Ik weet niet van concrete plannen, dus wat ik schrijf is speculaas, maar dat is op zijn tijd best lekker.
Inderdaad zoals Rader al schrijft loopt er al een discussie over het MMT. Die loopt niet voor niets. Zie aldaar.
Verder worden door ambulances soms ritten gereden die niet noodzakelijk zijn. Vaak zijn zorgvragers in staat om met een taxi of rolstoeltaxi vervoert te worden. Evt is een ligtaxi ook een optie. Echter ziet de huisarts dat vaak niet zo zitten en besteld hij een ambulance, waarbij het verhaal soms wat aangedikt wordt
om dit voor elkaar te krijgen. De huisarts is zelf verantwoordelijk voor de patiënt als hij met een taxi gaat, terwijl bij een ambulancerit de verantwoordelijkheid wordt overgedragen. Lastige discussie. Er zijn altijd twijfelgevallen en die verdienen gewoon een ambulance.
We moeten ons dus goed gaan afvragen of een ambulance altijd wel zo noodzakelijk is.
Verder of rapid responders: Ik weet niet of daar nog veel uit te halen is. De meeste regio's gebruiken ze al. En er is maar een beperkt aantal ritten wat eindigt in geen ambulancevervoer.
Ga je dan meer rapids neerzetten dan hebben die relatief minder te doen.
Het B vervoer (vervoer waar geen specifieke zorg nodig is, gewoon van A naar B) zal nog meer door B ambulances uitgevoerd gaan worden aangezien dit geen gespecialiseerd personeel behoeft.
Het efficiënt inzetten van ambulances zal steeds meer een hot item worden. Nu al worden allerlei hulpmodules op meldkamers geïnstalleerd om met name de B ritten zo efficiënt mogelijk te plannen. Want het is zonde als een ambulance bv leeg retour rijdt om vervolgens een uur later toch weer dezelfde kant op te moeten.
Zo zal er van ziekenhuizen ook meer medewerking gevraagd gaan worden. Nu gebeurd het nog wel dat een B rit op dezelfde dag wordt aangevraagd als dat hij gereden moet worden, terwijl dat niet altijd noodzakelijk is. Vraag je deze ritten de dag tevoren aan dan kan er weer meer geclusterd worden.
Materialen zullen ook altijd een item blijven. Goedkope aanbieders zullen veel klanten krijgen.
En misschien concurrentie? Kijken wie de ritten het goedkoopst kan uitvoeren. En dan vooral de B ritten.
Het combineren van HAP en ambulancezorg, met één gezamenlijke meldkamer. Hierdoor kan efficiënter worden gewerkt in de inzet van óf een huisarts óf een ambulance. Daarbij zou het handig zijn als er 24/7 een HAP is, en niet alleen in de weekenduren. En wellicht meer huisartsen op de HAP. Ambulances rijden nu soms echte huisartsenritten omdat de huisarts elders is.
Een aantal van deze dingen zijn ook terug te vinden in dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71439.0Dit gaat over het ideaalbeeld van de zorg en dus ook over efficiëntie.