Zoals ik in mijn vorige bijdrage schreef, ik rijd dagelijks meerdere malen over de ring, van a naar b. Ik kom zo nu en dan een aanrijding en/of pech geval tegen. Ik rijd in een opvallende auto dus verwacht men (lees: de burger) dat ik kan handelen / optreden. Afgelopen week nog wordt ik door de meldkamer naar een aanrijding gestuurd die uiteindelijk op een afrit van de ring bleek te zijn, dan kan je het naar de burger niet maken om door te rijden omdat dit dan opeens niet mijn werkterrein is.
Ik zeg ook niet dat we standaard op ring meldingen (lees: aanrijdingen) moeten gaan rijden, ik vind daar persoonlijk niets leuks aan dus laat dat graag over aan de mensen die daar wel hun plezier in vinden. Ik wil slechts een betere bewustwording en training waardoor men wel kan handelen.
Bovendien, als jullie een keer om assistentie roepen op de ring (of een willekeurige andere snelweg) dan ga ik er ook vanuit dat je hoopt dat de wijkteamdienders je komen helpen en dat je niet hoeft te wachten tot je makkers van de Eenhoorn komen opdraven.
Dat jullie over de ring rijden is niet meer dan logisch, daar is dat ding ooit voor aangelegd
En dat je dan tegen bepaalde zaken aan kan lopen is net zo logisch. Alleen hoop ik wel dat je nadenkt voordat je gaat acteren. Als je moet dan moet je, maar als het niet nodig is: het probleem lekker doorgeven aan het HB en veel succes! Wij doen dat ook binnen de ring, of op de ring bij pech gevallen die "veilig" staan.
Ik sta nooit voor mijn lol op het asfalt van de A10.Dat de verkeersopleiding slecht is (en IM er al helemaal niet inzit) is juist een van de redenen waarom wij (VP) jullie wijkteamdienders liever niet op de ring willen zien
werken. Ik waag mij ook niet aan het knutselen aan een gasleiding omdat ik daar geen barst verstand van heb, en als het fout gaat zijn de gevolgen niet te overzien! Gelukkig moet voor mij (wonder boven wonder) de eerste dag nog komen dat ik collega's van het asfalt moet schrapen, maar dat is tot nog toe soms meer aan geluk dan aan wijsheid te wijten geweest. Werkelijk onbezonnen acties: Achter verdachtes aanrennen en dan de A10 oversteken..../ een rechterachterwiel van een auto op de eerste rijstrook gaan vervangen, zonder de 2e rs eruit te laten halen omdat ze niet wisten hoe dat moest/ een verdachte aanhouden op de rijbaan van een afrit terwijl deze afrit lager ligt dan de A10 en in een bocht.....
moet ik doorgaan?
En als wij assistentie vragen van een wijkteameenheid dan weten we dat we ongeschoolde collega's gaan krijgen en zullen we daarop acteren door de werkzaamheden aan te passen, wijzen op de risico's, vragen om het dragen van gele hesjes etc. Ik heb het tot nog toe zelf idd een paar keer moeten doen, en daar is niks mis mee. Je spreekt ook nog eens anderen zullen we maar zeggen. De mooiste reactie is dan wel altijd als die collega's geconfronteerd worden met de snelheden..... ik heb 1x een collega letterlijk bleek zien worden omdat er over de 1e rijstrook vd binnenring (wij stonden op de 1 en 2e rijstrook buitenring met een ongeval) een RSA voorbij kwam kachelen ....
en ik ben het met je eens, die gele jas zou eigenlijk verplicht moeten zijn. Voor elke diender ongeacht of je op de ring/ snelweg werkt. Maar ja.... dat is net als geschoold worden voor IM/ verkeer