Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 40258 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #90 Gepost op: 9 februari 2014, 13:55:54
Ik weet niet of het een gebrek aan kennis / scholing is... maar op wegen zonder signalering ben ik zelf meer op merkzaam op wat er om me heen gebeurd. Een paar blauwe lampen zijn ALTIJD reden om minimaal de snelheid eruit te halen (signalering of niet) wat mij wel opvalt is dat er "vroeger" niet alleen blauw gevoerd werd maar ook dat een diender tegen het verkeer in liep en met een rustig op en naar gaande arm het verkeer maande snelheid te minder.
Het kan zijn dat men dit niet meer doet vanuit het oogpuntje veiligheid maar op wegen zonder signalering zou dit van mij best weer gedaan mogen worden....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #91 Gepost op: 13 februari 2014, 21:48:31
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1243212 date=1391950554
maar ook dat een diender tegen het verkeer in liep en met een rustig op en naar gaande arm het verkeer maande snelheid te minder.
Het kan zijn dat men dit niet meer doet vanuit het oogpuntje veiligheid maar op wegen zonder signalering zou dit van mij best weer gedaan mogen worden....
Dat gebeurd nog regelmatig hoor, alleen is het kennis niveau van de gemiddelde weggebruiker dusdanig dat je vaak allerlei rare verkeerscapriolen krijgt. Mensen gaan stilstaan op de snelweg, spontaan van rijstrook wisselen zonder te spiegelen etc etc want ze hebben geen idee wat er bedoelt wordt. En tja je bent als verkeersregelaar wel verantwoordelijk voor de aanwijzingen die je geeft, dus gooi je al sne de handdoek in de ring  98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #92 Gepost op: 13 februari 2014, 23:26:14
Citaat van: moppersmurf link=msg=1244003 date=1392324511
Dat gebeurd nog regelmatig hoor, alleen is het kennis niveau van de gemiddelde weggebruiker dusdanig dat je vaak allerlei rare verkeerscapriolen krijgt. Mensen gaan stilstaan op de snelweg, spontaan van rijstrook wisselen zonder te spiegelen etc etc want ze hebben geen idee wat er bedoelt wordt. En tja je bent als verkeersregelaar wel verantwoordelijk voor de aanwijzingen die je geeft, dus gooi je al sne de handdoek in de ring  98uiye

Het "afzwaaien" van het verkeer, iets wat ik ook doe bij te hard rijdend verkeer langs een werkvak etc., is een gebaar wat mensen niet schijnen te kennen inderdaad. Een stopteken al iets beter. Oprijteken, kennen ze allemaal, heel vreemd  ::)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #93 Gepost op: 14 februari 2014, 00:29:32
Een stopteken met de linkerhand naar links uitgestrekt (stopteken voor het verkeer dat de bevoegd stoptekengever van voren nadert) wordt ook vaak gezien als "oprijteken voor rechtsafslaand verkeer". En dan heb ik wel eens *boem* *klap* *bots* meegemaakt. Tsja, ken de regels..


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #94 Gepost op: 14 februari 2014, 09:19:59
Tja, vanuit het oogpunt van de niet al te zeer met verkeersregelaars vertrouwde automobilist kan ik me wel voorstellen hoe dit psychologisch werkt (zonder dat ik het gestudeerd heb). Een echt stopteken is de grootst mogelijke inbreuk op de vrijheid van de automobilist, en wordt dus vaak slechts met tegenzin opgevolgd. Als het stopteken dan nog met andere tekens verward wordt (of kan worden), dus aan interpretatie onderhevig is, dan kiezen velen voor de interpretatie die het minst inbreuk op de vrijheid geeft.
Gevolg: een stopteken moet heel duidelijk en dwingend gegeven worden op een niet mis te verstane manier. Het stopteken met één arm horizontaal is voor misvatting vatbaar. (Bovendien internationaal niet overal bekend!)

Dat het "langzamer rijden"-teken niet zo bekend is vind ik echter toch opmerkelijk, daar dit vrij universeel is.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #95 Gepost op: 14 februari 2014, 11:02:21
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1244047 date=1392365999
Tja, vanuit het oogpunt van de niet al te zeer met verkeersregelaars vertrouwde automobilist kan ik me wel voorstellen hoe dit psychologisch werkt (zonder dat ik het gestudeerd heb). Een echt stopteken is de grootst mogelijke inbreuk op de vrijheid van de automobilist, en wordt dus vaak slechts met tegenzin opgevolgd. Als het stopteken dan nog met andere tekens verward wordt (of kan worden), dus aan interpretatie onderhevig is, dan kiezen velen voor de interpretatie die het minst inbreuk op de vrijheid geeft.
Gevolg: een stopteken moet heel duidelijk en dwingend gegeven worden op een niet mis te verstane manier. Het stopteken met één arm horizontaal is voor misvatting vatbaar. (Bovendien internationaal niet overal bekend!)

Dat het "langzamer rijden"-teken niet zo bekend is vind ik echter toch opmerkelijk, daar dit vrij universeel is.

Heel sporadisch veranderd mijn "langzamer rijden" gebaar ook in een stopteken. Dan is de snelheid eruit, eventueel spreek ik de persoon aan op de snelheid.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 14 februari 2014, 11:15:22
Ik had als verkeersregelaar nooit problemen als ik een stop/oprij/langzaamaan teken gaf. Soms liet een automobilist wel heel veel ruimte over en liet ik weten dat men wel iets naar voren kon tot een bepaald punt, dat gebaar leek men soms niet te begrijpen.
Ik stond daarnaast wel eens in een grensgebied met Duitsland en daar merkte ik dat de Nederlanders begonnen te twijfelen bij een stopteken, maar de Duitsers direct vol op de rem gingen


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #97 Gepost op: 14 februari 2014, 13:31:49
Of de combinatie van stoptekens en stopstrepen. Een stopteken betekent stoppen, niet doorrijden tot de stopstreep  :( (als je zelf een meter voor de stopstreep staat is dat lichtelijk pijnlijk).
Hobby Bobby eenheid Den Haag


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #98 Gepost op: 14 februari 2014, 14:05:01
Citaat van: Sylvester link=msg=1244066 date=1392372922
Ik stond daarnaast wel eens in een grensgebied met Duitsland en daar merkte ik dat de Nederlanders begonnen te twijfelen bij een stopteken, maar de Duitsers direct vol op de rem gingen
Zou dat aan verschil in mentaliteit liggen? Duitsers knippen als een scheermes voor uniformen, gezag is nog gezag daar.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 14 februari 2014, 14:18:03
Citaat van: piet60 link=msg=1244096 date=1392383101
Zou dat aan verschil in mentaliteit liggen?
Dat is sowieso beter in het Noorden >:D