerdere uren niet melden van deze afsluiteing bij de file-informatie. Grrrr!

De afgelopen 2 dagen heb ik me een beeld gevormd van de situatie. Diep treurig. De woning - niet alleen het huis van de beheerster maar ook van veel binnenkatten - is bijna geheel verwoest en ingestort. 9 katten zijn nog steeds spoorloos. Het betreft allemaal binnenkatten, waaronder Xena, de witte "mascotte" van het Kattenbos. Sommige katten zijn volgens melding van brandweermensen de brandende woning weer ingevlucht.
Onderzoekers van de verzekering, aangevuld met een TBO'er in opleiding van Groningen, hebben zaterdag in de verbrande woning geen lichaampjes gezien. Dat bleek geen wonder: in bijna de hele woning ligt een laag geblakerd, bevroren puin van minstens 50 cm diep. Mogelijk worden bij de komende sloop nog restjes gevonden, zodat er in ieder geval zekerheid is dat zij dood zijn.
Eén vermiste kat hebben we dood gevonden in een naastgelegen weiland. Ze had geen brandwonden. Het kan de schok zijn geweest- of de snijdende kou in het onbeschutte veld.
Alle overlevende katten - op enkele na die zich tot nu toe nog niet hebben laten vangen - zijn intussen ondergebracht bij kattenpensions elders, tot in de provincie Utrecht toe. Zij kunnen pas weer terug wanneer de woning is afgebroken en weer is opgebouwd - (wat tijden kan duren) of de beheerster de komende tijd een vervangende lokatie kan vinden.
Wordt vervolgd!

Ik heb vele foto's gemaakt van de situatie. Enkele daarvan hoop ik de komende week op het forum te kunnen plaatsen.
Wordt vervolgd!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

I1985

• Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 21 januari 2013, 00:28:41
Bedankt voor de update Tijgernest, maar vooral ook heel mooi en goed dat je daar hebt kunnen helpen. Dat alle katten het gered zouden hebben was misschien ook wel te mooi om waar te zijn, maar elke overleden kat is er een te veel.  :'(

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #32 Gepost op: 21 januari 2013, 00:36:20
Thanx voor de informatie, maar wat blijkt het toch een ramp... :( Met zo'n 2100 views zullen er hopelijk genoeg mensen zijn die het ook aangrijpt en de donatieknop gebruiken!

I1985

• Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 21 januari 2013, 00:39:41
Ja inderdaad. Zit momenteel niet ruim bij kas, maar zal morgen even kijken wat ik kan missen om Lenicka en de katten te helpen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2013, 00:41:14
Met zo'n 2100 views zullen er hopelijk genoeg mensen zijn die het ook aangrijpt en de donatieknop gebruiken!

Het kan natuurlijk geen kwaad om dat nog even te herhalen!

Giro: 264 929 t.n.v. Stichting Kattenbos te Lucaswolde
IBAN: NL43INGB0000264929
BIC: INGBNL2A

Wil je helpen? Helaas gaat alleen de zon voor niets op, dus financiële steun is het allerbelangrijkste om straks uit deze situatie weer iets moois op te kunnen bouwen. Vermeldt a.u.b. uw emailadres bij de overschrijving zodat we u op een later moment kunnen bedanken!

Spulletje als dekens, krabpalen, kattenbakken etc. deze kunnen we nu niet opslaan. MAAR als we straks (en dat gaat even duren) er weer helemaal klaar voor zijn dan kunnen we deze absoluut gebruiken. Voor nu wil ik je dan ook vragen de spullen te bewaren en ons je emailadres en/of telefoonnummer te geven. Zodra we de katten weer kunnen opvangen, nemen we contact met je op.
Je gegevens kun je anoniem kwijt door ons een bericht op de website achter te laten of een bericht te sturen naar d.vanruiten@telfort.nl

Alvast bedankt voor jullie inzet en hulp!!!!

Via de website zullen we jullie op de hoogte proberen te houden.
http://www.stichtingkattenbos.nl/33714429
Samen sterk in de hulpverlening!

Catwoman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #35 Gepost op: 21 januari 2013, 13:51:00
Het zou natuurlijk ook geen kwaad kunnen als iedereen hierover ook nog iets op zijn/haar eigen Facebook pagina zou zetten.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #36 Gepost op: 22 januari 2013, 01:20:14
Ik heb vele foto's gemaakt van de situatie. Enkele daarvan hoop ik de komende week op het forum te kunnen plaatsen.
Wordt vervolgd!

Enkele foto's van welgewaardeerd lid Tijgernest:

De entree:

De ruïne van wat tot vorige week de woonkamer was van het Kattenbos. Hier leefden de meeste binnenkatten....

De uitgebrande voorraadkamer van het Kattenbos:

Wat overbleef van de keuken van het Kattenbos:

Restanten van "Kattenspinsels", het blad van het verbrande Kattenbos:

De voorzijde van het uitgebrande Kattenbos:

Ingang van wat ooit de ziekenkamer van het Kattenbos was:

De slaapkamer:

Overzicht vanaf het pad:

Een blik in de uitgebrande slaapkamer van het Kattenbos:

Voordeur van het Kattenbos:

I1985

• Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 22 januari 2013, 18:14:48
Wat een trieste aanblik.  :'(

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2013, 00:01:20
Mocht je het Kattenbos willen steunen: mijn foto's mogen vrij worden gebruikt voor publicaties t.b.v. donatiedoeleinden. Ik heb er nog veel meer....gewoon vragen als je ze wilt gebruiken.

Donaties kunnen naar het gironummer dat is vermeld op de website. http://www.stichtingkattenbos.nl/33714429
Er is veel geld nodig om de boel te saneren (een tikkie asbest.....) en af te breken, vergunningen aan te vragen, nieuw te bouwen, te zorgen voor tijdelijk onderdak, voedsel en verzorging voor alle katten.........pfff.

Wordt vervolgd!

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2013, 22:07:24
Berichtje van Lenicka

Lieve lieve mensen!!!!!!
Eindelijk heb ik een beperkte toegang tot internet en kan dus even reageren. Er komt zo verschrikkelijk veel op me af dat het niet te overzien is. Op dit moment is mijn eerste prioriteit om alle nog op het terrein rondlopende katten te vangen.
Dat gaat moeizaam. Het zijn de schuwste katten , ze zijn getraumatiseerd , ze hebben het koud , het water dat we neerzetten is in een uur bevroren , de brokjes die we neerzetten worden heel snel door de vogels opgegeten want die hebben ook honger - 1 merel zat al in een vangkooi- dus het is veel geduld en veel tijd hebben. Vandaag hebben we nog 3 katten gevangen waarvan 1 die we vanaf het begin niet gezien  hadden en die we al op de lijst met definitief vermiste katten hadden staan. Er zijn helaas nog 8 katten die we vanaf dag 1 niet meer gezien hebben. Maar we hebben nog hoop!!!!!
Hoop is ook wat me op de been houdt. Er komt zo verschrikkelijk veel tegelijk op me af. Mijn eerste zorg zijn de katten maar daar hebben de verzekering , de asbestsanering en al die andere instanties geen boodschap aan en geen begrip voor. Ze lopen in witte pakken over het terrein en verstoren de rust die ze nodig hebben om op enigszins vertrouwde plekken in de vangkooien te lopen.
Verder zijn er al een groot aantal katten naar andere opvangen en pensions. Fantastische mensen die bijna een uur nadat het bekend werd al reageerden. Verschrikkelijk dat afscheid van al je geliefde katten , al hebben ze een prachtige en vooral veilige plek , ze zijn toch uit hun vertrouwde omgeving gehaald na een afschuwelijke ervaring en nu kan ik noch de anderen hier , ze troosten.
Al die lieve mensen laten gelukkig regelmatig weten hoe het met ze gaat en die berichten zijn positief. Een aantal katten zit nog in de gedeeltes die gespaard zijn gebleven en gaan nog naar andere adressen.

Even een persoonlijk iets. Ik heb me nooit gerealiseerd wat het kan betekenen dat je op een gegeven moment in het leven naar een brandend huis staat te kijken - ik mocht toen van de brandweer niet meer het terrein op- en dat daar alles wat je hebt , al je foto's , alles wat je ooit aan leuke lieve dingetjes bij elkaar hebt gesprokkeld in het leven , alles , echt alles is weg. Zoals ik in huis liep toen ik de brand ontdekte en begon met de katten eruit te krijgen , zo stond ik buiten. Even van tevoren leefde ik gelukkig en tevreden met mijn katten in een warm veilig huis , dacht ik , en binnen tien minuten was dat een hel geworden. Zowel voor mij als voor de katten. De regie heb je niet meer in handen.
Er liepen enorm veel brandweermensen rond die mij nog enige tijd de kans gaven om katten die verdwaasd op het terrein liepen te vangen en in een veilige ruimte te zetten.
Mijn dochter was snel aanwezig en Kitty die ik al heel lang ken is meteen uit haar bed gesprongen en zo ,terwijl de brand nog lang niet geblust was , al 15 katten naar Kat in nood kunnen brengen en naar mijn dochter. Dat waren de eerste die onder dak waren.
Hierna ben ik de volgorde van hoe ze weggingen een beetje kwijt op dit moment.
Danielle en Anneliek en Margreet zijn de volgende dag meteen komen helpen. Anneliek en Margreet zijn onze dierenartsen. En Margreet , die lieve Margreet , heeft in een paar uur geregeld dat er een grote generator geplaatst werd en zo kunnen we de verblijven waar we alle gevangen katten neerzetten , verwarmen. En zelf op kunnen warmen , want bij alle ellende is het ook nog zo verschrikkelijk koud.
Op de oproep voor water hebben mensen gelukkig ook in grote getale gereageerd. Er kwam heel veel water , ik dacht eerst dat het teveel zou zijn maar niets is minder waar. Ook nu moeten alle katten drinken , we hebben enorm veel afwas enz.
Kitty kwam de volgende dag met een zakje met onderbroeken en sokken voor mij. Zij had zich beter dan ik gerealiseerd dat ik dat allemaal niet meer had.
Meer mensen dachten hieraan. Naast truien , jassen en broeken dacht iemand aan een tandenborstel , zeep en een washandje. Ik ben zo vreselijk blij met al die spullen maar ook zo geroerd dat mensen daaraan denken.  Later wil ik iedereen persoonlijk bedanken , later als alle katten veilig zijn en een hoop andere dingen geregeld zijn.
Alles is nog zo onzeker. Ik wil graag voorlopige huisvesting voor mijzelf en een a
antal katten die heel persoonlijk aan mij gehecht zijn. Op dit moment hoop ik op de borstkankeronderzoeksbus die de dierenbescherming Groningen heeft staan. Als zij deze bus willen uitlenen moet er nog toestemming van Staatsbosbeheer komen om op het terrein tegenover het Kattenbos te kunnen staan. Allemaal onzeker , wel veel hoop maar zoveel instanties die zouden moeten meewerken...
Lieve mensen , er valt nog zoveel te zeggen en te vertellen , ik zal zoveel mogelijk proberen dat te doen de komende dagen.  Ik zie veel vragen over bereikbaarheid.
Op dit moment is het info-mailadres van het kattenbos verloren gegaan. De provider is het wachtwoord kwijt. Van mij is alles verloren gegaan. Ook al mijn back-ups. Danielle , die zo verschrikkelijk veel doet en gedaan heeft dag in dag uit probeert zoveel mogelijk alle mails te lezen en te beantwoorden  , naast het feit dat ze helpt met vangen en duizend en 1 andere dingen  , maar ik begrijp dat haar mail verstopt zit.
Ik geef nu een mailadres van mij persoonlijk , die raakt nooit vol. Mail daar alsjeblieft ook naartoe. Ik ga iedere avond als we terug zijn van het vangen - ik logeer nu tijdelijk bij mijn dochter- alles doorlezen en zoveel mogelijk beantwoorden.

Het probleem van het PayPall betalen begrijp ik niet. Betalingen van PayPal zijn gekoppeld aan het enige officiële banknummer van Stichting Kattenbos 264929 , daar kan ik mee betalen en geld op ontvangen en dat heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.

Geld hebben we heel hard nodig. Er is een groot gedeelte van het terrein afgezet en alles wat daar staat gaat als asbest afgevoerd worden. Alle mooie nieuwe huisjes enz.

Maar nog veel erger is dat de omheining vernield gaat worden bij de werkzaamheden van verwijdering van alle resten van het huis. En van de snelheid waarmee we een nieuwe omheining kunnen maken hangt af hoe snel de katten weer terug kunnen komen !!!!!!!!!!

Ik ben vast nog veel vergeten te vermelden , allen nog dit.
ER IS MAAR 1 OFFICIEEL BANKNUMMER van Stichting Kattenbos te Lucaswolde en dat is 264929  .

Alleen op deze manier kan ook later al het geld verantwoord worden en iedere bedankt worden.

Op marktplaats is maar 1 iemand officieel voor St.Kattenbos aan het verzamelen en dat is Bianca.
Zij doet dat al jaren voor ons !!!

Tot zover voor vandaag , ik ben nu heel moe.
Mail s.v.p. naar    

hjroozendaal@yahoo.com    

Ik bedank iedereen uit de grond van mijn hart voor alle reacties , medeleven en steunbetuigingen. HET HELPT !!!!! Het geeft me moed om door te gaan.  

Liefs Lenicka
http://www.stichtingkattenbos.nl/33714429