Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 40393 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2013, 22:16:03
Ik vind het persoonlijk niet heel relevant dat je een diender met een zwarte jas ziet lopen op de ring. Ja, het is levensgevaarlijk, maar dat is het ook op de provinciale weg zonder verlichting of op iedere andere plek waar een aanrijding heeft plaats gevonden. Dat is een stukje bewustwording bij de diender in het algemeen en staat los van het feit dat hij nu op de ring liep.

Het spijt me zeer gewaardeerde collega, maar het is heel relevant of een collega met een zwarte (lees: blauwe) jas op de ring loopt. Dat is namelijk gewoon gelijk aan reageren op een melding gewapende bankoverval zonder je kogel/steekwerende vest aan te hebben. Dat is gewoon STOM! Als een colega zoiets stoms uithaalt, spreek ik hem erop aan en dat verwacht ik van elke VP diender die daar op dat moment rondloopt. Dat is niet een kwestie van relevant, dat is gewoon je werk niet doen.

Ik ben dan eerder voorstander van adequate voorlichting en training voor de wijkteams zodat ze gewoon in staat zijn om aan te leunen op de snelweg.

En als een wijkteamdiender die adequate voorlichting en/of training niet gehad heeft, waarom begeeft hij zich dan in het hol van de leeuw? Wij komen, zoals mijn collegaTDMdR dat ook zegt ook bij andere meldingen, maar alleen als wij een meerwaarde hebben of als het HB ons stuurt. Als collega's daar zelf (lees eigen initaitief) naar toe gaan, krijgen ze ook op hen ******. Dat zijn de cowboys waar we op elk team mee te maken hebben. Maar het is het professionele gedrag van de collega om zijn eigen veiligheid en die van zijn collega's te waarborgen! En ik kan voor mijzelf spreken dat ik zo professioneel genoeg ben om mijn cowboy collega op zijn gedrag aan te spreken.

Maar dit soort gedrag heeft niks te maken met cowboy gedrag, maar met niet nadenken. Argeloos doen, zonder stil te staan bij de gevolgen. En dat is iets wat ik absoluut niet doe! Want ik zit liever aan de boerenkool met mijn kleine jongens dan dat ik in een ziekenhuis of in een kist lig
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2013, 22:59:04
Ik vind het bijzonder dat er binnen AA blijkbaar onder de wijkteams geen aandacht besteed wordt aan het IM verhaal. Ik zie uit ervaring dat dat in andere regio's, zeker op de bureau's met snelweg in het gebied, veel meer gebeurd. Ik vind de opstelling op het filmpje ook bijzonder.

Ik heb het al vaker aangegeven... Dat is een Amsterdams probleem. (Niet alleen in Amsterdam, zeker niet, overal gaat het ''fout'')

In andere regio's wordt er wel degelijk aandacht besteed aan IM. Tevens gebeurd dit tijdens de opleiding aan de politie-academie (proeve Verkeersongevallen en BROA I / II). Het gaat (meestal) fout met de oudere dienders die nooit bijgeschoold zijn.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2013, 07:00:25
Het spijt me zeer gewaardeerde collega, maar het is heel relevant of een collega met een zwarte (lees: blauwe) jas op de ring loopt. Dat is namelijk gewoon gelijk aan reageren op een melding gewapende bankoverval zonder je kogel/steekwerende vest aan te hebben. Dat is gewoon STOM! Als een colega zoiets stoms uithaalt, spreek ik hem erop aan en dat verwacht ik van elke VP diender die daar op dat moment rondloopt. Dat is niet een kwestie van relevant, dat is gewoon je werk niet doen.
Misschien moet je mijn reactie nog een keer lezen en hopelijk snap je het dan wel. Ik vind het irrelevant dat nu de ring wordt genoemd als plek waar hij loopt zonder geel hesje. Bij iedere aanrijding, ring, provinciaal of in een 30 km/h zone hoor je zo'n ding aan te doen als je enigzins op de weg staat. Ik zal het overal benoemen tegen collega's, het feit dat het nu toevallig de ring is staat daar compleet los van.... ;)

En als een wijkteamdiender die adequate voorlichting en/of training niet gehad heeft, waarom begeeft hij zich dan in het hol van de leeuw? Wij komen, zoals mijn collegaTDMdR dat ook zegt ook bij andere meldingen, maar alleen als wij een meerwaarde hebben of als het HB ons stuurt.
Zoals ik in mijn vorige bijdrage schreef, ik rijd dagelijks meerdere malen over de ring, van a naar b. Ik kom zo nu en dan een aanrijding en/of pech geval tegen. Ik rijd in een opvallende auto dus verwacht men (lees: de burger) dat ik kan handelen / optreden. Afgelopen week nog wordt ik door de meldkamer naar een aanrijding gestuurd die uiteindelijk op een afrit van de ring bleek te zijn, dan kan je het naar de burger niet maken om door te rijden omdat dit dan opeens niet mijn werkterrein is.

Ik zeg ook niet dat we standaard op ring meldingen (lees: aanrijdingen) moeten gaan rijden, ik vind daar persoonlijk niets leuks aan dus laat dat graag over aan de mensen die daar wel hun plezier in vinden. Ik wil slechts een betere bewustwording en training waardoor men wel kan handelen.

Bovendien, als jullie een keer om assistentie roepen op de ring (of een willekeurige andere snelweg) dan ga ik er ook vanuit dat je hoopt dat de wijkteamdienders je komen helpen en dat je niet hoeft te wachten tot je makkers van de Eenhoorn komen opdraven.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2013, 08:51:36
Zoals ik in mijn vorige bijdrage schreef, ik rijd dagelijks meerdere malen over de ring, van a naar b. Ik kom zo nu en dan een aanrijding en/of pech geval tegen. Ik rijd in een opvallende auto dus verwacht men (lees: de burger) dat ik kan handelen / optreden. Afgelopen week nog wordt ik door de meldkamer naar een aanrijding gestuurd die uiteindelijk op een afrit van de ring bleek te zijn, dan kan je het naar de burger niet maken om door te rijden omdat dit dan opeens niet mijn werkterrein is.

Ik zeg ook niet dat we standaard op ring meldingen (lees: aanrijdingen) moeten gaan rijden, ik vind daar persoonlijk niets leuks aan dus laat dat graag over aan de mensen die daar wel hun plezier in vinden. Ik wil slechts een betere bewustwording en training waardoor men wel kan handelen.

Bovendien, als jullie een keer om assistentie roepen op de ring (of een willekeurige andere snelweg) dan ga ik er ook vanuit dat je hoopt dat de wijkteamdienders je komen helpen en dat je niet hoeft te wachten tot je makkers van de Eenhoorn komen opdraven.  ;)
Dat jullie over de ring rijden is niet meer dan logisch, daar is dat ding ooit voor aangelegd  ;) En dat je dan tegen bepaalde zaken aan kan lopen is net zo logisch. Alleen hoop ik wel dat je nadenkt voordat je gaat acteren. Als je moet dan moet je, maar als het niet nodig is: het probleem lekker doorgeven aan het HB en veel succes! Wij doen dat ook binnen de ring, of op de ring bij pech gevallen die "veilig" staan. Ik sta nooit voor mijn lol op het asfalt van de A10.

Dat de verkeersopleiding slecht is (en IM er al helemaal niet inzit) is juist een van de redenen waarom wij (VP) jullie wijkteamdienders liever niet op de ring willen zien werken. Ik waag mij ook niet aan het knutselen aan een gasleiding omdat ik daar geen barst verstand van heb, en als het fout gaat zijn de gevolgen niet te overzien! Gelukkig moet voor mij (wonder boven wonder) de eerste dag nog komen dat ik collega's van het asfalt moet schrapen, maar dat is tot nog toe soms meer aan geluk dan aan wijsheid te wijten geweest. Werkelijk onbezonnen acties: Achter verdachtes aanrennen en dan de A10 oversteken..../ een rechterachterwiel van een auto op de eerste rijstrook gaan vervangen, zonder de 2e rs eruit te laten halen omdat ze niet wisten hoe dat moest/ een verdachte aanhouden op de rijbaan van een afrit terwijl deze afrit lager ligt dan de A10 en in een bocht.....

moet ik doorgaan?

En als wij assistentie vragen van een wijkteameenheid dan weten we dat we ongeschoolde collega's gaan krijgen en zullen we daarop acteren door de werkzaamheden aan te passen, wijzen op de risico's, vragen om het dragen van gele hesjes etc. Ik heb het tot nog toe zelf idd een paar keer moeten doen, en daar is niks mis mee. Je spreekt ook nog eens anderen zullen we maar zeggen. De mooiste reactie is dan wel altijd als die collega's geconfronteerd worden met de snelheden..... ik heb 1x een collega letterlijk bleek zien worden omdat er over de 1e rijstrook vd binnenring (wij stonden op de 1 en 2e rijstrook buitenring met een ongeval) een RSA voorbij kwam kachelen ....

en ik ben het met je eens, die gele jas zou eigenlijk verplicht moeten zijn. Voor elke diender ongeacht of je op de ring/ snelweg werkt. Maar ja.... dat is net als geschoold worden voor IM/ verkeer
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2013, 09:51:25
Mijn bedrijf heeft vanwege haar werkzaamheden een groot aantal ontheffingen voor verkeerstekens e.d. Wel staat in de ontheffing dat als er gewerkt wordt in de buurt van een weg er altijd een hesje gedragen moet worden. Dit weet ook iedereen en dit wordt gedaan, omdat men weet dat als je dat niet doet je 1 keer een waarschuwing krijgt, een tweede keer als je geluk hebt er nog één, maar de derde keer lig je er gewoon uit. Mij is het nooit duidelijk geworden dat dienders hier zo makkelijk mee omgaan. In mijn klas had ik laatst ook een collega die het raar vond dat ik altijd een geel hesje bij me heb. Voor mij is het niet meer dan logisch, zij vond het lelijk staan...
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2013, 10:37:19
Ik heb ook altijd een hesje bij me welke ik aantrek als ik op een drukke plek staat. Enige keer waneer ik hem niet aantrek is als ik op een parkeerplaats sta, of op een rustige weg (voornamelijk bibeko) overdag. Bij die laatste zorg ik wel dat ik dan niet of zo min mogelijk aan de verkeerszijde staat (schijnen sommige ook vreemd te vinden want waarom zou je op de stoep gaan staan  :() en dat mijn auto duidelijk aanwezig er achter staat.

Iedereen die in de executieve dienst werkt neemt wel een tas mee naar het werk om daarin de spullen te bewaren die hij/zij nodig hebt. Hoe lastig is het dan om daar een hesje in te doen? Weegt niks, past in de kleinste tassen en je hebt het nodig tijdens je werk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2013, 10:50:21
Ik heb ook altijd een hesje bij me welke ik aantrek als ik op een drukke plek staat. Enige keer waneer ik hem niet aantrek is als ik op een parkeerplaats sta, of op een rustige weg (voornamelijk bibeko) overdag. Bij die laatste zorg ik wel dat ik dan niet of zo min mogelijk aan de verkeerszijde staat (schijnen sommige ook vreemd te vinden want waarom zou je op de stoep gaan staan  :() en dat mijn auto duidelijk aanwezig er achter staat.

Iedereen die in de executieve dienst werkt neemt wel een tas mee naar het werk om daarin de spullen te bewaren die hij/zij nodig hebt. Hoe lastig is het dan om daar een hesje in te doen? Weegt niks, past in de kleinste tassen en je hebt het nodig tijdens je werk.

Of dauw heb achter je politieflap, dan heb je hem altijd in de buurt ;)

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2013, 11:08:24
Uit de categorie: hoe eigenwijs zijn mensen:

derde filmpje van deze pagina
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/28-overige/14765-sneeuwoverlast-in-de-regio
En de 112 fotograaf doet lekker mee...

Het betreft inderdaad een video die door 'derden' naar ons is toegezonden. Betrokkene is in de regio Haaglanden in elk geval niet bekend als medewerker van een '112-site'. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2013, 11:22:30
Ik zie nergens dat het een ingezonden video is, uitsluitend dat het op een 112 site staat...
Wist niet dat we voor jouw gemoedsrust moesten vermelden of iemand een vaste medewerker van regio15 is en/of hoe we aan een bepaald beeld gekomen zijn ?

We krijgen beeld aangeleverd van onze eigen mensen, maar ook van onze 'lezers'. Met name die laatste zijn interessant (want: meestal uit beginfase) maar vaak slechter van kwaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan de beroemde video van de brandende aardgasbus in Wassenaar. Staat net zo goed de naam bij van degene die hem gemaakt heeft, maar ook niet dat die persoon geen vaste regio15 correspondent is. Tja.

Ik proef een stuk onverwerkte emotie t.a.v. '112 fotografen' ? Of zo ?98uiye

Peen
Redacteur van

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2013, 11:31:11
Wist niet dat we voor jouw gemoedsrust moesten vermelden of iemand een vaste medewerker van regio15 is en/of hoe we aan een bepaald beeld gekomen zijn ?

We krijgen beeld aangeleverd van onze eigen mensen, maar ook van onze 'lezers'. Met name die laatste zijn interessant (want: meestal uit beginfase) maar vaak slechter van kwaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan de beroemde video van de brandende aardgasbus in Wassenaar. Staat net zo goed de naam bij van degene die hem gemaakt heeft, maar ook niet dat die persoon geen vaste regio15 correspondent is. Tja.

Ik proef een stuk onverwerkte emotie t.a.v. '112 fotografen' ? Of zo ?98uiye

Peen
gaat deze discussie nou omdat ik iemand onterecht aanwijs als 112 fotograaf of dat er een filmpje is van iemand die een rood kruis negeert?

Ik heb al reeds aangegegeven: verkeerde aanname van mijn kant, excuses.

En nee ik heb niks tegen 112 fotografen specifiek, ik heb het gewoon niet zo met pers in het algemeen ;)