Brandweerinzet bij tunnelbrand

Auteur Topic: Brandweerinzet bij tunnelbrand  (gelezen 24550 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2013, 15:44:43
Maar zit in die toestellen al een luchtvoorraad, of werkt het net zoals de filterbussen dat je door je eigen ademhaling de luchtstroom in werking zet?


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2013, 16:11:23
Binnen brandweer Nederland zijn er maar een paar korpsen dat deze toestellen gebruiken een van deze is het brandweerkorps van Terneuzen, dit met het oog op incidenten in de Westerscheldetunnel en (na opening 30 juni 2015) Sluiskiltunnel.
In totaal hebben ze 12 van deze toestellen inzet gereed staan, de mensen die deze gebruiken zijn hier speciaal voor opgeleid en voorzien van de nodige trainingen met betrekking op het bestrijden van incidenten in een tunnel.

Ja Robert, jij maakt al een mooie vergelijking met Nederland. Als ik kijk naar de landen Oostenrijk en Zwitserland dan zijn hier korpsen gespecialiseerd in tunnenlincidentbestrijding, met speciale voertuigen en materiaal. In Nederland hebben wij ook relatief gezien lange tunnels. Hoe staat het eigenlijk met de tunnelincidentbestrijding binnen Nederland? Hoeveel aandacht is hiervoor binnen het brandweerwezen?


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2013, 16:13:33
Er zit een zuurstoffles van 2 liter pure zuurstof in. Deze mengst steeds genoeg in om na het filteren en terugkoelen een niveau van 21% zuurstof te hebben.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2013, 16:27:07
Ja Robert, jij maakt al een mooie vergelijking met Nederland. Als ik kijk naar de landen Oostenrijk en Zwitserland dan zijn hier korpsen gespecialiseerd in tunnenlincidentbestrijding, met speciale voertuigen en materiaal. In Nederland hebben wij ook relatief gezien lange tunnels. Hoe staat het eigenlijk met de tunnelincidentbestrijding binnen Nederland? Hoeveel aandacht is hiervoor binnen het brandweerwezen?

Ik spreek nu even over de Wetsterscheldetunnel en dan kan ik zeggen dat wij (brandweer Borsele en Terneuzen) goed opgeleid zijn voor incidenten in de tunnel. Zo hebben we hier speciaal materiaal voor aangeschaft en zijn de mensen allemaal (meerdere keren) naar Zwitserland geweest om daar de kneepjes van het vak geleerd te krijgen.
Zo is het niet overal geregeld, maar daar zijn de aanvalsplannen ook op aangepast.
De meeste korpsen werken ALTIJD vanuit de veilige buis, dan gebruik je de dwarsverbinding als brughoofd en vanuit daar gaan ze hun inzet uitvoeren.
Voor de Westerscheldetunnel is besloten dat we altijd de incidentbuis in gaan met een SIV (Snel Interventie Voertuig) en een CAFS (Schuimblusvoertuig), dit om snel een beeld te krijgen van het incident en omdat je maar met een beperkte inzettijd hebt (1.5 uur) zal je snel een eerste klap uit moeten delen anders krijg je het incident niet snel meester.
Het overige materiaal komt ook door de veilige buis maar omdat de eerste verkenning al is uitgevoerd kan je direct overgaan tot inzetten en dat is in mijn ogen een flinke tijdswinst.

Persoonlijk denk ik niet dat brandweer Nederland hier voor geoefend is, ook is het materiaal niet bedoeld voor dit soort inzetten.
Je kan wel met een schuimblusvoertuig een tunnel in rijden maar als de monitor op het dak zit dan kan je hier geen worplengte mee krijgen.
En zo zijn er nog legio dingen op te noemen, hier kan zeker nog een inhaalslag gemaakt worden
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2013, 16:37:43


Persoonlijk denk ik niet dat brandweer Nederland hier voor geoefend is, ook is het materiaal niet bedoeld voor dit soort inzetten.
Je kan wel met een schuimblusvoertuig een tunnel in rijden maar als de monitor op het dak zit dan kan je hier geen worplengte mee krijgen.
En zo zijn er nog legio dingen op te noemen, hier kan zeker nog een inhaalslag gemaakt worden
Maar dan denk ik dat het hoog tijd gaat worden dat die inhaalslag gemaakt gemaakt gaat worden. De trend is dat men steeds meer snelwegen weg willen werken in een tunnel. Recent is een nieuwe tunnel nij Utrecht geopend, welliswaar niet zo,n lange als de Westerscheldetunnel. Maar ook daar kan het goed misgaan, temeer omdat we praten over de A2 die een tunnel in verdwijnt, een niet bepaald rustig stuk weg te noemen.


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2013, 16:42:02
De A2 landtunnel heeft ook een bijscholings en oefentraject gekend. (niet in Zwitserland helaas)
Wel variërend van simpel bezoek, met rondleiding en volledige ventilatie, verkenning van hulpkasten en vlucht/aanvalswegen.
inzet oefeningen van klein tot multi-groot, chauffeurs rijroutes, virtueel bevelvoerders procedure training enz enz enz.

Meer info en de lesstof te vinden op: http://www.vru.nl/projecten-producten/39-projecten-en-producten/394-tunnelveiligheid.html


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2013, 17:04:56
Er komen in Nederland steeds meer tunnels bij, je ziet bij het NIFV ook steeds meer aandacht komen voor incidenten in tunnels.
Maar denk ook aan de spoorwegtunnels, dat is natuurlijk ook een gevaar op zich!!
Moet je eens nagaan welke gevaarlijke stoffen er tegenwoordig allemaal over het spoor gaan en dus ook door de tunnels  :)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2013, 18:10:06
....
Moet je eens nagaan welke gevaarlijke stoffen er tegenwoordig allemaal over het spoor gaan en dus ook door de tunnels  :)

De A2 landtunnel mag dus ook alles doorheen......  :-X


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2013, 18:10:43
Ik spreek nu even over de Wetsterscheldetunnel en dan kan ik zeggen dat wij (brandweer Borsele en Terneuzen) goed opgeleid zijn voor incidenten in de tunnel. Zo hebben we hier speciaal materiaal voor aangeschaft en zijn de mensen allemaal (meerdere keren) naar Zwitserland geweest om daar de kneepjes van het vak geleerd te krijgen.
Zo is het niet overal geregeld, maar daar zijn de aanvalsplannen ook op aangepast.
De meeste korpsen werken ALTIJD vanuit de veilige buis, dan gebruik je de dwarsverbinding als brughoofd en vanuit daar gaan ze hun inzet uitvoeren.
Voor de Westerscheldetunnel is besloten dat we altijd de incidentbuis in gaan met een SIV (Snel Interventie Voertuig) en een CAFS (Schuimblusvoertuig), dit om snel een beeld te krijgen van het incident en omdat je maar met een beperkte inzettijd hebt (1.5 uur) zal je snel een eerste klap uit moeten delen anders krijg je het incident niet snel meester.
Het overige materiaal komt ook door de veilige buis maar omdat de eerste verkenning al is uitgevoerd kan je direct overgaan tot inzetten en dat is in mijn ogen een flinke tijdswinst.

Persoonlijk denk ik niet dat brandweer Nederland hier voor geoefend is, ook is het materiaal niet bedoeld voor dit soort inzetten.
Je kan wel met een schuimblusvoertuig een tunnel in rijden maar als de monitor op het dak zit dan kan je hier geen worplengte mee krijgen.
En zo zijn er nog legio dingen op te noemen, hier kan zeker nog een inhaalslag gemaakt worden

Oké, bedankt voor je uitleg! Goed om te horen dat men bij de Westerscheldetunnel heeft nagedacht over brandbestrijding en daar ook het personeel naar opgeleid heeft.

Als er in Nederland nog een inhaalslag gemaakt moet worden, dan moet men hier maar eens mee beginnen, want wat Peter71 ook al zegt, er komen steeds meer tunnels in Nederland bij. Het gaat vroeg of laat een keer fout omdat men niet weet wat men kan verwachten in een tunnel...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2014, 18:39:27
Brand! is erger
Citaat van: Live link=msg=1240246 date=1390844285
Brand! is erger
Provincie Noord-Holland
Gepubliceerd op 27 jan 2014
Dit filmpje laat zien wat een buschauffeur moet doen bij een calamiteit in de Abdijtunnel.
Samen sterk in de hulpverlening!