Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 40537 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2013, 20:25:04
Het is een stukje praktijkervaring zullen we maar zeggen.
Gisteren op de A10 Rechts thv 12.2 ook een aanrijding, melding was 10 voertuigen, met letsel.
Auto van het wijkteam is in de buurt en gaat onderweg met OGS. Komen daar TP en even later wij, als verkeersdienders.
Collega van het wijkteam zie ik voorbij komen in een zwarte jas.
Op mijn vraag of hij geen hesje heeft, antwoord hij: "Nee, die heb ik niet."
Daarom heb ik hem mijn reserve hesje maar gegeven.
Kleine dingen, daar begint t mee.
Volgende keer rijden ze weer achteruit over de afrit om vervolgens met een gangetje van 10 km/u de hoofdrijbaan weer op te rijden! (ja, echt)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2013, 20:37:07
Het is een stukje praktijkervaring zullen we maar zeggen.
Gisteren op de A10 Rechts thv 12.2 ook een aanrijding, melding was 10 voertuigen, met letsel.
Auto van het wijkteam is in de buurt en gaat onderweg met OGS. Komen daar TP en even later wij, als verkeersdienders.
Collega van het wijkteam zie ik voorbij komen in een zwarte jas.
Op mijn vraag of hij geen hesje heeft, antwoord hij: "Nee, die heb ik niet."
Daarom heb ik hem mijn reserve hesje maar gegeven.
Kleine dingen, daar begint t mee.
Volgende keer rijden ze weer achteruit over de afrit om vervolgens met een gangetje van 10 km/u de hoofdrijbaan weer op te rijden! (ja, echt)
Even een kleine vraag van mijn kant:
Hoeveel uren training krijgt de verkeersdiender op het gebied van IM management etc.

Ik vind het persoonlijk niet heel relevant dat je een diender met een zwarte jas ziet lopen op de ring. Ja, het is levensgevaarlijk, maar dat is het ook op de provinciale weg zonder verlichting of op iedere andere plek waar een aanrijding heeft plaats gevonden. Dat is een stukje bewustwording bij de diender in het algemeen en staat los van het feit dat hij nu op de ring liep.

Ik ben dan eerder voorstander van adequate voorlichting en training voor de wijkteams zodat ze gewoon in staat zijn om aan te leunen op de snelweg.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2013, 20:47:00
Even een kleine vraag van mijn kant:
Hoeveel uren training krijgt de verkeersdiender op het gebied van IM management etc.

Ik vind het persoonlijk niet heel relevant dat je een diender met een zwarte jas ziet lopen op de ring. Ja, het is levensgevaarlijk, maar dat is het ook op de provinciale weg zonder verlichting of op iedere andere plek waar een aanrijding heeft plaats gevonden. Dat is een stukje bewustwording bij de diender in het algemeen en staat los van het feit dat hij nu op de ring liep.

Ik ben dan eerder voorstander van adequate voorlichting en training voor de wijkteams zodat ze gewoon in staat zijn om aan te leunen op de snelweg.

Persoonlijk heb ik een complete dag training gehad, deels dmv presentaties, filmpjes en bijbehorende uitleg van 2 weginspecteurs. Daarna op een groot bord met voertuigen, portalen en diverse wegindelingen nog enkele situaties bekeken.
Ik kom zelf van een WT uit het zuiden, in een werkgebied met meerdere N-wegen. Op het wijkteam heb ik nooit maar dan ook nooit iets van IM geleerd of gehoord.
Daarentegen stapte ik altijd de auto in met een uitruktas waarin mijn gele hesje altijd aanwezig was.

Ik zie een training of korte opleiding ook deels als oplossing voor dergelijke problemen.
Bewustwording is nr. 1 in mijn ogen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2013, 20:50:10
Persoonlijk heb ik een complete dag training gehad, deels dmv presentaties, filmpjes en bijbehorende uitleg van 2 weginspecteurs. Daarna op een groot bord met voertuigen, portalen en diverse wegindelingen nog enkele situaties bekeken.
Bewustwording is nr. 1 in mijn ogen.
Absoluut met je eens dat bewustwording cruciaal is...

Maar toch, een hele dag training, uiteraard met de nodige praktijkoefeningen? En hoeveel herhalingsdagen/terugkom dagen zitten hierbij?  98uiye
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2013, 20:58:34
Absoluut met je eens dat bewustwording cruciaal is...

Maar toch, een hele dag training, uiteraard met de nodige praktijkoefeningen? En hoeveel herhalingsdagen/terugkom dagen zitten hierbij?  98uiye

Wat Jim1 vergeet te vermelden is dat nieuwe collega's een maand begeleidt worden door ervaren collega's en dat de flex-groep altijd noodhulp draait in combinatie met een vaste collega. In de praktijk zijn nieuwe collega's langer "onder begeleiding" omdat ze eerst nog moeten wachten op hun rijopleidingen voordat ze "los" mogen.

Herhaling; iedere werkdag... Als iets niet goed gaat wordt je er op aangesproken. Is het niet door je collega, dan wel door een WIS. Je bent constant aan het sparren met elkaar over de situaties die ontstaan. Daarnaast gaat een gedeelte van de collega's regelmatig naar een IM-dag, waarna deze de nieuw verworven kennis weer verspreidt binnen het team.

Mij moet je ook niet een winkeldief af laten handelen of naar een HG'tje sturen. Ik hoor altijd iets over formulieren en huisverboden, maar hoe dat gaat weet ik ook niet. Ik heb er namelijk nooit mee te maken. De politie moet er weer van af dat je overal een klein beetje vanaf moet weten. Wijkzorg, recherche, verkeer (met daarin dus het IM), noem maar op, het zijn gewoon specialismen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2013, 21:06:47
Mij moet je ook niet een winkeldief af laten handelen of naar een HG'tje sturen. Ik hoor altijd iets over formulieren en huisverboden, maar hoe dat gaat weet ik ook niet. Ik heb er namelijk nooit mee te maken. De politie moet er weer van af dat je overal een klein beetje vanaf moet weten. Wijkzorg, recherche, verkeer (met daarin dus het IM), noem maar op, het zijn gewoon specialismen.
Je bent toch agent? Daar heb jij ooit voor geleerd volgens mij, dus in principe hoort dit gewoon ook tot je takenpakket. (ik zie regelmatig volvo's staan bij meldingen die niet op de ring zijn in ieder geval)  ;) Een stuk training in de opleiding zou dus al een deel van het probleem oplossen.

Waar het mij om gaat is dat er nu 0,0 aandacht is voor IM onder de wijkteamdienders, dit terwijl ook deze collega's met regelmaat op de ring te vinden zijn. (al was het maar om van a naar b te rijden) Ik ben zelf al vaak zat in figuurlijke zin tegen een melding aan gereden op de ring, dan kan je het niet maken om door te rijden. Het is te krom voor woorden dat ik vanaf het viaduct naar een aanrijding sta te kijken terwijl ik weet dat de ringweg auto nog 10 kilometer moet rijden... Maar goed, dat is slechts mijn mening.

Ik pleit in ieder geval voor voldoende training om bij extremiteiten op te kunnen treden...

Overigens heb ik het al veel vaker gezegd, ik sta liever op de a-10 west met alle mogelijkheden dan op een grote provinciale weg met verkeer van 2 kanten waar vaak net zo hard wordt gereden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2013, 21:16:28
Je bent toch agent? Daar heb jij ooit voor geleerd volgens mij, dus in principe hoort dit gewoon ook tot je takenpakket. (ik zie regelmatig volvo's staan bij meldingen die niet op de ring zijn in ieder geval)  ;) Een stuk training in de opleiding zou dus al een deel van het probleem oplossen.

Waar het mij om gaat is dat er nu 0,0 aandacht is voor IM onder de wijkteamdienders, dit terwijl ook deze collega's met regelmaat op de ring te vinden zijn. (al was het maar om van a naar b te rijden) Ik ben zelf al vaak zat in figuurlijke zin tegen een melding aan gereden op de ring, dan kan je het niet maken om door te rijden. Het is te krom voor woorden dat ik vanaf het viaduct naar een aanrijding sta te kijken terwijl ik weet dat de ringweg auto nog 10 kilometer moet rijden... Maar goed, dat is slechts mijn mening.

Ik pleit in ieder geval voor voldoende training om bij extremiteiten op te kunnen treden...

Overigens heb ik het al veel vaker gezegd, ik sta liever op de a-10 west met alle mogelijkheden dan op een grote provinciale weg met verkeer van 2 kanten waar vaak net zo hard wordt gereden.
Natuurlijk lukken winkeldieven en HG's ook wel in grote lijnen. Maar al die telefoonnummers van de HG Buco en weet ik veel wie je allemaal moet bellen.
En ja, met de Volvo zijn we ook buiten de ring te vinden, bijv. voor de Donkere dagen of omdat we vanaf de ring snel tp kunnen zijn.

Het is in mijn ogen ook geen probleem dat een Touran buffervoertuig op de West is als ik op de A1 zit. Alleen dan graag wel op de goede (en veilige) manier.

Ik ben zelf enkele keren met TDMdr op de auto geweest en we sparren ook onderling met elkaar over afzettingen.
Soms wordt ik zelfs gebeld door de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat of door onze plot die binnen de camera's uitkijkt. Dan hebben zij vanuit een ander oogpunt tips of trucs om nog veiliger te werken.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2013, 21:26:13
Je bent toch agent? Daar heb jij ooit voor geleerd volgens mij, dus in principe hoort dit gewoon ook tot je takenpakket. (ik zie regelmatig volvo's staan bij meldingen die niet op de ring zijn in ieder geval)  ;) Een stuk training in de opleiding zou dus al een deel van het probleem oplossen.

Hoofdagent hé  ;) Als ik het wat vaker zou doen, weet ik het ook wel weer, maar ik bedoel te zeggen dat als je iets niet vaak doet, het ook niet eigen is. Ik heb ook een hekel aan de term "generalist". Je kan niet overal een beetje vanaf weten, dat werkt niet. Ik weet meer van verkeer, daar ligt mijn hart ook op dit moment. En daarnaast doe ik natuurlijk ook de andere politiedingen en kijk ik verder dan de neus van de auto lang is...

Als het goed is niet bij iedere wissewasje. High impact meldingen mogen we op rijden, voor de rest eigenlijk niet. In principe mag de meldkamer ons daar ook niet voor aansturen. Dit om de aanrijtijden op het eigen gebied te waarborgen. Dat er collega's zijn die voor ieder meldinkje aanleunen...

Citaat
Waar het mij om gaat is dat er nu 0,0 aandacht is voor IM onder de wijkteamdienders, dit terwijl ook deze collega's met regelmaat op de ring te vinden zijn. (al was het maar om van a naar b te rijden) Ik ben zelf al vaak zat in figuurlijke zin tegen een melding aan gereden op de ring, dan kan je het niet maken om door te rijden. Het is te krom voor woorden dat ik vanaf het viaduct naar een aanrijding sta te kijken terwijl ik weet dat de ringweg auto nog 10 kilometer moet rijden... Maar goed, dat is slechts mijn mening.

Ik pleit in ieder geval voor voldoende training om bij extremiteiten op te kunnen treden...

Overigens heb ik het al veel vaker gezegd, ik sta liever op de a-10 west met alle mogelijkheden dan op een grote provinciale weg met verkeer van 2 kanten waar vaak net zo hard wordt gereden.

Ik ben het met je eens dat IM meer aandacht verdient. De organisatie gaat er aan voorbij dat de politie zich verplicht heeft om mee te werken aan de richtlijnen die daarin genoemd zijn. Het interesseert een groot gedeelte van de dienders ook niet is mijn ervaring. Zie mijn post bij afhandeling van art.6 zaken. Een aanrijding is gewoon een PD, maar als je ziet hoe er mee omgegaan wordt. Auto's die zo'n beetje in de aanrijding worden gezet, roken, hesjes niet aan... En ook niet even nadenken over hoe je de afzetting veilig kan neerzetten om het netjes af te kunnen handelen. Maar ik zie verbetering...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2013, 21:40:00
Gelukkig is er tegenwoordig in de standaard rijopleiding ook meer aandacht voor het IM verhaal.

Ik vind het bijzonder dat er binnen AA blijkbaar onder de wijkteams geen aandacht besteed wordt aan het IM verhaal. Ik zie uit ervaring dat dat in andere regio's, zeker op de bureau's met snelweg in het gebied, veel meer gebeurd. Ik vind de opstelling op het filmpje ook bijzonder.

Eigen veiligheid is het belangrijkste maar je ziet dat er nog teveel collega's niet volledig bewust van zijn. De normale jas biedt nog enige reflectie, maar een geel hesje biedt dat veel meer. Ik heb onlangs nog een collega van de weg getrokken die alleen in de oude leren jas langs een autoweg liep op zoek naar het doodgereden reetje. Hij had er totaal niet aan gedacht dat hij niet zichtbaar was. Voor hem een mooi moment van bewustwording en gelukkig zonder ongelukken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2013, 22:00:36
Oja, nog even on topic...
Gister in 10 minuten tijd weer 18 stuks geschreven.