Ik ben lotus en ik rijd motor.
Je hoeft echt geen motorrijder te zijn om het helm afnemen goed te laten oefenen, maar het is wel zaak dat je inderdaad een helm ophebt die niet 3 maten te groot is. Anders is het te gemakkelijk en geeft het geen realistisch beeld.
Overigens heb ik een (gratis) helm gekregen via internet; compleet met dikke valsporen. Geeft ook nog eens een leuk beeld!
Mijn eigen helm is nl. een systeemhelm en dat is toch een stuk gemakkelijker, afgezien het feit dat ik die er liever niet aan waag. 't Is toch een ding van 500 euro en ik ben er erg zuinig op.
Ik zou andere lotussen ook aanraden om proberen een passende helm te regelen. Als je aangeeft waar het voor is, lukt dat vaak wel!
Als EHBO'er heb ik overigens geleerd om de helm afnemen met 2 man uit te voeren en dit alleen te doen als er sprake is van een bedreigde of belemmerde ademhaling (waaronder aangezichtsletsel).
Wat die snorfiets betreft: ik heb ook geen jawthrust geleerd. Volgens de regeltjes kan je hem/haar laten liggen mits je zijn ademhaling kan controleren (dus géén buikligging, dan zal je moeten draaien) en zodra die bedreigd wordt (snurkende ademhaling) zal je moeten draaien. Maar mijn boerenverstand zegt ook dat je de ademweg veilig kan stellen met de chinlift. Idd moet je dan weer met zijn tweeen zijn zodat de ander de Zack kan toepassen. Jaw thrust heb ik helaas niet geleerd; ik heb begrepen dat Zack en Jaw thrust te combineren zijn, zodat je dat alleen kan doen. Klopt dat?
Goede tip van die helm
Ik overweeg zelf om als volgende helm ook een systeem helm te kopen, zodat als ik zelf echt eens slachtoffer ben ik het de hulpverleners wat makkelijker maak.
Je moet inderdaad met 2 man zijn om een helm af te nemen, je doet het inderdaad alleen bij een bedreigde ademhaling, maar daar is natuurlijk wel een redelijke kans op als het slachtoffer buiten bewustzijn is. Naast bloedingen aan het aangezicht is braaksel ook een reden om een helm af te nemen. Probleem is wel, het kost tijd om het goed te doen. Als je dus zou wachten tot de ademhaling plots stopt of het slachtoffer begint te braken heb je mogelijke nuttige tijd verspilt waarin het s.o. nog wel ademde en je rustig de helm kon afnemen.
Jaw thurst is niet met zach te combineren maar wel met manuele fixatie.
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Manuele_fixatieDan kan dus 1 hulpverlener zowel de ademweg openen als de wervelkolom fixeren. Al lijkt het me wel zwaarder om dat een kwartier vol te houden tot de ambulance er is dan zach en kinlift.
Zit de Jawthrust niet ook in lotus opleidingen? Ik neem aan dat je ook wel eens als lotus werkt voor bijvoorbeeld brandweer/sigma/rav trainingen. Zij hebben de jawthrust wel standaard in hun pakket zitten. Nu kun je die niet echt oefenen op een lotus, maar een lotus zou wel feedback kunnen geven over de plaatsing van de handen. Toch? Ik heb een tijdje terug eens met een lotus mogen oefenen, (plaatsing en fixeren), hij was wel goed in staat feedback te geven: "Nee fout, hoger, lager, opzij, draaien, dieper, Nee niet zo"
na een paar pogingen had ik hem te pakken
volgende keer maar weer eens oefenen.