Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 40780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #80 Gepost op: 30 januari 2014, 20:19:28
Dat wist ik niet eens! Wat is de reden hiervan? Ook zonder vangrail? Als er dan iemand tegen aan rijdt is iedereen toch kaput?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #81 Gepost op: 30 januari 2014, 21:44:22
Citaat van: silque link=msg=1241114 date=1391109568
Dat wist ik niet eens! Wat is de reden hiervan? Ook zonder vangrail? Als er dan iemand tegen aan rijdt is iedereen toch kaput?

Vanaf pagina 35 alles over het beveiligen van een incident op de vluchtstrook. : http://www.incidentmanagement.nl/Portals/0/Documenten/RLTotaal2012_03.pdf


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #82 Gepost op: 30 januari 2014, 22:17:48
Ik heb t verkeerd gelezen, ik las dat de wielen niet moesten worden ingedraaid.  :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #83 Gepost op: 30 januari 2014, 23:49:08
Afgelopen weekend (25&26jan.) waren de weersomstandigheden in het noorden des lands van dien aard, dat automobilisten de snelheid drastisch moesten verlagen, om op de auto(snel)weg, de controle over hun voertuig te behouden.

Zondagochtend/middag was de autosnelweg A7 het toneel van, slippartijen, aanrijdingen, etc..
Maar om het gedeukte blik te kunnen bergen (oa op de vluchtstrook) werden er nagenoeg geen veiligheidsmaatregelen genomen door Politie en RWS. De enige maatregel die genomen werd, is een politievoertuig in de rijrichting op de vluchtstrook met blauw-blauw aan. Op de vraag aan meneer agent om er een rijbaan uit te gooien werd geantwoord: "dat durven wij niet aan" en zo stonden er dus een Politievoertuig, twee RWSvoertuigen, schadeauto en bergingsauto (bezig met laden van schadeauto) op de vluchtstrook.

Tijdens het laden van de schadeauto, komt er over de linker rijbaan een kamikaze piloot aangestormd  met 120km/p.u. (waanzin) om thv plaats ongeval, in de slip te raken en 500m. verderop, op de kop in de sloot tot stil stand te komen. Het overige verkeer paste zich keurig aan, met een gem. snelheid van 60a70km/p.u.

Wat nu als er wel personen waren aangereden op de vluchtstrook..?

En om het verkeer langzamer te laten rijden, is een Politievoertuig met alleen blauw-blauw aan voldoende..? (Lijkt mij niet)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #84 Gepost op: 31 januari 2014, 10:30:25
In het algemeen: Om het verkeer langzaam te laten rijden zal er op zn minst een beperking moeten komen, al geeft dat ook geen enkele garantie. Ik ken er genoeg die met beperking (en zelfs rood kruis) gewoon met 120 km/u doorrijden.
Bovendien zijn er in grote delen van het land niet eens mogelijkheden om rijstroken af te kruisen of snelheidsbeperkingen in te voeren.

In jouw situatie: Mits de vluchtstrook voldoende ruimte bood dient het politievoertuig op +/- 120 meter van het pechvoertuig te staan, wielen ingedraaid naar de vangrail en met oranje zwaailicht. Daarbij zou een snelheidsbeperking via de matrixborden (of afhankelijk van de situatie een kruis) een goede optie zijn, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je dit niet wilt bij gladdigheid. Mensen remmen, gaan invoegen en gekke manouvres maken waardoor het risico op aanrijdingen juist groter is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #85 Gepost op: 31 januari 2014, 11:16:37
Citaat van: silque link=msg=1241099 date=1391105677
Nee ingedraaide wielen niet meer volgens IM? Of is afgedraaid wat anders.
Overigens zag ik vanmiddag ook nog een bekeuring worden uitgeschreven op de vluchtstrook van de A20, notabene door de VP.

Voor wat betreft die omgekeerde fend-off, ik zie het helaas steeds vaker terugkomen. Het is compleet nutteloos op deze manier, die strepen zitten er niet op omdat we ze zo mooi vinden. Tijd voor weer een verplichte cursus  O0
De striping zit er op omdat een grafisch ontwerper dit wel mooi vond, niet omdat het nu zo fantastisch geleidend werkt. Als dat namelijk het geval was, dan hadden ze er wel andersom opgezeten (a la Rijkswaterstaat).

De reden dat fend-off een positie schuin met de neus van het voertuig naar het verkeer is, is dat mensen kunnen zien dat het voertuig stil staat (door de schuine positie is dat zichtbaar) en omdat mensen de neiging hebben om een stilstaand voertuig aan de voorkant te passeren. De geleidende werking van fend-off is primair gebaseerd op dat effect.

Dit kan worden versterkt door het beter zichtbaar maken van voertuigen door striping op de zijkant. En dan niet die slecht reflecterende reclame-rommel die ze op politie-auto's plakken....  :(
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #86 Gepost op: 31 januari 2014, 12:25:48
Citaat van: occasion link=msg=1241136 date=1391122148
Afgelopen weekend (25&26jan.) waren de weersomstandigheden in het noorden des lands van dien aard, dat automobilisten de snelheid drastisch moesten verlagen, om op de auto(snel)weg, de controle over hun voertuig te behouden.

Zondagochtend/middag was de autosnelweg A7 het toneel van, slippartijen, aanrijdingen, etc..
Maar om het gedeukte blik te kunnen bergen (oa op de vluchtstrook) werden er nagenoeg geen veiligheidsmaatregelen genomen door Politie en RWS. De enige maatregel die genomen werd, is een politievoertuig in de rijrichting op de vluchtstrook met blauw-blauw aan. Op de vraag aan meneer agent om er een rijbaan uit te gooien werd geantwoord: "dat durven wij niet aan" en zo stonden er dus een Politievoertuig, twee RWSvoertuigen, schadeauto en bergingsauto (bezig met laden van schadeauto) op de vluchtstrook.

Tijdens het laden van de schadeauto, komt er over de linker rijbaan een kamikaze piloot aangestormd  met 120km/p.u. (waanzin) om thv plaats ongeval, in de slip te raken en 500m. verderop, op de kop in de sloot tot stil stand te komen. Het overige verkeer paste zich keurig aan, met een gem. snelheid van 60a70km/p.u.

Wat nu als er wel personen waren aangereden op de vluchtstrook..?

En om het verkeer langzamer te laten rijden, is een Politievoertuig met alleen blauw-blauw aan voldoende..? (Lijkt mij niet)

Dit is een overweging van de collega's en/of de WIS tp. Gelet op de mogelijkheden en de risico's voor het verkeer kan ik me voorstellen dat de collega's daar die afweging gemaakt hebben. Rijstrook 1 & 2 waren op dat moment niet voldoende van sneeuw ontdaan om relatief veilig voertuigen van rijstrook 2 naar rijsstrook 1 te dwingen. Er zaten behoorlijke sneeuwranden tussen de beide rijstroken, waardoor de kans op slippen van overige weggebruikers mogelijk groter zou worden, dan wanneer ze rechtdoor bleven rijden.

In het noorden is er niet/nauwelijks signalering, dus gebruik van portalen is helaas geen optie. Snelheids beperkende matregelen kennen we hier ook weinig en worden daar door ook minder ingezet.

Los van deze situatie vind ik wel dat onder normale (minder extreme) omstandigheden er een baan uit gehaald had kunnen en moeten worden. Maar zou misschien best wel eens een gebrek aan kennis kunnen zijn bij de collega's...
Digitaal onderzoek


occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #87 Gepost op: 31 januari 2014, 21:23:46
Citaat van: xangadib link=msg=1241195 date=1391167548
Dit is een overweging van de collega's en/of de WIS tp. Gelet op de mogelijkheden en de risico's voor het verkeer kan ik me voorstellen dat de collega's daar die afweging gemaakt hebben. Rijstrook 1 & 2 waren op dat moment niet voldoende van sneeuw ontdaan om relatief veilig voertuigen van rijstrook 2 naar rijsstrook 1 te dwingen. Er zaten behoorlijke sneeuwranden tussen de beide rijstroken, waardoor de kans op slippen van overige weggebruikers mogelijk groter zou worden, dan wanneer ze rechtdoor bleven rijden.

In het noorden is er niet/nauwelijks signalering, dus gebruik van portalen is helaas geen optie. Snelheids beperkende matregelen kennen we hier ook weinig en worden daar door ook minder ingezet.

Los van deze situatie vind ik wel dat onder normale (minder extreme) omstandigheden er een baan uit gehaald had kunnen en moeten worden. Maar zou misschien best wel eens een gebrek aan kennis kunnen zijn bij de collega's...

Het verkeersaanbod op de A7, was zondagochtend (7:20) laag en de rijbanen 1&2 waren besneeuwd. Maar er waren geen behoorlijke sneeuwranden tussen beide banen (1&2). De ene bestuurder wisselde van rijstrook 2 naar 1 en de andere bleef op rijstrook 2 rijden, met een gem. snelheid van plm. 60a70km/p.u.. Dit alles met een tussenruimte van plm. 1meter tussen voertuigen op de vluchtstrook en voertuigen op rijstrook 2. Niet echt een veilige werkplek te noemen toch...
In de andere rijrichting A7(Li) stond eveneens 500meter voor het viaduct een Politievoertuig op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan. Nu vermoed ik zelf dat dit gedaan is om te waarschuwen voor een glad wegdek, maar weet dit niet zeker.

Als er aan autorijdend Nederland de vraag zou worden gesteld, u ziet één  Politievoertuig op de vluchtstrook staan met blauw-blauw aan, wat denkt u dan.......? Menigeen zal zich achter het oor krabben van..??.. euhhhh. Maar waar moet je ook aan denken bij één Politievoertuig op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan, glad wegdek, file, snelheid minderen..? Zeg het maar...

Ga even terug in de tijd. Het was in de jaren negentig van de vorige eeuw. Op de A28(Li), een KLPD voertuig staat op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan, ter beveiliging van de file. Nu komt er een truck-oplegger combinatie aanrijden met 80km/p.u., de trucker ziet het KLPD voertuig staan met blauw-blauw aan en kijkt weer voor zich uit, maar het is al te laat!!! Met 80km/p.u. achter in de file! Het gevolg was; een voertuig geheel verplettert onder de truck-oplegger combinatie, voertuig op de kop achter de vangrail en meerdere voertuigen kriskras/op elkaar, over de rijstroken (chaos). Maar het ergste komt nog; 2 doden en meerdere, zwaar en lichtgewonden te betreuren!

Uit bovenstaande blijkt maar weer hoe belangrijk het is, dat er duidelijkheid is!

Iedereen wil toch graag na werktijd heelhuids weer thuis komen...


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #88 Gepost op: 9 februari 2014, 13:27:16
Citaat van: occasion link=msg=1241295 date=1391199826
Het verkeersaanbod op de A7, was zondagochtend (7:20) laag en de rijbanen 1&2 waren besneeuwd. Maar er waren geen behoorlijke sneeuwranden tussen beide banen (1&2). De ene bestuurder wisselde van rijstrook 2 naar 1 en de andere bleef op rijstrook 2 rijden, met een gem. snelheid van plm. 60a70km/p.u.. Dit alles met een tussenruimte van plm. 1meter tussen voertuigen op de vluchtstrook en voertuigen op rijstrook 2. Niet echt een veilige werkplek te noemen toch...
In de andere rijrichting A7(Li) stond eveneens 500meter voor het viaduct een Politievoertuig op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan. Nu vermoed ik zelf dat dit gedaan is om te waarschuwen voor een glad wegdek, maar weet dit niet zeker.

Als er aan autorijdend Nederland de vraag zou worden gesteld, u ziet één  Politievoertuig op de vluchtstrook staan met blauw-blauw aan, wat denkt u dan.......? Menigeen zal zich achter het oor krabben van..??.. euhhhh. Maar waar moet je ook aan denken bij één Politievoertuig op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan, glad wegdek, file, snelheid minderen..? Zeg het maar...

Ga even terug in de tijd. Het was in de jaren negentig van de vorige eeuw. Op de A28(Li), een KLPD voertuig staat op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan, ter beveiliging van de file. Nu komt er een truck-oplegger combinatie aanrijden met 80km/p.u., de trucker ziet het KLPD voertuig staan met blauw-blauw aan en kijkt weer voor zich uit, maar het is al te laat!!! Met 80km/p.u. achter in de file! Het gevolg was; een voertuig geheel verplettert onder de truck-oplegger combinatie, voertuig op de kop achter de vangrail en meerdere voertuigen kriskras/op elkaar, over de rijstroken (chaos). Maar het ergste komt nog; 2 doden en meerdere, zwaar en lichtgewonden te betreuren!

Uit bovenstaande blijkt maar weer hoe belangrijk het is, dat er duidelijkheid is!

Iedereen wil toch graag na werktijd heelhuids weer thuis komen...

Daarom vind ik het ook raar dat niet alle snelwegen matrixborden hebben. Zoals bijvoorbeeld de A73 tussen Nijmegen en Venlo zijn er geen mogelijkheden om het verkeer eerder te waarschuwen dan dat RWS of andere hulpdienst aanwezig is om verdere chaos te voorkomen. Als daar een auto stil valt op een van de rijbanen dan kan dat wel eens een chaos worden naar mijn idee...

Heb het al eens meegemaakt dat er een ongeval thv Vierlingsbeek was en dat er dan enkele hmpalen ervoor een politiewagen met blauw aanstond op de vluchtstrook waarbij ik ook dacht van wat is daar nou de bedoeling van? Omdat ik daar altijd op navigatie rijd kreeg ik al gauw op me schermpje te zien dat er een file opkomst was dus dat ik de snelheid er maar uit haalde. Maar was dit op de A12 gebeurd dan had ik allang via de matrixborden een snelheidmindering zien staan en hoeft het verkeer niet van het een op het anderen moment in de remmen.

Plus dat ik voor zo'n snelweg wel vaak een RWS auto zie rond rijden maar als op Rijbaan L wat gebeurd en RWS rijd op Rijbaan R is deze nog niet zo snel omgedraaid... En een kruisaanvragen is dus ook niet mogelijk...
Is zo'n snelweg zonder matrixborden dan wel een veilige snelweg voor 130? Wetende dat de A73 als racebaan word gebruikt en 180 vaker op de teller staat dan 130...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #89 Gepost op: 9 februari 2014, 13:36:21
Citaat van: thetwin84 link=msg=1243204 date=1391948836
Daarom vind ik het ook raar dat niet alle snelwegen matrixborden hebben. Zoals bijvoorbeeld de A73 tussen Nijmegen en Venlo zijn er geen mogelijkheden om het verkeer eerder te waarschuwen dan dat RWS of andere hulpdienst aanwezig is om verdere chaos te voorkomen. Als daar een auto stil valt op een van de rijbanen dan kan dat wel eens een chaos worden naar mijn idee...

Ondanks dat ik ook vind dat er meer signalisatie mag komen langs neerlans wegen zet ik er ook gelijk een kanttekening bij.
Eigenlijk zelfde kanttekening dat ik zet bij veel moderne dingetjes in/op/rond auto's, mensen gaan erop vertrouwen en voeren dan zelf de taken niet meer uit. :-X

Kijk maar eens naar de typische randstad rijder, die bijna nooit buiten de randstad komt en ineens zich 's nachts bevind op een onverlichte snelweg. Of die ineens wordt geconfronteerd met een file.  :-X

Toen ik ooit met dit werk begon werden de matrixen niet eens ingezet voor het werken aan de weg en kon er alleen maar een enkel of symbool of snelheden worden afgebeeld. Toen gold eigenlijk hetzelfde als nu  nog steeds geld voor elk iemand die op de snelweg aan het werk is, als er geen fysieke afzetting is dan is alles gevaarlijk en zul je ook goed moeten opletten.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.