Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 40775 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2013, 13:39:26
Tja gelukkig komt het IM verhaal idd steeds vaker voor in de basisopleiding en tijdens de rij-opleiding, helaas geldt voor dienders van de oude stempel veel minder dat ze weten hoe e.e.a. veilig afgezet kan worden. De bedoelingen zijn goed, maar het gaat vaak op basis van eigen inzicht.
Het komt dan ook vaak voor dat ik als student mijn collega's er op wijs een hesje aan te trekken.  ::)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2013, 14:27:42
Dan vraag ik mij af hoe het gaat lopen als straks RWS door bezuinigngen geen weginspecteurs meer heeft en dat dat commercieel moet gaan worden. Dat klinkt, zeker als de VP's niet van de grond komen, als mij doem-scenario in de oren
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2013, 15:08:34
Beste mensen,
Ik weet niet of jullie al op de hoogte zijn van het onderstaande maar lees het even door en download gelijk via de linkjes de voor jullie meest relavante informatie.


Beste Dames en Heren,

Sinds November 2012 heeft er weer een wijziging plaatsgevonden in IM-land en zijn de 2 afzonderlijke regelingen die in 2010 zijn ontstaan samengevoegd in:
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten.

Klik op deze regel voor "Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten" uitgave November 2012.

Waar nodig bleek, zijn de maatregelen aangevuld en op één plaats grondig herschreven: beveiligen op de vluchtstrook.
Tevens is er aandacht gekomen voor Een hulpverleningsmotor als beveiligingsvoertuig.

Kortom neem als je tijd hebt de nieuwe publicatie door en print hem eventueel voor jezelf uit zodat je hem eventueel in een multomap altijd bij je hebt voor als je wat wilt naslaan.
De nieuwe uitvoering is voorlopig niet te bestellen in vergelijk met de voorgaande 2 losse versies die nog wel te bestellen zijn.

Wil je de schouwkaart of andere zaken bestellen klik dan op deze link.

Citaat
Kader 6 Blz:18 Gebruik attentieverlichting / Zwaailichtdiscipline
De Regeling Optische en Geluidssignalen 2009 stelt eisen aan de signaalverlichting.
Bestaande voertuigen dienen per 1 Januari 2014 aan de nieuwe eisen te voldoen.
Uitgangspunt bij de nieuwe regeling is:"rijdend blauw/stilstaand geel'.

Dit houdt in dat het beveiligingsvoertuig voor het incident bij voorkeur een geel zwaailicht aan heeft.
Zet de frontflitsers uit wanneer het voertuig als beveiligingsvoertuig wordt gebruikt.
Als een hulpverleningsvoertuig niet over alternerende verlichting beschikt, worden de alarmlichten gebruikt.

Of te wel per 1 Januari 2014 mag een HV-voertuig zijn blauw niet meer aan laten staan maar moet hij geel activeren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2013, 16:06:58
Beste mensen,
Ik weet niet of jullie al op de hoogte zijn van het onderstaande maar lees het even door en download gelijk via de linkjes de voor jullie meest relavante informatie.


Beste Dames en Heren,

Sinds November 2012 heeft er weer een wijziging plaatsgevonden in IM-land en zijn de 2 afzonderlijke regelingen die in 2010 zijn ontstaan samengevoegd in:
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten.

Klik op deze regel voor "Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten" uitgave November 2012.

Waar nodig bleek, zijn de maatregelen aangevuld en op één plaats grondig herschreven: beveiligen op de vluchtstrook.
Tevens is er aandacht gekomen voor Een hulpverleningsmotor als beveiligingsvoertuig.

Kortom neem als je tijd hebt de nieuwe publicatie door en print hem eventueel voor jezelf uit zodat je hem eventueel in een multomap altijd bij je hebt voor als je wat wilt naslaan.
De nieuwe uitvoering is voorlopig niet te bestellen in vergelijk met de voorgaande 2 losse versies die nog wel te bestellen zijn.

Wil je de schouwkaart of andere zaken bestellen klik dan op deze link.

Of te wel per 1 Januari 2014 mag een HV-voertuig zijn blauw niet meer aan laten staan maar moet hij geel activeren.

Er is niets nieuws aan, er is in eerdere regelingen ook al afgesproken dat blauw uit gaat. Er zijn allen genoeg agenten die doen dit niet omdat ze vinden dat blauw beter werkt. En eigenlijk ben ik het daar helemaal mee eens, met blauw gaat de snelheid eruit.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2013, 16:10:20
Alleen het probleem is dat het verkeer op de tegenovergestelde rijbaan gaat remmen en kijken, waardoor er dus op die rijbaan gevaarlijke situaties ontstaan.

@Silque,

Het zijn niet de oudere diender, maar juist de jongere dienders die moeilijk altijd ja maar. Gewoon iets aannemen van een oudere diender is er niet bij meer. In mijn tijd was dat wel anders.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2013, 16:15:34
@Silque,

Het zijn niet de oudere diender, maar juist de jongere dienders die moeilijk altijd ja maar. Gewoon iets aannemen van een oudere diender is er niet bij meer. In mijn tijd was dat wel anders.

Het zijn ook de jongere dienders waar je altijd van hoort "ja maar ik ben agent en jij burger". Ook als je ze wijst op een gevaarlijke tot zeer gevaarlijke situatie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #46 Gepost op: 20 januari 2013, 16:24:59
In Amsterdam is er de afspraak dat blauw uitgaat als RWS ter plaatse is. En sommige weginspecteurs zetten zelf het blauw uit van de VP wagen, als zij ter plaatse zijn en langs een VP auto lopen. Dat is samenwerken!

Blauw licht is trouwens voor het menselijk oog in het donker een belemmering, de mens kan met/bij blauw licht geen afstand inschatten  :D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #47 Gepost op: 20 januari 2013, 16:37:33
Alleen het probleem is dat het verkeer op de tegenovergestelde rijbaan gaat remmen en kijken, waardoor er dus op die rijbaan gevaarlijke situaties ontstaan.

@Silque,

Het zijn niet de oudere diender, maar juist de jongere dienders die moeilijk altijd ja maar. Gewoon iets aannemen van een oudere diender is er niet bij meer. In mijn tijd was dat wel anders.

Het zijn vaak de oudere dienders die iets roepen wat al jaren geleden veranderd is. Daarom zoek ik het graag zelf op.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #48 Gepost op: 20 januari 2013, 16:53:47
Het zijn vaak de oudere dienders die iets roepen wat al jaren geleden veranderd is. Daarom zoek ik het graag zelf op.

Alleen is mijn devies op de snelweg "luister naar die oude rotten die het werk daar al jaren doen, hun werkwijze is misschien niet volgens het boekje. Maar wel volgens de veiligheid." Het meeste wat er in boekjes staat komt van het kantoor die de weg alleen gebruiken om van a naar b te komen. Kijk maar eens naar de samenstellers van het IM boekje, merendeel krijgt wel uit de achterban te horen wat er mis is. Maar het leeuwendeel werkt zelf niet op de weg.

Dan nog voor jij hebt uitgezocht wat veilig is voor jou kan je de kans hebben die zoekactie achterin een ambulance te mogen afmaken.

Ook in de nieuwe uitgave van het IM staat weer niet op pagina 1 dat je eigen veiligheid voorop moet staan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #49 Gepost op: 20 januari 2013, 16:57:33
Helemaal eens. Gelukkig op IM gebied ben ik geschoold (nog zonder veel praktijkervaring) en hebben wij helaas geen verkeerspolitie dienders in de regio waar ik werk. Ik zal de laatste zijn die in discussie gaat met bijvoorbeeld rijkswaterstaat en neem graag iets van anderen aan, laat ik dat voorop stellen!