Tunnelincidenten hebben een andere benadering dan regulieren binnenbranden.
Het bestrijden van een brand in een tunnel is vooruit denken en je hebt maar maximaal 1.5 uur de tijd voordat het bouwwerk te veel is aangetast dat de veiligheid niet meer te waarborgen is.
Daarom spreekt men bij tunnelincidenten over een inzettijd van 1.5 uur, is de situatie binnen deze tijd niet onder controle dan zal men overgaan tot terugtrekken van personeel.
http://www.youtube.com/watch?v=CMGbdkl4olkVooral de rookontwikkeling bij een brand in een tunnel wordt meegestuurd door de ventilatoren die met de rijrichting mee blazen.
Hierdoor kan men met redelijk goed zicht tot aan het incident rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=oQz8fMxsLpADe meeste tunnels hebben twee of meer apparte rijbuizen, bij een brand zal de buis waarin het incident heeft plaatsgevonden als incidentbuis worden aangegeven en de andere buis zal dan de veiligebuis worden aangegeven.
Bij een incident is informatie verzamelen van groot belang, daarom wordt er door enkele korpsen de incident buis ingereden en deze voertuigen rijden dan tot op het incident en voeren daar een snelle verkenning uit.
Vanuit de veilige buis zal dan de inzet opgepakt worden.
Er zijn ook korpsen die alleen vanuit de veilige buis werken.