GRIP 2 Stroomuitval (ziekenhuis) Medisch Centrum MCA Wilhelminalaan - Alkmaar 18-01-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Stroomuitval (ziekenhuis) Medisch Centrum MCA Wilhelminalaan - Alkmaar 18-01-2013  (gelezen 13748 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
p2kflex
16:36:13 18-01-13GROUP-1Prio 2 contact ac.
0200171BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201018BRW Alkmaar (Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers)
0201075BRW Alkmaar (Centrum) (Kwiek)
0201076BRW Alkmaar (Centrum) (Paraat)
0201088BRW Alkmaar (Centrum) (Lichtkrant)
0201089BRW Alkmaar (Monitorcode Gemeente)
p2kflex
16:38:20 18-01-13GROUP-1Prio 2 opkomen kazerne.
0200171BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201018BRW Alkmaar (Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers)
0201075BRW Alkmaar (Centrum) (Kwiek)
0201076BRW Alkmaar (Centrum) (Paraat)
0201088BRW Alkmaar (Centrum) (Lichtkrant)
0201089BRW Alkmaar (Monitorcode Gemeente)
p2kflex
17:20:24 18-01-13GROUP-1Prio 2 tel contact ac
0200685BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland)
p2kflex
18:24:26 18-01-13GROUP-1prio 2 graag contact ac
0200643BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (HOvD West)

 



Kortsluiting oorzaak stroomstoring MC Alkmaar

Laatste update 19 januari 2013 0:22

ALKMAAR - Het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) heeft vrijdagmiddag ruim een uur zonder stroom gezeten. Oorzaak was kortsluiting in een hoofdgenerator. De noodvoorziening had automatisch moeten opstarten, maar weigerde door onbekende oorzaak dienst. Toen de noodstroom handmatig werd aangezet, ontstond een kettingreactie, met een algehele stroomstoring tot gevolg.
De stroomstoring trof het ziekenhuis rond 14.40 uur. Iets meer dan een uur later was de voorziening hersteld. Patiënten zijn niet in gevaar geweest, zei een woordvoerster van het ziekenhuis.
Op de operatiekamers en de afdeling intensieve zorg namen accu’s het over, waardoor hier geen problemen ontstonden. Eén patiënt is uit voorzorg overgebracht naar een ander ziekenhuis. Alle operaties konden worden afgerond, maar wat nog op de planning stond voor vrijdag, werd afgelast.
Het ziekenhuis nam tot de in avond geen patiënten op, omdat de computersystemen nog moesten opstarten. Mensen konden terecht in ziekenhuizen in de omgeving, onder meer in Den Helder, Hoorn en Beverwijk.


MCA Alkmaar heeft weer stroom
Laatste update 18 januari 2013 20:58

UPDATE4 ALKMAAR - De stroomvoorziening in het MCA in Alkmaar is weer hersteld.  De oorzaak van de storing is nog niet bekend. Tot 23 uur worden geen patiënten meer opgenomen.
Eerdere berichten over een explosie of een brand werden door het ziekenhuis ontkend. De storing begon om 14.40 uur en duurde tot 15.50 uur.
Omdat de interne noodaggregaten niet werkten trad een regioprotocol in werking, waarbij brandweer en ambulancediensten uit de omgeving werden gemobiliseerd. Zestig hulpverleners waren snel te plaatse. Twee noodaggregaten  (een van de brandweer en een van een horeca-ondernemer) waren snel aangevoerd maar hoefden niet te worden gebruikt.
Voor zover nu bekend is één patiënt uit voorzorg naar een ander ziekenhuis overgebracht. De hulpdiensten blijven standby tot alle apparatuur weer werkt.
Tot 23 uur zijn er geen opnames omdat alle computers weer opgestart en afgesteld moeten worden. In noodgevallen worden nieuwe patiënten naar ziekenhuizen in de regio overgebracht.
Er is overwogen om de avondbezoekuren te schrappen. Daar is van afgezien.

Bron: www.noordhollandsdagblad.nl




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
MCA Alkmaar heeft weer stroom
Laatste update 18 januari 2013 20:58

Twee noodaggregaten  (een van de brandweer en een van een horeca-ondernemer) waren snel aangevoerd maar hoefden niet te worden gebruikt.

Was die aggregaat van de horeca een aangeboden unit of maakt deze standaard deel uit van het rampenplan. In geval het eerste denk ik dat deze ondernemer een grote opsteker verdiend voor zijn handelen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Was die aggregaat van de horeca een aangeboden unit of maakt deze standaard deel uit van het rampenplan. In geval het eerste denk ik dat deze ondernemer een grote opsteker verdiend voor zijn handelen

In het bovenstaande filmpje komt 1:30 de verhuurder met vrachtwagen en de aggregaat zelf in beeld. Misschien beantwoordt dat je vraag?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Kevin, dat beantwoord de vraag maar tendele.
In elk geval wordt er wel zoveel duidelijk dat het NHD er naast zit tav de horeca ondernemer, stammis is een normaal verhuurbedrijf en zal er dus in alle opzichten beter van worden, hiermee is de vraag in zovere beantwoord dat ik er vanuit ga dat wanneer men het aggregaat aangeboden heeft dit in elk geval niet gratis zal hebben gedaan, wellicht tegen gereduceerd tarrief maar daar houd volgens mij elk voordeel gewoon op.
Blijft de vraag dus, heeft men het aggregaat aangeboden (al of niet tegen goedkoper tarrief) bij de VR dan wel het MCA of is er door de VR / MCA om gevraagd (in het kader van acute incindent beheersing o.i.d.) of maakt het standaard deeluit van het calamiteitenplan van het MCA en wordt er dus standaard een belletje gepeelgd vanuit Alkmaar naar HHW om met een dergelijk aggregaat op te draven.

Deze reactie terug lezend roept het dus eigenlijk alleen meer vragen op dan antwoorden
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Kevin, dat beantwoord de vraag maar tendele.
In elk geval wordt er wel zoveel duidelijk dat het NHD er naast zit tav de horeca ondernemer, stammis is een normaal verhuurbedrijf en zal er dus in alle opzichten beter van worden, hiermee is de vraag in zovere beantwoord dat ik er vanuit ga dat wanneer men het aggregaat aangeboden heeft dit in elk geval niet gratis zal hebben gedaan, wellicht tegen gereduceerd tarrief maar daar houd volgens mij elk voordeel gewoon op.
Blijft de vraag dus, heeft men het aggregaat aangeboden (al of niet tegen goedkoper tarrief) bij de VR dan wel het MCA of is er door de VR / MCA om gevraagd (in het kader van acute incindent beheersing o.i.d.) of maakt het standaard deeluit van het calamiteitenplan van het MCA en wordt er dus standaard een belletje gepeelgd vanuit Alkmaar naar HHW om met een dergelijk aggregaat op te draven.

Deze reactie terug lezend roept het dus eigenlijk alleen meer vragen op dan antwoorden
(Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de regio afspraken heeft met de betreffende verhuurder dat hij binnen een gesteld tijd een aggregaat moet kunnen leveren voor dat ziekenhuis. En dan zal er zeker een prijskaartje aan vast hangen voor de regio aangezien de verhuurder continu een aggregaat klaar moet hebben staan om aan zijn afspraken te voldoen.
En dan vindt ik dat daar zeker een goed prijskaartje aan vast mag hangen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
(Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de regio afspraken heeft met de betreffende verhuurder dat hij binnen een gesteld tijd een aggregaat moet kunnen leveren voor dat ziekenhuis. En dan zal er zeker een prijskaartje aan vast hangen voor de regio aangezien de verhuurder continu een aggregaat klaar moet hebben staan om aan zijn afspraken te voldoen.
En dan vindt ik dat daar zeker een goed prijskaartje aan vast mag hangen.

Ik heb ff google los gelaten omdat er in de regio een aantal grote verhuurders zitten:

- Bo-rent max 275 kVA
- Boels max 2100 kVA
- 2rent 1000 kVA
- stammis / loxam max 1250 Kva

Bo Rent zal dus vanwege beperkte vermogen afvallen. Geen van de andere heeft het ergens over een leveringsnelheid waarbij ik van Boels en 2rent weer dat de zwaardere aggregaten van uit een landelijk punt worden verhuurd. Kennelijk is dus voor Stammis / Loxam het verhaaltje lucratief genoeg om in HHW een dergelijk zwaar aggregaat op de achterhand te houden te meer (denk ik) vanwege de centrale ligging in NHN alle drie ziekenhuizen zouden binnen 45 minuten te beleveren moeten zijn
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Ik heb ff google los gelaten omdat er in de regio een aantal grote verhuurders zitten:

- Bo-rent max 275 kVA
- Boels max 2100 kVA
- 2rent 1000 kVA
- stammis / loxam max 1250 Kva

Bo Rent zal dus vanwege beperkte vermogen afvallen. Geen van de andere heeft het ergens over een leveringsnelheid waarbij ik van Boels en 2rent weer dat de zwaardere aggregaten van uit een landelijk punt worden verhuurd. Kennelijk is dus voor Stammis / Loxam het verhaaltje lucratief genoeg om in HHW een dergelijk zwaar aggregaat op de achterhand te houden te meer (denk ik) vanwege de centrale ligging in NHN alle drie ziekenhuizen zouden binnen 45 minuten te beleveren moeten zijn

Bo-Rent heeft 63 filialen over nederland en beperkte aggregaten, geloof 6 stuks die in de huur staan of op een filiaal ergens in Nederland.
Boels heeft meer dan 100 vestigingen in Nederland en buitenland en werk veel al samen met grote aggregaten verhuurbedrijven
2Rent heeft 16 filialen eigelijk het zelfde verhaal als de Bo-Rent.
Stammis is overgenomen door Loxam en heeft maar een paar aggregaten,

Bredenoord uit Apeldoorn en Haarhuis aggregaten uit Ootmarsum, Aggreko dit zijn de bedrijven die over zeer veel capaciteiten beschikken en ook de contracten hebben voor levering van materiaal tijdens een stroomstoring, uit ervaring weet ik dat er bij de grotere ziekenhuizen er meestal een aggregaat stanby staat met een netovername voor stroomstoringen.
de rest die berekenen woeker prijzen en hebben niet van korting gehoord.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Bredenoord uit Apeldoorn en Haarhuis aggregaten uit Ootmarsum, Aggreko dit zijn de bedrijven die over zeer veel capaciteiten beschikken en ook de contracten hebben voor levering van materiaal tijdens een stroomstoring, uit ervaring weet ik dat er bij de grotere ziekenhuizen er meestal een aggregaat stanby staat met een netovername voor stroomstoringen.

Juist bij de overname door de aanwezige noodaggregaten van het MCA zelf ging het helemaal mis. Bredenoord en Haarhuis zitten niet wat je noemt om de hoek dan zou je bijvoorbeeld eerder een Homan denken die ook verhuurd voor eventementen en kermissen maar dat is dus allemaal niet gebeurd. Vandaar mijn vraag of het uit eigenbeweging was van Stammis of heeft de VRNHN of het MCA hier een protocol voor waar men in uiterste noodzaak terecht kan of is dat eventueel bellen en op goedgeluk.
VRNHN heeft zelf, opmakend uit de berichtgeving, ook een behoorlijk aggregaat maar of je daarmee een heel ziekenhuis kunt voeden..... men heeft niet voor de grap een tweede aan laten rukken van (getuige het filmpje) 650kVA. In elk geval altijd handig om dergelijke incidenten wel te beschrijven en weten waar je terecht kunt

Overigens niet echt handig dat de noodaggregaten dienst weigerden hoewel ze regelmatig getest zullen worden is er blijkbaar nimmer een werkelijke overname door de noodaggregaten gedaan maar goed, je kunt ook niet alles voor zijn en uitsluiten (gelukkig want dan hadden er een hoop mensen zonder werk gezeten).
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Juist bij de overname door de aanwezige noodaggregaten van het MCA zelf ging het helemaal mis. Bredenoord en Haarhuis zitten niet wat je noemt om de hoek dan zou je bijvoorbeeld eerder een Homan denken die ook verhuurd voor eventementen en kermissen maar dat is dus allemaal niet gebeurd. Vandaar mijn vraag of het uit eigenbeweging was van Stammis of heeft de VRNHN of het MCA hier een protocol voor waar men in uiterste noodzaak terecht kan of is dat eventueel bellen en op goedgeluk.
VRNHN heeft zelf, opmakend uit de berichtgeving, ook een behoorlijk aggregaat maar of je daarmee een heel ziekenhuis kunt voeden..... men heeft niet voor de grap een tweede aan laten rukken van (getuige het filmpje) 650kVA. In elk geval altijd handig om dergelijke incidenten wel te beschrijven en weten waar je terecht kunt

Overigens niet echt handig dat de noodaggregaten dienst weigerden hoewel ze regelmatig getest zullen worden is er blijkbaar nimmer een werkelijke overname door de noodaggregaten gedaan maar goed, je kunt ook niet alles voor zijn en uitsluiten (gelukkig want dan hadden er een hoop mensen zonder werk gezeten).


Klopt Homan was ik vergeten, maar als je joulz nu heb die maatschappij heeft eigen aggregaten [Der heeft een tijdje geleden een filmpje op youtube gestaan van een pro 1 begeleiding van een transport van een aggregaat die met spoed naar een ziekenhuis of verzorgingshuis moest, kan het niet meer terug vinden was een mooi voorbeeld van een samenwerking van politie en de vrachtwagenchauffeur.