Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?

Auteur Topic: Afzettingen op snelwegen: Agenten basisteams voldoende geschoold?  (gelezen 40821 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #30 Gepost op: 18 januari 2013, 12:05:50
Vrienden, gaarne een eventuele discussie over 112-websites, vermelden van namen, herkomst, etc. voeren in de daarvoor bestemde boards of via PM. In dit afgesplitste topic hebben we het over het uitvoeren van afzettingen op snelwegen/hoofdwegen door de politie, en in hoeverre agenten daarvoor opgeleid en getraind zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2013, 15:51:30
@ RED.

Nieuwe bij de VP.

Vier weken motor-rijopleiding ( hoger dan het niveau van de VSM)
Twee weken auto opleiding (ARA SRO)
Twee weken techniek opleiding
Een week artikel 6 cursus
Een week cursus beroeps goederenvervoer ( de mooiste cursus
En tussen door nog diverse cursussen die betrekking hebben op het vakgebied. Im wordt afzonderlijk gegeven en komt tijdens de rijopleiding diverse malen aan bod.

Iedere nieuweling wordt voor een periode van minimaal 6 maanden aan een oudste maat gekoppeld. Pas wanneer de hij zij zelfstandig kan werken en genoeg kennis heeft, mag hij/zij alleen de wijde wereld van het mooie verkeer gaan ontdekken.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2013, 19:10:35
Dat is bij ons helaas wel anders.

4 weken motor-rijopleiding VROM (voortgezette rijopleiding motor) ULM opleiding is vereist
2 weken auto opleiding HRT + RSA (Hogere Rijvaardigheids Techniek + Ringweg Surveillance Applicatie)
2 weken diverse cursussen en lezingen (alcohol/ ademanalyse, IM, rijbewijzen, lasergun, etc etc)

Elke nieuweling wordt in theorie een maand aan 1 of meer oud gediende(n) gekoppeld. Maar de theorie gaat allemaal eerst, dan inwerken en dan pas de rijopleidingen.  De opleidngen waren een paar jaar geleden veel uitgebreider totdat de DCIV chef van mening was dat wij ons niet meer met vervoer/ verkeer bezig mochten houden. Toen zijn de opleidingen voertuigtechniek, ongevallen afhandelingen, artikel 5,6 en 8 komen te vervallen en is de rest sterk vereenvoudigt.

Maar IM is en blijft er godzijdank wel heel sterk inzitten.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2013, 21:02:52
Agenten basisteams voldoende geschoold..... ja over geschoold totzelfs.

Wij blijven mensen en kunnen niet in 1 persoon alle regels stoppen en zeggen dat hij/zij ze ook moeten naleven en controleren. Dit is ooit de reden geweest om te specialiseren. Basisteams hebben wel de kennis maar te weinig ervaring om ook het IM goed te kunnen uitvoeren. En eigenlijk vind ik het ook geen taak voor deze mensen omdat hun kennis beter toegepast is op andere belangrijke plaatsen.

Geen of wel HighVis kleding kan de agent zelf ook geld kosten, volgens de arbeidsinspectie zijn dat namelijk regels waar ook het politieaparaat zich aan dient te houden en zijn de opgelegde sanctie's aan de man.

Over het hele IM kan ik zeggen dat u heren/dames agent niet zijnde van de infra dienst het over het algemeen belabberd doet.
- op tweezijdig aanrijdend verkeer staan voertuigen in fend-off waarbij de vrije baan wordt overschreden.
- uit de auto springen rennen naar het ongeval zonder de eigen veiligheid te waarborgen.
- naar voor dringen als er al 1ste hulp wordt toegepast onder het mom van "ik ben agent" (ik heb al eens antwoorden gehoord van "ja en ik arts" of "ja ik werk op een ambulance")

Er zijn veel meer dingen die kunnen worden verbeterd echter zoals ik deze post al begon we zijn maar mens. Naar mijn bescheiden mening moeten de gespecialiseerde teams weer terug komen voordat het fout gaat.

Over opleidingen kan ik kort zijn, van de 24 jaar dat ik nu op en aan de weg werk zijn er zeker 7 in totaal opgegaan aan diverse opleidingen. En nog steeds weet ik zeker dat ik nog niet alles weet. En zeker dat ik niet alles kan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2013, 09:23:06
Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de manier van denken. Waar de meeste dienders van de infra denken aan de economische gevolgen. wat inhoud dat we bij blikschade hoe dan ook zo snel mogelijk de rijbaan vrijmaken. Moto heeft het wielen kan het rollen.

Daarin tegen nemen sommige basisteam medewerkers een afwachtende houding aan. Waardoor er onnodig meer file leed ontstaat.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2013, 09:41:01
Agenten basisteams voldoende geschoold..... ja over geschoold totzelfs.

Wij blijven mensen en kunnen niet in 1 persoon alle regels stoppen en zeggen dat hij/zij ze ook moeten naleven en controleren. Dit is ooit de reden geweest om te specialiseren. Basisteams hebben wel de kennis maar te weinig ervaring om ook het IM goed te kunnen uitvoeren. En eigenlijk vind ik het ook geen taak voor deze mensen omdat hun kennis beter toegepast is op andere belangrijke plaatsen.

Hit ik ben het helemaal met je eens, maar aan specialisten zit een kosten plaatje en in geval van een te kort aan personeel kan je (meestal) een specialist niet gebruiken om het personeels te kort op te vangen. Dat is een van de redenen waarom men toch heel snel de neiging heeft om "het specialiseren" niet te stimuleren. Zo zijn wij VP's niet erg goed meer in de standaard Wijkteam aangelegenheden. Voor mij is het bijvoorbeeld al een jaar of 5 gelden dat ik voor het laatst een winkeldief opgehaald en afgehandeld heb. Ik kan het nog steeds, maar ik ga ervan uit dat de procedures en formulieren ondertussen wel veranderd zijn en het dus geen soepel vcerlopende aangelegenheid gaat worden. (en zo zijn er nog véél meer voorbeelden)

Geen of wel HighVis kleding kan de agent zelf ook geld kosten, volgens de arbeidsinspectie zijn dat namelijk regels waar ook het politieaparaat zich aan dient te houden en zijn de opgelegde sanctie's aan de man.
Tja wat zal ik hierop zeggen? Ik neem meestal geen blad voor mijn mond, maar ik denk dat in dit geval ik toch zelf-censuur op ga leggen. Ik hou het dus bij: er zijn nog veel meer zaken die mbt de regels niet nageleefd worden bij de Politie. Denk ook maar eens aan de arbeidstijden waar hele krantenartikelen over geschreven zijn. Het is, zeker voor andere (handhavende) instanties, heel erg lastig om de "koningen" binnen het Koningkrijk Politie bepaalde inzichten te geven en ze daarna daar ook nog naar die inzichten te laten handelen. Dan ligt de OR overhoop met de Korpsleiding, dan de vakbonden, dan weer de arbeidsinspectie, dan weer het eigen personeel ga maar door.
Ik heb dingen gezien en gehoord, daar krijg als "buitenstaander" buikpijn van (zowel van het lachen als van de kramp) en ik kan je zeggen dat sommige door collega's op dit forum geplaatste uitspraken en genoemde ideeën daarbij verbleken. Zo stom, zo idioot, zo schaamteloos en zo  :-X
Daar laat ik het bij  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2013, 12:20:00
Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de manier van denken. Waar de meeste dienders van de infra denken aan de economische gevolgen. wat inhoud dat we bij blikschade hoe dan ook zo snel mogelijk de rijbaan vrijmaken. Moto heeft het wielen kan het rollen.

Daarin tegen nemen sommige basisteam medewerkers een afwachtende houding aan. Waardoor er onnodig meer file leed ontstaat.

Nou ben ik ook wel eerlijk om te zeggen dat er soms ook verkeerd wordt gehandeld vanwege de economische gevolgen. Wegen ruimen en geen oog voor eventuele gevaarlijke situatie's die niet opvallen omdat de weg leeg moet. Te laat besluiten om een omleiding in te stellen of een weg af te sluiten.

En ja, die afwachtende houding komt ook voort uit het gebrek aan ervaring.

Ik heb dingen gezien en gehoord, daar krijg als "buitenstaander" buikpijn van (zowel van het lachen als van de kramp) en ik kan je zeggen dat sommige door collega's op dit forum geplaatste uitspraken en genoemde ideeën daarbij verbleken. Zo stom, zo idioot, zo schaamteloos en zo  :-X
Daar laat ik het bij  ;)

Been there done that. Dat hadden wij bij de KMar destijds al, en toch moet ik zeggen dat de regeltjes daar wel beter werden nageleefd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2013, 12:33:40
Zo zie je maar weer Mopper dan zijn wij misschien niet de snelste met het afhandelen van een winkeldief of aangifte van weet ik wat. Maar daardoor lopen wij nog geen GEVAAR.

Andersom  denk je ons werk na te kunnen doen en je weet niet hoe je het moet doen kan het wel mensen levens kosten
Een voorbeeld is dat ze een eiland maken op de rijbaan.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,405
Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2013, 12:38:00
En precies dáárom dient elke eenheid er naar mijn mening een specialistisch verkeersteam te hebben dan wel op te richten !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2013, 12:45:19
En precies dáárom dient elke eenheid er naar mijn mening een specialistisch verkeersteam te hebben dan wel op te richten !

Dat, of weegbeheerder zou zijn taken pakket moeten verruimen en meer mensen moeten hebben voor het IM.
Zij zijn wel specialisten op de weg.

Eigenlijk hoeven zij het niet te verruimen, deze taken hebben ze eigenlijk al. Alleen wat een ander doet hoeven wij niet  meer te doen is het devies hier in Nederland.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.