GRIP 1 Grote brand (voormalige varkensslachterij VION) Galgenkampsweg - Meppel 17-01-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (voormalige varkensslachterij VION) Galgenkampsweg - Meppel 17-01-2013  (gelezen 10635 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
p2kflex
22:42:13 17-01-13GROUP-1Graag met enige voorrang contact ac
0611940BRW Veiligheidsregio IJsselland (AGS piket - Adviseur Gevaarlijke Stoffen)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dit valt toch niet uit te leggen aan de hardwerkende burger:
Ten eerste is het een calamiteit en zou je er alles aan moeten doen om zo snel mogelijk ter plekke te zijn.

Dat is een heel ruim begrip. Ondersteunende eenheden (als ik het goed verwoord) hebben een opkomsttijd van 30 minuten (als ik mij niet vergis). Daarom is het niet meer dan logisch dat men eerst binnen de eigen regio (in dit geval: het eigen GMS) kijkt. Logisch of niet, bij veel grote branden barst deze discussie opnieuw los en afgezien van het feit dat het forum daar in de basis voor bedoeld is, het is steeds een herhaling van zetten, we zijn het allemaal wel met elkaar eens, maar de praktijk leert dat men eerst conform de eigen kazernevolgordetabel alarmeert.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
En nu wordt IJsselland wel opgeroepen…..

Dat komt omdat redvoertuigen wel in de interregionale dekkingsplannen en KVT's zitten en WTS-systemen niet.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
p2kflex
22:37:28 17-01-13GROUP-1P 1 Woningbrand (NB:Grote Br) (GRIP: 1) (Ass.: rv) Hendrix Meat Group CV GALGENKAMPSWEG 10 A MEPPEL 041251
GRIP 10300055BRW Veiligheidsregio Friesland (Monitorcode)
GRIP 10502250BRW Veiligheidsregio Drenthe (Infocode Meldkamer Oost Nederland)
GRIP 10502999BRW Veiligheidsregio Drenthe (Monitorcode)
p2kflex
22:40:19 17-01-13GROUP-1PRIO 1 Brand : : Galgenkampsweg : 10 7942HD Meppel 1251 (redvoertuig)
0611063BRW Steenwijkerland (Steenwijk) (Bevelvoerders)
0611065BRW Steenwijkerland (Steenwijk) (Kazernecode)
0611077BRW Steenwijkerland (Steenwijk) (HV/HW ploeg 1)
0611090BRW Steenwijkerland (Steenwijk) (Lichtkrant)

En nu wordt IJsselland wel opgeroepen…..
Met een vertraging van bijna 3 minuten..

Er is nergens gezegd dat het niet kan en/of niet gebeurt. Dit neigt nogal naar kritiek op het handelen door de alarmcentrale en aangezien men zich niet kan (of wil) verweren op dit forum kunnen we dit beter achterwege laten. Bij vrijwel elke alarmering komt een stukje gezond verstand van de centralist van dienst kijken. Als hij/zij het noodzakelijk (of praktisch) acht dat een eenheid van buiten de regio (lees: buiten de eigen KVT) wordt ingezet, dan zal dat per geval beoordeeld worden. Wij weten niet wat aan die overwegingen ten grondslag ligt, dus laten we ons dan ook niet op het terrein van de zwetende centralisten begeven........


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Meppel ‏@GemeenteMeppel

De directe woonomgeving is afgesloten voor het verkeer in verband met de rookontwikkeling. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 22:40

Er is een laag risico voor asbest. De brandweer doet nader onderzoek. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 22:41
Samen sterk in de hulpverlening!


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Dat komt omdat redvoertuigen wel in de interregionale dekkingsplannen en KVT's zitten en WTS-systemen niet.
Oke dat wist ik niet. Thnx!

Er is nergens gezegd dat het niet kan en/of niet gebeurt. Dit neigt nogal naar kritiek op het handelen door de alarmcentrale en aangezien men zich niet kan (of wil) verweren op dit forum kunnen we dit beter achterwege laten. Bij vrijwel elke alarmering komt een stukje gezond verstand van de centralist van dienst kijken. Als hij/zij het noodzakelijk (of praktisch) acht dat een eenheid van buiten de regio (lees: buiten de eigen KVT) wordt ingezet, dan zal dat per geval beoordeeld worden. Wij weten niet wat aan die overwegingen ten grondslag ligt, dus laten we ons dan ook niet op het terrein van de zwetende centralisten begeven........

Dat was totaal niet als kritiek bedoeld, maar meer als verbazing.
Ik lees mee en zie dat jullie het over de WTS van Joure hebben en dat het ook van dichterbij kan, maar dat Steenwijk niet wordt gealarmeerd omdat het IJsselland is, en dan valt het mij op dat de HW wel wordt opgeroepen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Dat is een heel ruim begrip. Ondersteunende eenheden (als ik het goed verwoord) hebben een opkomsttijd van 30 minuten (als ik mij niet vergis). Daarom is het niet meer dan logisch dat men eerst binnen de eigen regio (in dit geval: het eigen GMS) kijkt. Logisch of niet, bij veel grote branden barst deze discussie opnieuw los en afgezien van het feit dat het forum daar in de basis voor bedoeld is, het is steeds een herhaling van zetten, we zijn het allemaal wel met elkaar eens, maar de praktijk leert dat men eerst conform de eigen kazernevolgordetabel alarmeert.

Overigens is dit volgens mij wel een reden voor de minister om te streven naar één virtuele meldkamer, waarbij het dan ook makkelijker zou moeten worden om interregionale uitrukvoorstellen te genereren (zodanig dat 'ie gelijk bij de buren in het scherm verschijnt, zeg maar). Zie verder het volgende topic over dit onderwerp:
• de realisatie van de in het Regeerakkoord afgesproken taakstelling.
De kwaliteitsverbetering bestaat onder meer uit het standaardiseren van de
werkprocessen en systemen en het inspelen op technologische innovaties. Door de
meldkamerlocaties organisatorisch en technisch te verbinden ontstaat één virtuele
meldkamer die het mogelijk maakt te komen tot landelijke operationele coördinatie
en capaciteitsmanagement.
(...)http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/02/20/brief-tweede-kamer-meldkamer-van-de-toekomst.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Meppel ‏@GemeenteMeppel

Door de weersomstandigheden blijft de rook laag, daardoor kunnen in de directe omgeving rookmelders afgaan. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 23:02

Het betreft een brand in een leegstaand pand en er zijn voor zover bekend geen slachtoffers. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 23:03

Brandweer adviseert omwonenden ramen en deuren te sluiten en ventilatiesystemen uit te schakelen. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 23:03
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grip 1 Brand Voorm. VION Terrein Meppel

Grip 1 Brand Voorm. VION Terrein Meppel
MrJosbrandweer·    
Gepubliceerd op 17 jan 2013
Citaat
Op donderdag 17-1-2013 woedt er een grote brand in de voormalige VION Slachterij aan de Galgenkampsweg in Meppel. Wegens het risico op het vrijkomen van gevaarlijke stoffen werden omstanders aanvankelijk verzocht weg te blijven bij de brand. Brand is opgeschaald naar GRIP 1. Na metingen bleek echter dat er geen gevaarlijke stoffen vrijkwamen bij de brand.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Meppel ‏@GemeenteMeppel

De brandweer gaat het pand niet in, de brand wordt vanaf de buitenkant bestreden. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 23:29

Het inademen van rook is nooit gezond, blijf uit de rook. #brand #VION #Meppel
17 januari 13 om 23:29
Samen sterk in de hulpverlening!